صنایع غذایی> اقتصاد غذا - خبرهای شنیده شده حاکی از آن است که سازمان غذا و دارو در اقدامی عجیب و پر ابهام قصد دارد روغن پالم در سال 97 را سهمیه بندی کند.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد غذا «فود پرس»، در حالی که اظهارت وزیر بهداشت در دی ماه سال گذشته مبنی بر اینکه «من هرگز نگفتم روغن پالم سرطان زاست این حرف دروغ است. روغن پالم انواعی دارد برخی از انواع آن سالم است و برخی هم ضرر دارد و در برخی جاها به مصرف روغن پالم نیاز داریم و نمی توانیم بگوییم هیچ نیازی به این روغن نداریم .اما برخی که به دنبال گمراه کردن افکار عمومی هستند» و انتصاب دکتر وحید مفید از چهره های شناخته شده صنعت غذا به عنوان معاون غذای سازمان غذا و دارو، بارقه هایی از امید در دل اهالی صنعت غذا برای اصلاح دیدگاه های منتشر شده در خصوص صنایع غذایی و روغن پالم را در بین اهالی صنعت غذا شعله ور کرد اما متاسفانه این روزها خبرهای خوبی از سوی سازمان غذا و دارو در خصوص واردات روغن پالم و امکان سهمیه بندی برای واردات این روغن به کشور به گوش نمی رسد.
بر همگان واضح است که ایجاد هر گونه سهمیه بندی و ایجاد امضاهای طلایی در بخش اقتصادی اقدامی رانت زا و فساد انگیز به شمار می رود و معلوم نیست  زمزمه های سهمیه بندی روغن پالم به عنوان ماده اولیه برخی از کارخانجات صنایع غذایی قرار است چگونه به حمایت از تولید، اشتغال و ارتقای سلامت بیانجامد.
داستان روغن پالم و بدنامی صنعت غذا در اذهان عمومی طی سالهای اخیر و عدم شفافیت درخصوص نحوه توزیع و سهمیه بندی و ایجاد امضاهای طلایی، رانت و فساد در صنایع غذایی تجربه ای تلخ  وشکست خورده است که  به نظر می رسد اینبار و در صورت سهمیه بندی روغن پالم در جامه ای دیگر متبلور خواهد شد.
آیا مدیران وزارت بهداشت و به ویژه سازمان غذا و دارو از تبعات اتخاد چنین تصمیماتی آگاهند؟ آیا نمی شود با تجدید نظر در میزان واردات یا اصلاح پروانه های ساخت محصولات صنایع غذایی که در آنها از روغن پالم استفاده می شود یا  از همه مهمتر با اعمال تعرفه مناسب مابه التفاوت قیمتی روغن پالم را اصلاح کرد تا یکبار برای همیشه صنعت غذا بتواند فارغ از حواشی و امضاهای طلایی و بدون ایجاد رانت برای عده ای خاص برای رشد و بهبود تولید خود برنامه ریزی کنند؟!
آیا سخنان رییس جمهور در نشست هم اندیشی مدیران ارشد دولت تدبیر و امید در خصوص ضرورت کاهش بروکراسی اداری و مبارزه با فساد و ضرورت برنامه ریزی برای مبازه با فساد  با بیان این مطلب  که «ما در مرحله اجرا بزرگترین وظیفه را برعهده داریم و باید با برنامه‌ریزی درست، کاری کنیم که فساد ناممکن و یا بسیار سخت شود» به گوش مدیران وزارت بهداشت هم رسیده است؟!
از شواهد و قرائن موجود به نظر می رسد اینبار و پس از تکرار تجربه پر حاشیه و رانت زای سهمیه بندی روغن پالم در سالهای نه چندان دور، به نظر می رسد وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در آزمونی سخت قرار گرفته اند و باید منتظر ماند و دید اینبار قادر خواهند بود مشکلات صنعت غذا را به صورت منطقی و اصولی حل کنند یا به امضاهای طلایی و سهمیه بندی در واردات روغن پالم تن خواهند داد؟!
کد خبر 9947ee24e5824fac9a695d3445d2ccfb

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =