صنایع غذایی> معاون شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: دولت در بازار کره ورود پیدا می‌کنند تا انحصارهای موجود را بشکند، دولت "دست‌بسته" نیست و اجازه نمی‌دهد که کره ۲۰ هزار تومانی را به مردم ۳۰ هزار تومان بفروشند.

عباس معروفان در باره دلایل "ورود دولت به خرده فروشی شکر" و "واردات کره" اظهار کرد: درحالی‌ شکر بسته‌بندی‌شده در بازار بیش از 3 هزار تومان به فروش می‌رسد که این محصول به قیمت 2 هزار و 520 تومان در اختیار آنها قرار می‌گیرد و برای بسته‌بندی شکر نباید این مقدار تفاوت ایجاد شود به طوری که در بسته‌های 900 گرمی، هزار تومان افزایش قیمت ایجاد شود.

وی افزود: بر این اساس شرکت بازارگانی دولتی خود بسته‌بندی شکر انجام می‌دهد که قیمت این محصول در خرده فروشی گران فروخته نشود.

شرکت بازرگانی دولتی 5 درصد از بازار شکر را تامین می‌کند

معاون شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان اینکه مسئولیت ما توزیع عمده کالا است اما برای اینکه در بازار شکر تأثیر روانی بگزاریم در بحث توزیع خرده این محصول نیز وارد شده‌ایم ادامه داد: از کارخانجاتی خواسته‌شده است که شکر ما را بسته‌بندی کنند تا خود در بازار توزیع کنیم.

وی یاد آورشد که شرکت بازرگانی دولتی ایران حداکثر 5 درصد از بازار شکر کشور را در اختیار خواهد داشت. 

دولت برای شکستن انحصار واردات کره وارد بازار شد

معرفان همچنین درباره واردت 5000 تن کره توسط این شرکت با بیان اینکه کره را به‌صورت عمده‌فروشی در بازار آورده و توزیع می‌کنیم گفت:  قصد نداریم وارد بازار کره شویم، بلکه به‌صورت موردی در این بازار آمده‌ایم تا انحصاری که شکل‌گرفته بود را بشکنیم اما بعد از شکستن این انحصار در بازار نخوایم ماند.

معروفان در پاسخ به شائبه‌های دخالت دولت در بازار گفت: صد در صد تولید و واردات کرده در اختیار بخش خصوصی است و دولت تنها در حد ذخایر استراتژیک وارد بازار می‌شود.

وی اظهار داشت: تا زمانی که بخواهند کار انحصاری در بازار انجام دهند، دولت ورود پیدا می‌کنند تا انحصارهای موجود را بشکند زیرا دولت که دست‌بسته نیست و اجازه نمی‌دهد که کره 20 هزارتومانی را به مردم 30 هزار تومان به فروش رسانند.

معاون شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: دولت به هرکسی که بخواهد کره را گران بفروشد، به او می‌گوید تو اشتباه می‌کنی و دولت خود کره را وارد می‌کند تا بدانند قیمت این محصول آن نرخ‌های نیست که در بازار به فروش می‌رسد.

وی اظهار داشت :در کلیت امرحرف شما درست است و  دولت نباید به این بخش‌ها وارد شده  بلکه باید فعالیت بخش خصوصی را تقویت کنیم اما تنها به خاطر شکستن شرایط انحصار وارد بازار شده‌ایم.

در شرایط کمبود یا گرانی برخی توزیع خود را با تاخیر انجام می‌دهند تا اجناس گران‌تر شود

وی در پاسخ به این سؤال که آیا نمی‌شد که به جای ورود به بازار برای شکستن انحصار، نظارت خود را قوی‌تر کنید تا چنین اتفاقاتی روی ندهد گفت: در راستای توسعه نظارت خود این اتفاقات صورت گرفته است. زیرا بخش خصوصی می گوید که برای من نمی‌صرفد و هزینه دستمزدها و سایر هزینه‌ها گران شد است.

معروفان گفت: وقتی در  بازار کمیابی یا گرانی می‌شود برخی نیز توزیع خود را با تأخیر انجام می‌دهد تا محصول گران تر شود در این راستا دولت وارد می‌شود تا مشکلی درست نشود.

 وی در پایان تاکید کرد:  ورود ما به بازار مقطعی است وگرنه دولت قصد حضور در بازار ندارد.

بر اساس مصوبه کارگروه تنظیم بازار؛ تامین مقدار 5000 تن کره از محل واردات و همچنین بسته بندی شکرسفید و کره برعهده ی شرکت بازرگانی دولتی ایران نهاده شده واین شرکت مکلف است این کالاها را بسته بندی نموده ودر شبکه های توزیع منتخب، که اسامی آنها در زمان مقتضی اعلام خواهد شد، با قیمت مصوب عرضه نماید.

منبع:تسنیم
کد خبر 9183b9faee0442c8a69bbfca2dbe4f16

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد فربد ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
    1 0
    جناب معروفان اطلاع کافی از صنعت بسته بندی کره ندارند لذا ضرورت دارد جهت کسب اطلاعات با انجمن صنایع فراورده های لبنی ایران تماس حاصل فرمایند .