۰ نفر
۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۱
رییس سازمان چای کشور از تشکیل صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در صنعت چای خبر داد.

محمد ولی روزبهان، رییس سازمان چای کشور یک روز پس از انتصاب گودرز خردادپور، به عنوان معاون جدید بازاریابی و تنظیم بازار سازمان چای کشور ضمن اعلام این خبر افزود: این صندوق که با تهیه اساسنامه در مراحل راه اندازی است، تمامی کشاورزان چایکار استان های شمالی و همچنین کارخانه داران جزو سهامداران این صندوق خواهند بود.

وی گفت:۵۱ درصدسهام متعلق به تولیدکنندگان و ۴۹ درصد دیگر مشارکت از سوی دولت است.

روزبهان اظهار امیدواری کرد تا این صندوق با همکاری تولیدکنندگان و دولت هرچه سریع تر تشکیل گردد و اعتبارات مربوط به چای اعم از تسهیلات به زراعی در سال جاری و همچنین خرید تضمینی برگ سبز چای در سال آینده از طریق این صندوق پرداخت گردد.

رییس سازمان چای کشور همچنین از تهیه طرح جامع به زراعی باغات چای کشور خبر داد و هدف از اجرای طرح به زراعی باغات چای را حفظ وضعیت موجود باغ های چای کشور، حفظ امنیت شغلی و تامین معیشت کشاورزان چایکار،افزایش کیفیت برگ استحصالی، جوان سازی بوته های چای و افزایش میزان تولیدبرگ سبز مرغوب، تعیین پهنه بندی و نقشه عناصر غذایی و نماتد مولد زخم ریشه در خاک باغ های چای، انتقال یافته های تحقیقاتی به بهره برداران، حفظ سلامت بوته های چای در مقابل تهدیدهای محیطی و ایجاد انگیزه در چایکاران جهت بهسازی باغ های چای کشور یاد کرد.

رییس سازمان چای کشور عمده مشکلات تولیدبرگ سبز چای را قدیمی بودن باغ های چای، کاهش سطح زیر کشت و تبدیل اراضی چایکاری، عدم آموزش بهره برداران و استفاده از پژوهش های کاربردی و عدم اجرای صحیح عملیات به زراعی در باغ های چای یاد کرد.

وی خاطرنشان کرد: انجام عملیات هرس به موقع و فرم دهی بوته ها با استفاده از تکنیک ها و روش های نوین، ضمن اینکه در جوان گرایی و تقویت بخش های رویشی و گسترش سطح بوته و تولید جوانه های بیشتر و همچنین استفاده بهینه از ظرفیت نهایی و بالقوه عرصه تولید تاثیر بسزایی دارد، کاربرد سایر روش های به زراعی از جمله بهره برداری از پرداتورها و پارازیت ها و استفاده از روش های تلفیقی مبارزه با آفات را سهل تر و آسان می نماید.

روزبهان اظهارداشت: طرح کلان به زراعی باغ های چای کشور در قالب یک طرح پنج ساله تهیه شده است که اجرای سال اول آن در قالب این طرح در سال ۱۳۹۳ خواهد بود و دست یابی به اهداف آن مستلزم تداوم و استمرار درسال های آتی انجام طرح است.

وی گفت: باتوجه به بررسی های صورت انجام شده بهترین زمان انجام عملیات هرس در باغ های چای بر اساس وضعیت بوته که باید در شرایط خواب باشد، مشخص می گردد که معمولا این زمان اوایل آذرماه تا اواسط اسفندماه و زمان انجام عملیات تغذیه و داشت نیز بین اسفند تا پایان فروردین سال بعد است؛ لذا برای انجام انواع عملیات هرس، بازه زمانی ۱۲ آذر تا۱۳اسفند ۱۳۹۳ و برای عملیات تغذیه و داشت بازه زمانی ۱۳ اسفند۱۳۹۳ تا پایان فروردین سال ۱۳۹۴ تعیین گردیده است.

رییس سازمان چای کشور در ادامه افزود: باتوجه به اینکه امسال مبلغ ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار جهت انجام عملیات بهزراعی باغات چای اختصاص یافته است،از کشاورزان چایکار انتظار داریم شروع به عملیات به زراعی و هرس باغات چای خود نمایند تا فرصت را از دست نداده و قطعا امسال سازمان چای کشور در قالب این طرح، اعتبار به زراعی را به کشاورزان چایکار استان های شمالی پرداخت خواهدکرد.

منبع:ایانا
کد خبر 9c68a3a1bcf040ac8820ecd06f1abc24

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =