صنایع غذایی> اقتصاد غذا – حضور یک شرکت لبنیاتی ایران در بین 50 شرکت برتر صنایع غذایی جهان در سال 2014 در هیچ منبع موثقی وجود ندارد.

عظیم فضلی پور مدیر کلینیک برند سوییس و عضو شورای علمی سازمان جهانی علائم تجاری در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری اقتصاد غذا «فود پرس»، ضمن اعلام مطلب فوق افزود: چندی پیش یک برند لبنی ایرانی با استناد به خبر یک پایگاه خبری استرالیایی تبلیغات گسترده ای را مبنی بر حضور این شرکت در میان 50 برند برتر صنایع غذایی درسال 2014 منتشر کرد که با توجه به برررسی های انجام شده باید گفت چنین خبری با استناد به گزارش سایت "یورو مانیتور"   وجود ندارد و چندان قابل اعتنا نیست.

وی خاطر نشان کرد: یورو مانیتور ذاتا سایتی نیست که کار ارزش گذاری برند  را انجام دهد بلکه این سایت تحقیقات بازار  در بخش های مختلف و بنا به سفارش مشتریان و با اخذ پول انجام می دهد.

فضلی پور افزود: این سایت با راه اندازی دفتر در 8 کشور جهان کار تحقیقات بازار را انجام می دهد و وضعیت 22 صنعت را در 80 کشور جهان مورد بررسی قرار می دهد. پس گزارش های این سایت را نمی توان به کل دنیا تعمیم داد.

عضو شورای علمی سازمان جهانی علائم تجاری تصریح کرد: تحقیقات بازار این سایت نیز اصولا کلی و جامع نیست بلکه در گروه های تخصصی انجام می شود به طوری که در حوزه غذا این سایت شرکتهای لبنی را در چهار گروه شیر، ماست، لبنیات و سایر به صورت تفکیک شده مورد بررسی قرار می دهد.

وی تصریح کرد: در این سایت هیچ گزارشی مبنی بر جایگاه برند در کل صنعت غذا  وجود ندارد.

فضلی پور با اشاره به انواع گزارش های این سایت اعلام کرد: گزارش وضعیت کمپانی ها یکی از گزارش های دوره ای سایت یورو مانیتور است که با آنالیز تعداد محدودی شرکت تهیه می شود به طوری که مثلا در حوزه لبنیات 300 شرکت لبنی مد نظر سایت، مورد تحقیق قرار می گیرد که متاسفانه نام آن شرکت ایرانی در میان این 300 کمپانی نیز وجود ندارد.

وی افزود: واقعا معلوم نیست منبع سایت خبری استرالیایی چیست زیرا در سایت یورو مانیتور گزارشی مبنی بر معرفی 50 برند برتر مواد غذایی دنیا وجود ندارد.

مدیر کلینیک برند سوییس گفت : به طور کلی گزارشهای یورو مانیتور به صورت سفارشی و در ازای دریافت پول انجام می شود و این سایت تا کنون گزارشی در خصوص رتبه بندی کلی برندهای صنایع غذایی دنیا انجام نداده زیرا این کار در تناقض با چهار موسسه مهم و شناخته شده ارزش گذاری برند در دنیاست.

وی در خصوص نحوه ارزش گذاری برند در دنیا گفت: ارزش گذاری برند از سال 2001 به پیشنهاد دو کشور انگلستان و فرانسه در دنیا رواج پیدا کرد و برند به عنوان دارایی نامشهود شرکتها لحاظ شد.

فضلی پور افزود: چهار موسسه Milward brand، Inter brand، Financial brand  و Brands  در دنیا کار ارزش گذاری برند را بر اساس ISO 10668 انجام می دهند.

وی سه عامل رفتاری، قانونی و مالی را به عنوان عوامل اساسی و مهم ارزش گذاری برند در دنیا عنوان کرد و گفت: متاسفانه در ایران دو عامل رفتاری یعنی سهم بازار، شهرت برند، اعتبار برند و عامل مالی یا همان شاخص فاینشنال که شامل شفافیت مالی می باشد قابل بررسی و اندازه گیری نیست و به همین دلیل موسسات ارزش گذاری برند نمی توانند در ایران کار ارزش گذاری برند انجام دهند.

عضو شورای علمی سازمان جهانی علائم تجاری افزود: این موسسات سالانه برندها را به صورت کلی، تخصصی و حوزه کاری رتبه بندی می کنند به طوری که از نگاه اینتر برند در سال 2014 کوکاکولا رتبه سوم دنیا را در میان 100 برند برتر دنیا به خود اختصاص داد.

وی گفت: در میان 100برند برتر دنیا 15 برند غذایی با 224 میلیارد دلار سهم قابل ملاحظه ای دارند.
کد خبر 9ab2ef76a2f94c71894d76870fe451fb

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احسان طایفه ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    11 1
    با سلام باتوجه به موضوعات مطرح شده و از نگاه کلی حضور یک برند ایرانی در میان برندهای برتر صنعت غذا برای کشورمان باعث افتخار و ارزش است، هر جند این حضور فقط به منزله توانایی‌های مالی باشد. اما در سوی دیگر میدان سوء استفاده و بداخلاقی مدیران برند مذکور از این موضوع و جریان سازی تبلیغاتی و به بازی گرفتن شعور و احساس مصرف کننده ایرانی که حامیان بی‌ادعا صنایع داخلی هستند کاری غیرحرفه‌ای و ناشیانه است. نبود اطلاعات و دانش کافی در حوزه برند و همچنین فقدان دستگاههای نظاری در امر تبلیغات فضا را برای اجحاف بیشتر مصرف کننده بوجود آورده است. باتشکر
  • محمد فربد ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
    9 0
    امیدوارم شرکت کاله بتواند به طور مستند از خود دفاع کند .