صنایع غذایی> عضوهیات مدیره انجمن صنفی صنایع لبنی ایران گفت: باوجود مصوبه ستاد تنظیم بازار برای خرید شیرخام به ازای هر کیلوگرم یک هزار و 440 تومان، صنایع لبنی به دلیل عدم کشش بازار و پائین بودن قدرت خرید مردم برای افزایش مجدد قیمت ها توان خرید ماده اولیه با نرخ مصوب را ندارند.

محمد فربد درباره عدم خرید شیرخام با قیمت 1440 تومان توسط صنایع افزود: در حال حاضر شیرخام کیفی با قیمت 1200 تا 1250 تومان از دامداران خریداری می شود و صنایع توان خرید مواد اولیه با قیمتی بیش از آن را ندارند.
وی با بیان اینکه صنعت لبنیات نیز همانند سایر صنایع همزمان با رشد تورم، افزایش نرخ دستمزد، انرژی، سوخت و تعرفه واردات، با رشد قیمت مواجه است، اظهارداشت: صنعت لبنیات بشدت رقابتی است بنابراین انتظار می رود دولت از قیمت گذاری دستوری برای صنعت لبنیات دست بردارد تا صنعت به فعالیت خود ادامه دهد.

فربد خاطر نشان کرد: در دولت دهم قیمت گذاری دستوری دولت منجر به افزایش بکارگیر چربی در فرآورده های لبنی شد، به طوری که طبق قیمت گذاری دولت محصولات لبنی دارای چهاردرصد چربی مشمول نرخ گذاری نمی شدند.
وی اضافه کرد: بنابراین تمامی کارخانجات محصولات بالای 4 درصد چربی تولید کردند تا مشمول قانون نرخ گذاری نشوند که ادامه این اقدام می توانست سلامت جامعه را با مخاطراتی مواجه سازد.

عضو هیات مدیره انجمن صنفی صنایع لبنی ادامه داد: در حالی که اگر دولت صنایع لبنی را موظف به رعایت ضوابط سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان کند مشکلات حل خواهد شد و درکشور نیز با افزایش مصرف چربی در تولید فرآورده های لبنی مواجه نمی شویم.

عضو هیات مدیره انجمن صنفی صنایع لبنی درباره استقرار ناظرین سازمان حمایت در کارخانجات بزرگ افزود: سازمان حمایت در چارچوب قراردادهای منعقد شده بین صنایع و دامداران ورود پیدا کرد که مشخص شد صنایع از قراردادهای موجود تخطی نکرده اند.

به گفته فربد، طبق قانون تجارت، سازمان حمایت نمی تواند هیچ شرکتی را به گران خریدن مواد اولیه مجبور کند که منجر به ورشکستگی آنان شود.

وی درخصوص افزایش قیمت مجدد برخی شرکت های لبنی گفت: طبق گزارش های اخیر بانک مرکزی، صنایع لبنی افزایش قیمت نداشته اند و فقط قیمت لبنیات سنتی یک دهم درصد متاثر از پنیر غیرپاستوریزه افزایش یافته است که این مسئله ربطی به صنایع لبنی ندارد.

لبنیات سنتی مصرف نکنید


فربد درباره افزایش مراکز عرضه لبنیات فله ای گفت: متاسفانه به دلیل نبود اشتغال و بازار کار مناسب اخیرا عده زیادی اقدام به ایجاد مراکز عرضه لبنیات سنتی کرده اند که این امر در تضاد قوانین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان دامپزشکی کشور است.

عضوهیات مدیره انجمن صنفی صنایع لبنی، روند رو به رشد ایجاد مراکز عرضه لبنیات ستی را ضعف دستگاه های نظارتی دانست و افزود: سازمان دامپزشکی کشور و وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی متوفق القول هستند که برای حفظ سلامت جامعه نباید محصول لبنی غیرپاستوریزه از جمله شیرخام، پنیر، ماست و خامه به صورت فله ای عرضه شود.

وی توصیه کرد: هموطنان برای حفظ سلامتی خود و جامعه از فرآورده های لبنی پاستوریزه استفاده کنند، ضمن اینکه انتظار می رود دولت با تشدید نظارت ها از ایجاد مراکز لبنیات سنتی و عرضه محصولات غیرپاستوریزه جلوگیری کند.

منبع:ایرنا
کد خبر 9f6a3b15374c4498bb347aa6b1f6c5b7

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =