دبیر شورای ملی زعفران از کاهش حدود 30 درصدی تولید زعفران در سال جاری خبر داد و گفت: قیمت زعفران با افزایش یک میلیون تومانی به کیلویی حدود پنج میلیون و 500 هزار تومان رسیده و دلالان در این شرایط که مسئولان برنامه‌ای برای تنظیم بازار تولید و صادرات زعفران ندارند، برای این محصول نرخ تعیین می‌کنند.

فرشید منوچهری اظهار داشت: امسال به دلیل کاهش میزان گل‌دهی زعفران ناشی از شرایط جوی حدود 30 درصد کاهش تولید خواهیم داشت؛ به‌گونه‌ای که سالانه حدود 250 تن زعفران در کشور تولید می‌شود که به نظر می‌رسد این میزان امسال به حدود 180 تن کاهش یابد.

وی با بیان این‌که افزایش قیمت زعفران در راستای کاهش تولید آن قابل پیش‌بینی است، افزود: در حال حاضر قیمت زعفران با افزایش حدود یک میلیون تومانی به کیلویی حدود پنج میلیون و 500 هزار تومان رسیده که البته دلالان در این شرایط که مسئولان برنامه‌ای برای تنظیم بازار تولید و صادرات زعفران ندارند، برای این محصول نرخ تعیین می‌کنند و محصول خریداری شده از کشاورزان را به امید آنکه بتوانند حدود یک میلیون تومان گران‌تر بفروشند در انبارهای خود نگه می‌دارند.

دبیر شورای ملی زعفران ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی که امسال با اجرای قانون تمرکز وظایف بازرگانی بخش کشاورزی دیگر تنها متولی تولید است، باید برای زعفران به عنوان یک محصول ملی و استراتژیک برنامه مدون داشته باشد. چراکه نام زعفران با ایران که تولید‌کننده بیش از 95 درصد آن در جهان است، عجین شده بنابراین وزارت جهاد کشاورزی باید نسبت به این محصول و حمایت از تولید‌کننده آن جدی‌تر و حساس‌تر باشد.

پیشنهاد راه‌اندازی صندوق توسعه زعفران به وزارت کشاورزی

منوچهری اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی باید از تشکل‌ها و اتحادیه‌های بخش خصوصی حمایت کند. در طرح شورای ملی زعفران به وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد شده که صندوق توسعه صادرات زعفران با اعتبار حدود 150 میلیارد تومان در سال به صورت ارائه تسهیلات راه‌اندازی شود.

دبیر شورای ملی زعفران گفت: براساس این طرح پیشنهادی به صادر‌کنندگان اعلام می‌شود که می‌تواند به ازای 50 درصد صادرات زعفران در سال گذشته از تسهیلات بدون بهره این صندوق استفاده کنند. به شرط این‌که زعفران را از کشاورزانی خریداری کنند که در طرح بهبود کیفیت زعفران شرکت کردند.

نوسان یک میلیون و 600 هزار تومانی نرخ زعفران در یک ماه

منوچهری افزود: در این صورت کیفیت تولید زعفران از سوی تولید‌کنندگان ارتقا می‌یابد و دست دلالان نیز کوتاه می‌شود چرا که با اجرای این طرح صادر‌کنندگان می‌توانند در انبارهای خود حدود یک تن زعفران نگهداری کنند و با استفاده از این تسهیلات می‌توانند نرخ این محصول در بازار داخلی و خارجی را تثبیت کنند. این در حالی است که در ماه‌های اخیر قیمت زعفران در طول یکماه حدود یک میلیون و 600 هزار تومان در نوسان بود که این نوسان به دست عده‌ای دلال ایجاد شد و به نفع خودشان تمام شد.

وی خاطر نشان کرد: آمریکا که عمده‌ترین تولیداتش کشاورزی است برای صادرات پسته و انار به صادر‌کنندگان خود یارانه می‌دهند تا بتوانند جایگاهی که ایران در صادرات این محصولات پیدا کرده را از آن خود کند.، اما ایران که تولید‌کننده بیش از 95 درصد زعفران است، برنامه‌ای برای صادرات این محصول و حمایت از کشاورزان ندارد.

منبع:ایسنا
کد خبر 96574e35ce4d44b2883381946884c3b0

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =