صنایع غذایی> در جلسه ای که با حضور هدایت حسینی، مدیر کل نظارت و ارزیابی فرآورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو، محمدرضا مرتضوی، رییس هیات مدیره و کاوه زرگران، دبیرکل کانون انجمن های صنایع غذایی ایران، دبیران و اعضای کمیته های فنی انجمن های صنایع غذایی برگزار شد، ضوابط برچسب گذاری مواد غذایی و آشامیدنی مورد بررسی قرار گرفت.

در جلسه ای که با حضور نمایندگان انجمن های صنایع غذایی و هدایت حسینی، مدیر کل نظارت و ارزیابی فرآورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو پیرامون مساله برچسب گذاری برگزار شد، مقرر گشت ضوابط این موضوع در جلسه ای با حضور نمایندگان انجمن ها و نماینده وزارت بهداشت مورد بررسی قرار گیرد.

در ابتدای جلسه کاوه زرگران، دبیرکل کانون انجمن های صنایع غذایی ایران گفت: در ابتدا سازمان غذا و دارو ضوابط برچسب گذاری را تغییر داد و طی تعاملی که با کانون انجمن های صنایع غذایی ایران داشت، این ضوابط با حضور نماینده هر تشکل در کمیته فنی کانون مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: در روز جهانی غذا که مهر ماه سال گذشته برگزار شد، متن تایید شده آخرین ضوابط برچسب گذاری سازمان غذا و دارو که به امضای نماینده تمام تشکل ها رسیده بود، ارائه شد اما این سازمان فصلی را تحت عنوان چراغ راهنمایی به این ضوابط اضافه کرد که مورد تایید صنعت قرار نگرفت. اکنون لازم است برای درج برچسب گذاری ها با همکاری طرفین به اتفاق نظر برسیم و تصمیمی بگیریم که به نفع صنعت و کشورمان باشد.

زرگران تاکید کرد: در حال حاضر در برخی حوزه ها این ضوابط قابلیت اجرا ندارد. دلیل آن هم این است که به دلیل نداشتن آگاهی مردم به ویژه در چراغ های قرمز نگران این هستیم که سرانه مصرفی برخی کالاها کاهش یابد.

پس از طرح این مقدمه از هر انجمن یک نماینده موضوعاتی را پیرامون برچسب گذاری مطرح کرد.

آگاه سازی مردم در آغاز برچسب گذاری

پرویز جهانگیری، دبیر انجمن افزودنی های صنایع غذایی، تصریح کرد: اعتقاد من این است که اعمال برچسب گذاری نیاز به بستر سازی و آگاه کردن مردم دارد. زمانی که وجود روغن پالم در صنایع لبنی مطرح شد، صدماتی به صنعت و جامعه وارد شد. در بحث صادرات هم با اعمال این روش رقبای ما وارد میدان می شوند و از این فرصت سوء استفاده می کنند.

وی اضافه کرد: پیشنهاد من استفاده از جدول ارزش غذایی به جای چراغ راهنمایی است، هم چنین برای برچسب گذاری نیز فرصت بیشتری را به فعالان صنعت غذا بدهیم.

محمد علوی فرد، عضو هیات مدیره و رییس کمیته فنی کانون انجمن های صنایع غذایی ایران، بیان کرد: مطابق با جمع بندی اجمالی که توسط انجمن های صنایع غذایی انجام شده، آنها به دلایل مختلف اقتصادی، صادراتی و زیرساخت هایی که برای خود آماده کرده اند، باوجود مخالفت پیرامون این موضوع حاضر هستند در این راه با دولت همراه شوند.

وی ادامه داد: فعالان این صنعت با اعمال چراغ های سبز و نارنجی مشکلی ندارند اما در استفاده از رنگ قرمز با مساله مواجه هستند و برای اعمال آن فرصت بیشتری می خواهند.

وحید هوشنگ نژاد، عضو هیات رییسه انجمن شیرینی و شکلات، در ادامه عنوان کرد: هدف ما جبهه گرفتن در برابر این قانون نیست، از طرفی می دانیم هدف برچسب گذاری به گونه ای نبوده که تغییر فرمولاسیون را در پی داشته باشد چراکه این کار موجب تغییر فرآیند می شود. پیشنهاد من در وهله اول انتخاب رنگ ها به شیوه ای است که در ذهن مخاطب اثر بازدارنده نداشته باشد.

وی اضافه کرد: از آنجایی که تضعیف محصولات داخلی، باعث قاچاق واردات و تضعیف صنعت می شود، نگرانی ما واردات قاچاق است. از طرفی اعمال این روش باعث جایگزین شدن محصولات سنتی به جای محصولات صنعتی می شود.

هوشنگ نژاد آغاز تبلیغات فراگیر را به عنوان پیشنهاد خود مطرح کرد و گفت: برای ایجاد آگاهی باید از سنین پایین آغاز و بعد آن را اجرا کنیم. قطعا هدف ما سلامت مصرف کننده است اما باید نگرانی تولید کننده هم رفع شود.

حسین بختیار مقدم، عضو هیات مدیره انجمن صنایع لبنی، با تاکید بر اینکه هر اقدامی که در جهت حفظ سلامت مردم باشد قابل دفاع و احترام است، گفت: انجمن صنایع لبنی پس از اقدام تحقیقاتی درباره این کار به این نتیجه رسید که در میان برندهای بین المللی این کار خیلی معمول نیست. پیشنهاد ما این است که در مرحله نخست این مطالب با حضور وزیر بهداشت مورد بررسی قرار گیرد و باتوجه به اینکه برروی کالاهای سراسر دنیا جدول ارزش تغذیه ای نوشته شده است، ما هم، چنین روشی را جایگزین چراغ ها کنیم.

در ادامه بهرام حسین زاده، نماینده کمیته فنی انجمن لبنی گفت: در دنیا موضوع برچسب گذاری اجباری نیست و اگر قرار به حل مساله سلامت مردم بود، کشورهای پیشرو پیش از اینها آن را اعمال می کردند.

حسین زاده ادامه داد: برای درج برچسب گذاری بر روی مواد غذایی باید مباحث مربوط به صادرات و رژیم های غذایی افراد در گروه های سنی مختلف را نیز مورد بررسی و کارشناسی دقیق قرار دهیم.

وی اضافه کرد: زمانی که مشکل اصلی در کشور ما خود مصرفی است، برچسب گذاری با این اجبار مشکلی را از مصرف کننده حل نمی کند.

برچسب گذاری؛ مانع واردات قاچاق

هدایت حسینی، ، مدیر کل نظارت و ارزیابی فرآورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو، با بیان اینکه من خودم را عضوی از فعالان صنعت غذا می دانم و به دغدغه های این صنعت آگاه هستم، گفت: امروز بیماری های غیر واگیر تلفات بسیاری را بر جوامع انسانی وارد می کند  که منشا آن سه ماده قند، نمک و چربی است؛ دلیل تمرکز نشانگرها بر این سه ماده به همین علت است.

وی ادامه داد: باید با کمک فعالان غذا به مردم آگاهی بدهیم تا محصولات غذایی را به درستی مصرف کنند. متاسفانه اغلب مصرف کننده ها به جدول ارزش غذایی توجهی ندارند و یا اینکه این جداول به صورت استاندارد تهیه نمی شوند. ما در درج برچسب گذاری بر روی مواد غذایی اولین هستیم و ممکن است این کار باعث بروز برخی مسائل در صنعت شود. خواهش ما این است که در انجام این کار ارزشمند بهداشتی پیشرو باشیم و خدمتی جدید را با فعالان صنعت غذا انجام دهیم.

حسینی درباره خواسته برخی انجمن ها که آگاه سازی مردم را مطرح کرده بودند، گفت: در این باره با صدا و سیما همراه هستیم و اگر 10 تا 15 درصد از انجمن ها در این مسیر فعال شوند می توانیم تبلیغات  را آغاز کنیم.

وی درباره وضع برچسب گذاری بر روی محصولات صادراتی گفت: نیازی به درج این برچسب بر محصولات صادراتی نیست و در ارتباط با قاچاق واردات نیز به نظر من این کار، نشانه خوبی است. از آنجایی که کالاهای وارداتی قانونی از خرداد ماه ملزم به نصب چنین چراغی شده اند، مصرف کننده از خرید محصولاتی که چنین علامتی را ندارد، خودداری می کند.

وی تاکید کرد: چراغ های سبز تا آخر شهریور ماه، نارنجی تا اول دی ماه و چراغ های قرمز تا آخر سال جاری بر روی مواد غذایی نصب می شوند تا امکان آگاه سازی مردم فراهم شود.

تعیین رنگ های برچسب گذاری باتوجه به ماهیت کالا

در ادامه کاوه زرگران، دبیرکل کانون انجمن های صنایع غذایی ایران، گفت: در فرهنگ ما رنگ قرمز طوری رواج یافته که معنای خطر را در ذهن متبادر می کند و همین امر ممکن است مانع از خرید مردم شود. پیشنهاد من جایگزینی رنگ نارنجی به جای قرمز است تا به این طریق سه رنگ سبز، زرد و نارنجی داشته باشیم؛ هم چنین به صنعت فرصت بیشتری دهیم تا بسترسازی های لازم برای این موضوع فراهم شود.

زرگران خاطر نشان کرد: پیشنهاد ما این است که در بازنگری ها، دامنه مجاز و سبزرنگ نمک، روغن و شکر باتوجه به ماهیت کالا تعیین شود تا تولید کننده ها از حرکت بازنایستند و سرانه مردم کاهش نیابد.

وی ادامه داد: در حوزه صادرات نیز باید این نکته را مد نظر قرار داد که کارخانجات ما در فرآیند تولید امکان جدایی محصولات صادراتی و داخلی را ندارند، چراکه خط تولید آنها شبانه روزی کار می کند. باید این نکته را مد نظر قرار دهیم که درج چراغ قرمز بر روی محصولات صادراتی باعث تهدید صادرات و از دست دادن بازارهای بین المللی می شود.

در ادامه نوشین اوصیاء، مدیر فنی سندیکای صنایع کمپوت و کنسرو، نیز گفت: برای برچسب گذاری بهتر است هر محصولی با خودش مقایسه شود. طبق این ضابطه کنسرو، ترشی، شور و سس، دارای برچسب قرمز می شود و این یعنی مصرف کننده آن را نخرد. همین امر باعث می شود واحدهای تولیدی که دیگر مانند قبل تولید نمی کنند از فعالیت بازایستند.

محمدرضا هاتفی، رییس انجمن زیتون با تاکید بر اینکه اعمال این برنامه باید به گونه ای باشد که تولید کننده متضرر نشود، گفت: باید واحدهای علوم پزشکی در شهرستان ها به واحدهای تولیدی فرصت دهند تا این کار به درستی انجام شود.

اعمال داوطلبانه برچسب گذاری ها

غلامحسین احمدی، نایب رییس هیات مدیره انجمن صنایع کنسانتره و آبمیوه، گفت: برای درج برچسب برروی مواد غذایی، سهم مصرفی( serving size) که در ارتباط مستقیم با مصرف کننده است باید به درستی اعمال شود.

وی ادامه داد: از آنجایی که نیت نهایی شما اصلاح مصرف شکر، روغن و چربی است، با اجبار و کنترل نمی توان به این هدف رسید. از این رو پیشنهاد من تمدید یا اعمال داوطلبانه آن از سوی واحدهای تولیدی است تا صنایع مجبور به تغییر فرمول ساخت خود نشوند.

سعیدرضا رضایی، مشاور مدیر کل نظارت و ارزیابی فرآورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو، گفت: هدف نهایی ما این است که مصرف کننده بدون محاسبه از میزان چربی، قند و نمک موجود درغذا آگاه باشد. ما در این قضیه هم پا با صنعت هستیم و بالا یا پایین رفتن اعداد در نتایج خیلی موثر نیست.

ارائه رفرنس واحد برای رفع بلاتکلیفی انجمن ها

پریسا فلاحی، مسئول کمیته فنی انجمن فرآورده های گوشتی، گفت: آزمایشگاه هایی که نمونه ها را مورد بررسی قرار دادند درمورد (serving size) به عدد قطعی نرسیدند. خواست ما ارائه یک رفرنس واحد است تا فعالان از بلاتکلیفی خارج شوند.

وی ادامه داد: پیشنهاد ما برگزاری جلسات مشترک بین کمیته های فنی انجمن ها و سازمان غذا و دارو است تا این موضوع مورد بررسی بیشتر قرار گیرد. از طرفی اعدادی که برای برچسب گذاری در نظر گرفته شده است یکسان نباشد تا حق تولید کننده ها تضییع نشود.

محمد مهدی پور، دبیر انجمن کره گیاهی، عنوان کرد: قند، نمک و چربی باید به گونه ای استفاده شود تا مصرف کننده را دچار مشکل نکند. اگر با اجبار مردم را از مصرف آن منع کنیم کار درستی نیست.

اعمال برچسب گذاری صنعت به صنعت


محمدرضا مرتضوی، رییس هیات مدیره کانون انجمن های صنایع غذایی ایران، تاکید کرد: پیشنهاد من این است که در اعمال رنگ ها تاخیر ایجاد کنیم و این کار را صنعت به صنعت انجام دهیم و تعاریف را در انجمن های مختلف مرور کنیم.

کانون انجمن های صنایع غذایی متولی بررسی نظرات کارشناسان انجمن ها


هدایت حسینی، ، مدیر کل نظارت و ارزیابی فرآورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو، در ادامه یادآور شد: کانون انجمن های صنایع غذایی متولی شود و نظرات کارشناسان انجمن ها را با حضور نماینده ما مورد بررسی قرار دهد.

علیرضا مناقبی، رییس هیات مدیره انجمن واردکنندگان مواد خوراکی و آشامیدنی، گفت: می خواهیم موضوعی را به مردم بگوییم که معنای آن را حتی برخی از انجمن ها هم نمی دانند و باید برای مردم زمینه درک آن فراهم شود. بحث اینجاست که صنعت دچار چالش نشود.

وحید میرهادی، نماینده انجمن نان های صنعتی، گفت: اگر بخواهیم نان بدون دورریز به مصرف کننده بدهیم به فرملاسیون آن بازمی گردد. نمکی که در نان استفاده می کنیم اگر مقدار آن باتوجه به مقدار جدول تغییر یابد، ضمن تغییر کیفیت، آن را غیرقابل استفاده می کند، درحالی که هدف از تهیه نان صنعتی ایجاد نان با کیفیت مناسب است.

سعید محمدزاده، نماینده انجمن نوشابه، گفت: محدوده اعداد و بازه رنگ های قرمز و نارنجی زیاد است و این موضوع صنعت را به چالش می کشاند.

علی جمالی، نماینده انجمن صنفی روغن نباتی، گفت: برچسب گذاری در روغن نباتی آغاز شده هرچند اعمال آن اجباری نبوده است. در ضابطه برچسب گذاری بحث واردات مطرح است که دامنه کاربرد آن با مصرف خانگی تطابق ندارد.

شبنم میرفخرایی، دبیر کمیته فنی انجمن بیسکویت، شیرینی و شکلات، تاکید کرد: با حذف قند از نوشیدنی ها و شکلات رنگ آن نارنجی یا سبز می شود اما قندی که جایگزین آن می شود برای همه مفید نیست و مصرف کننده ضرر بیشتری را متحمل می شود.

محمدرضاعرب زاده کارشناس فنی انجمن نشاسته و گلوکز، گفت: ممکن است تولید کننده ها برای ورود به رنگ سبز از شیرین کننده های مصنوعی استفاده کنند، بنابراین لازم است در این موضوع دقت بیشتری شود.

علی شریعتی، دبیر انجمن چیپس و اسنک گفت: ما مشکلی با برچسب گذاری قرمز در محصولات نداریم اما می خواهیم تدبیری اتحاذ شود که چیپس های فله ای از بازار جمع شود.

امکان تمدید زمان برای همه وجود ندارد

هدایت حسینی در ادامه تاکید کرد: برای اینکه از نکات مطرح شده در این جلسه به نتیجه برسیم یک گزارش از محصولاتی که نشانگر رنگی دارند، تهیه و پیشنهادات مطرح شود.

وی ادامه داد: امکان تمدید زمان برای همه وجود ندارد و جمع بندی ها باید در کمیته ها بررسی شود تا به نتایج بهتری برسیم.


منبع:کانون انجمن های صنایع غذایی
کد خبر 93e0fad2394146688c11652a51e908cc

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =