مواد غذایی> مالیات بر ارزش افزوده قهوه ای که در یک کافی شاپ می نوشیم یا پیتزایی که شبها سفارش می دهیم، چه می شود؟ امروز اتحادیه اصناف کشور با معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان مالیاتی دراین باره جلسه داشت.

برخی از خوانندگان در سرویس مشکلات مردم، کامنت گذاشته اند که تعدادی از واحدهای صنفی از جمله اغذیه فروشها، چلوکبابی ها، یا پیتزا فروسشها، قهوه خانه داران و کافی شاپ ها، 9 درصد به خدمات خود به عنوان "مالیات بر ارزش افزوده" اضافه کرده اند و برخی البته، نمی گیرند. این رویه نامشخص، باعث بی نظمی در بازار شده.
در این باره، امروز روسای اتحادیه های اصناف کشور با مسئولان سازمان مالیاتی از جمله معاون مالیات بر ارزش افزوده این سازمان، جلسه ای داشتند و در حاشیه این نشست، درباره مشکلی که خوانندگان خبرآنلاین مطرح کرده بودند، به گفتگو نشستیم.


رئیس اتحادیه چلوکبابی ها: گرفتن مالیات بر ارزش افزوده، خلاف است

حسینی رئیس اتحادیه چلوکبابی ها در این باره به خبر آنلاین گفت: مسئولان اتحادیه اصناف به روسای اصناف می گویند که اگر کسی مصاحبه کرد، خودش باید پاسخگو باشد و ما در این باره صحبت نمی کنیم. اگر اجازه بدهید توضیحات در این باره را دوستان سازمان مالیاتی بدهند. مردم بیش از اینکه به شما خبرنگاران مراجعه کنند، بیشتر به من حمله می کنند. واقعیت این است که تعدادی از چلوکبابی ها نباید بگیرند و تعدادی باید بگیرند. البته هر کسی الان مالیات بر ارزش افزوده بگیرد خلاف کرده است.


اغذیه فروشی های معمولی نباید هیچ مالیاتی از مشتری بگیرند

پیگیری های خبرآنلاین از مسئولان اصناف، نهایتا منجر به گفتگویی با خسرو ابراهیمی عضو هیات رئیسه و خزانه‌دار اتاق اصناف تهران شد که در ادامه می خوانید:

تکلیف مردم در پرداخت مالیات بر ارزش افزوده به اغذیه فروشی ها چیست؟

قانون مالیات بر ارزش افزوده، حدود 5 سال است انجام می شود و جلسات بسیار زیادی با مسئولان وزارت دارایی و سازمان مالیاتی درباره اجرای این قانون در اغذیه فروشی ها داشتیم. نهایتا در پروسه های زمانی مختلف این طرح در حال اجراست. آخرین مرحله هم قرار شد 7 اتحادیه از جمله تالارهای پذیرایی و چند صنف دیگر شامل این مالیات شوند. در اسفندماه پارسال، نیز در طرح جدید، قرار شد که تعدادی از اتحادیه ها از جمله اغذیه فروشها مشمول این مالیات شوند، ولی نه همه اغذیه فروشها، بلکه آنهایی که برند هستند. رسته هایی نیز زیرمجموعه اتحادیه ها هستند که مثلا در بحث اتحادیه اغذیه و ساندویج، ما رسته های پیتزا، اغذیه گرم و سرد را داریم که تعاریف مختلفی دارد.

مشتری از کجا بداند فلان اغذیه فروشی برند است و آن یکی نیست؟ چه تعریفی از برند برای گرفتن مالیات بر ارزش افزوده دارید؟


در مالیات بر ارزش افزوده، واحدهای صنفی اغذیه ای که برند هستند، باید این مالیات را بگیرند. مثلا اغذیه فروشهایی که به اصطلاح زنجیره ای ههستند و شعبات مختلف دارند، شامل می شود. اما یک ساندویچ فروشی که پیتزا بفروشد و برند هم نباشد یعنی شعبه دومی نداشته باشد، هر قدر هم که مغازه اش شیک و بزرگ باشد، شامل دریافت مالیات بر ارزش افزوده نمی شود.


این موضوع درباره چلوکبابی ها و رستورانداران چگونه است؟ آنها هم باید بگیرند یا نگیرند؟


اتحادیه چلوکبابی ها هم طبق مصوبه سازمان مالیاتی جزء این طرح قرار گرفتند، یعنی باید 9 درصد از کل دریافتی را از مشتری به عنوان مالیات بر ارزش افزوده بگیرند. اما این ها نیز رسته هایی زیر پوشش دارند، مانند غذای "بیرون بر" درباره این ها نیز داریم رایزنی می کنیم تا ببینیم تکلیف چه می شود. تا این لحظه بر اساس بخشنامه وزارت دارایی باید از اول سال، مالیات بر ارزش افزوده را چلوکبابی ها بدهند و در سامانه مخصوص این کار هم ثبت نام کنند. این کار مشکلاتی برای اتحادیه چلوکبابی به وجود آورده که در حال رفع آن هستیم.


شما می گویید باید از کل فاکتور، مشتری 9 درصد مالیات بدهد، ولی ماده 3 قانون مالیات بر ارزش افزوده می گوید تفاوت بین نرخ خرید و فروش کالا یا خدمات را باید مبنای محاسبه پرداخت مالیات بر ارزش افزوده قرار داد. آیا گرفتن مالیات از کل فاکتور، گرفتن غیرقانونی مالیات بیشتر از مردم نیست؟


بگذارید در این باره توضیح بدهم. یک کالایی تولید می شود که مشتری دارد. فرض کنید درباره خدمات تالار پذیرایی مثال بزنیم. یک تالار پولی را از مشتری می گیرد که به فرض یک میلیون تومان می شود. 9 درصد از یک میلیون تومان می شود 90 هزار تومان که به عنوان مالیات بر ارزش افزوده می گیرد. این پول مال تالار نیست، امانتی است از سازمان مالیاتی که باید تالار به سازمان مالیاتی بدهد.

به نظر می رسد محاسبه کل فاکتور برای مالیات بر ارزش افزوده، غیرقانونی است. یعنی قانون مربوطه در ماده 3 تکلیف کرده بر "ارزش افزوده" باید مالیات گرفت، ارزش افزوده را هم تعریف کرده تفاوت بین قیمت خرید و قیمت فروش کالا یا خدمات. چرا از کل فاکتور، مالیات می گیرید؟

تالار پذیرایی برای کارهایی که انجام می دهد، مالیاتی را قبلا پرداخت کرده، مثلا برقی که استفاده کرده برای آن مالیات بر ارزش افزوده داده، آرد و نان و نوشابه ای که خریده، مالیات بر ارزش افزوده دارد. آن کلام که به درستی اشاره کردید "مابه تفاوت" ارزش افزوده است، یعنی یک واحد صنفی در طول مدتی که این ارزش افزوده را به سایر جاها داده، طبق مدارک ثبت شده در پرونده مالیاتی مثلا 50 هزار تومان مالیات داده، این میزان را از مالیات بر ارزش افزوده خود کم می کند و مابه تفاوت را به سازمان مالیاتی با مستندات مربوطه می دهد. این اتفاق دارد می افتد که جلوی کار قاچاق گرفته می شود. یک قانون گرایی و کار درستی انجام شود.


این تفسیر شما که بدتر شد. مجلس باید این قانون را تفسیر کند که نیازی به تفسیر نیست. چون متن قانون در ماده 3 واضح است. ولی الان این سئوال پیش می آید که اگر اصناف، مالیات بر ارزش افزوده ای را که از مشتری می گیرند، به طور کامل به سازمان مالیاتی نمی دهند و مالیاتی که خودشان برای کالاها داده اند، را از آن کم می کنند، پس چرا مشتری باید چندباره مالیات بدهد و این اضافه مالیات که به جیب سازمان مالیاتی نمی رود، کجا رسوب می کند؟
اتفاقا تفسیر شما در این مورد، اشتباه است، البته امکان دارد من هم اشتباه بگویم. اتفاقا از جمله کسانی که این قانون را امضا کرده اند، من بودم. برداشت من درباره ماده 3 قانون این است می گوید مابه تفاوت دریافتی و پرداختی. نگفته ما به تفاوت "قیمت تمام شده". این موضوع که شما می گویید ارتباطی به بحث ما ندارد. این نحوه محاسبه درباره صورتحساب مالیاتی سالانه آخر تیرماه است. بحث مالیات بر ارزش افزوده با این مسئله متفاوت است. هر واحد صنفی هر کالایی را تولید یا توزیع می کند باید طی دوره های 3 ماهه که فصل مالیات بر ارزش افزوده است، مبالغی را دریافت کند و طی سندی از مردم می گیرد، ما به تفاوت این را در سند مالیاتی خود وارد می کند و به سازمان مالیاتی می دهد.

آقای حسینی رئیس اتحادیه چلوکبابی ها می گوید نباید این مالیات گرفته شود. شما هم می گویید اغذیه فروشی های عادی، نباید این مالیات را بگیرند، ولی چرا برخی از اصناف اغذیه فروشی از پیتزافروش گرفته تا کافی شاپ، این مالیات را می گیرند؟ مردمی که به ناحق این پولها را می دهند باید به کجا مراجعه کنند؟

جاهایی که ثبت نام مالیاتی کرده، فقط حق گرفتن این مالیات را دارد. شما به عنوان مشتری این حق را دارید از هر واحد صنفی صرف نظر از ماهیت شغلی اش، اگر درصدی را به عنوان مالیات بر ارزش افزوده می گیرد، رسید بخواهید و طرف موظف است این رسید مالیاتی را بدهد. فرض کنید شما یک جلسه کاری دارید، در این جلسه کاری می روید غذایی را از جایی تهیه می کنید، مثلا پیتزای از یک پیتزایی صاحب برند می خرید. او صورتحساب شما باید بنویسد 10 هزار تومان ارزش این پیتزاست و 9 درصد هم مربوط به مالیات بر ارزش افزوده است. من و شما که دارای تولید ارزش افزوده هستیم، هر آنچه مالیات ارزش افزوده که بابت هر چیزی که مربوط به شغل شما می شود، می پردازید،می توانید از صورتحساب مالیاتی 3 ماهه خود کم کنید. البته این درباره مالیات بر ارزش افزوده ای است که درباره کارتان می دهید، نه برای چیزی که در خانه می خرید.

منبع:خبرآنلاین
کد خبر 938019fb4879449f9f7ca510bd649643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =