استاندارد جدیدی برای تهیه روغن زیتون با همکاری‌های وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و صنعت، معدن و تجارت در حال تدوین است.

مشاور رییس سازمان ملی استاندارد در امور غذایی و کشاورزی با اعلام این خبر گفت: در تدوین بخش‌های جدید استانداردهای ملی زیتون ایران باید چالش‌های موجود در صنعت زیتون کشور مورد بررسی قرار گیرد، که نیاز به بررسی محصول در مزرعه، حمل و نقل، فرآوری و عرضه در بازار برای قرارگیری در سفره مردم دارد.

غلامرضا قاسم‌پور با اشاره چالش‌های پیش روی تولید محصول زیتون در کشور افزود: از آنجا که نظارت بر کاشت، داشت و برداشت زیتون توسط وزارت جهاد کشاورزی و تدوین استانداردها توسط سازمان ملی استاندارد صورت می‌گیرد؛ این دو ارگان به همراه وزارت بهداشت جلسات و کارگاه‌های مشترکی برای هماهنگی بیشتر برقرار کردند.

وی خاطرنشان کرد: در این همکاری‌های به‌دنبال ایجاد توافقات مشترک در نحوه برداشت، سم‌پاشی و کودپاشی هستیم و استانداردهای محصول نهایی کنسرو زیتون و روغن آن را تهیه می‌کنیم.

مشاور رییس سازمان ملی استاندارد در امور غذایی و کشاورزی ادامه داد: در بخش‌های مختلف تولید روغن زیتون و کنسرو زیتون استانداردهایی وجود دارد، اما استانداردهای جدیدی برای تکمیل فرآیند استاندارد آنها در حال تدوین است که با همکاری وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و صنعت، معدن و تجارت انجام می‌شود.

قاسم‌پور تصریح کرد: با اشاره به ویژگی‌های روغن زیتون استاندارد، تصریح کرد: روغن زیتون و کنسرو زیتون استاندارد باید ارزش غذایی محصول را حفظ کند و مواد غیرمجاز به محصول اضافه نشود.

وی یادآور شد: در روغن زیتون استانداد، کیفیت اسیدهای چرب مفید و پلی‌فنول‌ها حفظ می‌شود که در محصول زیتون وجود دارد و حافظ سلامت افراد است.

قاسم‌پور تأکید کرد: با نظارت بر اجرای استاندارد می‌توان کیفیت محصول نهایی را تنظیم و به نوعی از تقلبات احتمالی در روغن زیتون جلوگیری کرد.

وی اظهار داشت: در دنیا برای تولید روغن زیتون تخلف‌های زیادی صورت می‌گیرد و روغن زیتون با سایر روغن‌های مورد اختلاط قرار می‌گیرد، به‌طوری که در ترکیه روغن فندق با روغن زیتون مختلط شده و در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گرفت.

منبع:ایانا
کد خبر 954c50ccad6b4bdf83066d545c3c3a4b

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =