کشاورزی> یک فعال بخش خصوصی از متروکه شدن ۱۲۰۰ تن بذر ذرت دانه‌ای در گمرکات خبر داد و گفت: به دلیل تصمیمات ناگهانی بانک مرکزی، این محموله‌ها خوراک موش شده است.

 مجید زارعی تولیدکننده و واردکننده بذر علوفه در نشست «هم‌اندیشی تولیدکنندگان نهاده‌های دامی و علوفه» با بیان اینکه کشور ما پتانسیل‌های زیادی برای تولید علوفه دارد، گفت: در تولید علوفه مولد تولید، بذر است اما متأسفانه دولتمردان در سیاستی متناقض، ارز ۴۲۰۰ تومانی مولد تولید را حذف کرده‌اند درحالی‌که به محصول نهایی یعنی نهاده همچنان ارز ۴۲۰۰ تومانی تعلق می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه برای تولید داخل سه مؤلفه بذر، سم و کود حیاتی است، گفت: متأسفانه دولت ارز تمام این نهاده‌ها را حذف کرده و بر تخصیص ارز به محصول نهایی همچنان اصرار دارد.

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه کشاورزان در چنین بازاری نمی‌توانند رقابت کنند و عملاً فعالیت آنها امکانپذیر نیست، افزود: اگر قرار بر آزادسازی باشد، دولت باید علاوه بر مولد تولید، ارز محصول نهایی را نیز حذف کند؛ در غیر این صورت باید در کنار محصول نهایی به بذر نیز ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص یابد.

زارعی با اشاره به بخشنامه بانک مرکزی در تیر ماه امسال که بر اساس آن بذر از گروه کالایی یک به گروه کالایی دو انتقال یافت، گفت: این اتفاق باعث جهش قیمت حداقل پنج برابری نرخ ارز می‌شود. چطور ممکن است که دولت قیمت بذر را پنج برابر افزایش دهد اما نهاده‌های دامی همچنان با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شوند؟

به گفته وی، بر اساس بخشنامه مذکور بانک مرکزی، تمامی کالای بذر ذرت و علوفه‌ای که از ۲۰ فروردین وارد کشور شده بود، با ارز نیمایی محاسبه می‌شد و واردکنندگان باید نرخ این ارز را به بانک عامل پرداخت می‌کردند درحالی‌که برخی از واردکنندگان حتی محصول خود را ترخیص کرده و فروخته بودند.

این تولیدکننده و واردکننده بذر علوفه با اشاره به اینکه بخشنامه ناگهانی و یک‌شبه بانک مرکزی مشکلات بسیار زیادی را برای واردکنندگان به وجود آورد، اظهار داشت: ما به همین دلیل نتوانستیم کالای خود را ترخیص کنیم و در حال حاضر این کالا متروکه اعلام شده است.

زارعی اظهار داشت: بذرهایی که در گمرکات رسوب کرده، مورد هجوم موش‌ها قرار گرفته و به جای آنکه در مزارع کشت شود، خوراک موش شده است.

وی با اشاره به اینکه به ازای هر کیلوگرم بذر ذرت حداقل ۲ تن ذرت دانه‌ای می‌توانیم تولید کنیم، افزود: حدود ۶ ماه است که ۱۲۰۰ تن بذر علوفه‌ای در گمرکات کشور مانده که ارزش آن معادل ۵ میلیون یورو است. همچنین این ۱۲۰۰ بذر می‌توانست در ۴۰ هزار تن زمین زراعی زیر کشت برود اما متأسفانه سیاستگذاری‌های نادرست منجر به این شد که ما ۴۰ هزار تن کشت ذرت دانه‌ای را از دست بدهیم.

این فعال بخش خصوصی اضافه کرد: بر اساس مصوبه سازمان حمایت، قیمت هر کیلوگرم بذر وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کشاورزان ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان بود اما با حذف ارز این رقم به حدود ۱۵۰ هزار تومان می‌رسد. آیا برای کشاورز صرف می‌کند که بذر و ذرت دانه‌ای را به قیمت ۱۵۰ هزار تومان از ما خریداری کند.

زارعی تصریح کرد: سوال ما از مسئولان آن است که چرا برای واردات بذری که مورد تائید وزارت جهاد کشاورزی بوده و ضریب خوداتکایی در ذرت دانه‌ای را تا ۲۵ درصد افزایش می‌داد، مانع ایجاد می‌کنند اما در ۶ ماهه امسال ۴.۷ میلیون تن ذرت دانه‌ای به ارزش ۱.۱ میلیارد دلار با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور شده ضمن اینکه این نهاده به دست تولیدکننده واقعی نرسیده و تولیدکننده در بازار آزاد آن را به چند برابر قیمت واقعی خریده است. باید مشخص شود که چه افرادی از تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات نهاده منتفع شده‌اند.

منبع:مهر


کد خبر 91ee101940db414f814c4b2b722fc32d

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =