رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران با بیان اینکه لغو عوارض صادراتی زعفران باعث افزایش صادرات این محصول شده است، گفت: مقایسه مقدار صادرات زعفران در ۶ ماهه اول ۹۲ و ۹۳ حاکی از رشد ۳۶ درصدی صادرات از نظر وزنی و ارزشی است.

غلامرضا میری رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران گفت: برداشت زعفران از 25 مهر آغاز و تا 15 آذر‌ماه ادامه دارد.
وی با بیان اینکه میزان تولید قابل پیش‌بینی نیست، افزود: براساس وضعیت رسیدگی کشاورزان برای افزایش راندمان تولید و همچنین افزایش سالانه تقریبا 10 درصد سطح زیر کشت، پیش‌بینی می‌شود که تولید امسال از تولید سال گذشته که بین 270 الی 300 تن بود کمتر نشود.

رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران بیان داشت: در فصل برداشت، مقدار صادرات بیشتر می‌شود چرا که مشتریان تمایل دارند تا زعفران‌های جدید را خریداری کنند.

میری با بیان اینکه لغو عوارض صادراتی زعفران در ابتدای امسال باعث افزایش صادرات در سال جاری شده است، گفت: در 6 ماه نخست امسال میزان صادرات نسبت به 6 ماه نخست سال گذشته به لحاظ وزنی و ارزشی 36 درصد رشد داشته است.

*صادرات زعفران در نیمه اول سال جاری افزایش یافت

وی افزود: میزان صادرات زعفران در 6 ماهه اول سال 92، 44 تن و 732 کیلو و ارز آوری 63 میلیون و 592 هزار و 736 دلار و میزان صادرات زعفران در 6 ماهه اول سال 93، 60 تن و 881 کیلو و ارزآوری 86 میلیون و 325 هزار و 658 دلار بوده است.

رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران بیان داشت: زعفران ایران به 48 کشور دنیا صادرات می‌شود ولی عمده صادرات به کشورهای امارات، اسپانیا، چین و عربستان انجام می‌شود و سالانه حدود 40 تن از کل صادرات زعفران به کشور اسپانیا انجام می‌شود.

* قیمت هر کیلو زعفران یک میلیون تومان کاهش یافت

 میری تصریح کرد: نوسان قیمت زعفران از ابتدای امسال زیاد نبود ولی با آغاز فصل برداشت باز هم شاهد نوسان هستیم بطوریکه با شروع برداشت زعفران نگین در هر کیلوگرم از این رقم حدود یک میلیون تومان کاهش قیمت ایجاد شده است.

وی افزود: هر کیلوگرم  رقم زعفران نگین قبل از آغاز فصل برداشت 5 میلیون و 500 هزار تومان بود که با آغاز برداشت این رقم قیمت آن اکنون به 4 میلیون و 500 هزار تومان رسیده است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران تصریح کرد: قیمت هر کیلو گرم انواع زعفران معمولا بین 3 میلیون و 500 هزار تومان تا 4 میلیون و 600 هزار تومان است.

میری اظهار داشت: فصل تولید و برداشت زعفران در پاییز است بنابراین سرما تأثیری برای کاهش تولید آن ندارد مگر اینکه دمای هوا به حدود 10 درجه زیر صفر برسد که در آن موقع ممکن است گل زعفران از زمین درنیاید و اگر هم درآمده باشد گل دچار یخ‌زدگی شود.

وی افزود: وضعیت سردی هوا خوشبختانه مناسب بوده و مشکلی برای برداشت زعفران بوجود نیاورده اما بارندگی تا حدی موجب پایین آمدن کیفیت زعفران تولیدی می‌شود.

منبع:فارس
کد خبر 46b6123c2a8d4a6e981b29a64f90cc77

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =