معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: محموله های برنج اروگوئه هنوز از گمرک ترخیص نشده و دلیل آن اختلاف حقوقی وزارت بهداشت کشور مبدا و مقصد بر سر صدور گواهی بهداشتی با درصدی از فلزات سنگین است.

«یزدان سیف» در نشست خبری ادعای واردات برنج آلوده اروگوئه را تکذیب کرد و افزود: تاکنون حتی یک کیلوگرم از برنج آلوده اروگوئه به فلزات سنگین به بازار ایران وارد نشده و در گمرک متوقف شده است.
وی که مدیرعامل شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران است، توضیح داد: وضع بهداشت برنج اروگوئه هیچ ایرادی ندارد؛ فقط با مشخصه های بهداشتی و استانداردهای کشور ما مغایرت دارد.
سیف اعلام کرد براساس استانداردهای کودکس که به تایید همه کشورهای دنیا رسیده، وجود تا سطح 200 پی.پی.بی ارسنیک و فلزات سنگین در مواد غذایی مجاز است.
کمیسیون بین الملل کدکس مواد غذایی کمیسیون مشترک سازمان های خواربار و کشاورزی (فائو) و بهداشت جهانی (دبلیو.اچ.او) است که در سال 1963 به دلیل اهمیت و لزوم تدوین استانداردهای غذایی، ایجاد شد و تدوین استانداردهای غذایی را به طور واحد و یکسان برعهده دارد.
با این همه، معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی میزان استاندارد وجود ارسنیک و فلزات سنگین برای کشور را 120 پی.پی. بی تعیین کرده است؛ یعنی 80 پی.پی.بی زیر استانداردهای کدکس.
سیف ادامه داد: تاکنون ما هیچ نوع برنجی که مشکل ایمنی داشته باشد در بازار توزیع نکردیم و به خودمان اجازه نمی دهیم سلامت مردمرا به خطر بیندازیم.

** مجوز واردات برنج از همه کشورهای واجد تجارت
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: پیش از این فقط می توانستیم از هند برنج وارد کنیم اما با پیگیری های صورت گرفته و تاکید وزیران جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت و مذاکره رییس جمهوری و وزیر بهداشت، هشتم اردیبهشت ماه امسال دستور تسهیل فرایند واردات برنج از همه کشورهای واجد تجارت ابلاغ شد.
وی اضافه کرد: براساس این نامه از این پس واردات برنج از همه مبادی وارداتی ممکن است که این موضوع می تواند بر بازار جهانی تاثیر خوبی بگذارد؛ زیرا شاهد کاهش قیمت در برخی مبادی وارداتی هستیم. همچنین با افزایش قدرت چانه زنی، مصرف کنندگان می توانند با شرایط ایمنی مورد تایید وزارت بهداشت کشور خود و با قیمت مناسب تر برنج مورد نیاز خود را تامین کنند.
طبق آمارها پارسال بیش از یک میلیون و 200 هزار تن برنج خارجی وارد شد که عمده این واردات از هند بود.
کد خبر 9f2189e51ca04e48960dbec4ebb7e30c

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =