صنایع غذایی> اقتصادغذا - مرتضی سلطانی اولین دارنده مدال افتخار صادرات معتقد است اگر بیل گیتس در دوران تحریم های ظالمانه در ایران بود حتی از پس اداره یک قهوه خانه هم بر نمی آمد، اما بعد از تحریم ها شرایط اقتصادی با کشورهای دیگر برابر خواهد شد، و نباید هم مشکلات را به گردن تحریم ها انداخت.

به گزارش پایگاه خبری اقتصادغذا «فود پرس»، مرتضی سلطانی صادر کننده نمونه با حضور در استودیو شبکه خبر درباره مشکلات صادر کنندگان کشور گفت: در دوران سیاه تحریم، تولید کنندگان و صادر کنندگان کار مهمی کردند و چراغ تولید را روشن نگه داشتند که کار کمی نبود.

وی افزود: کاری که تولیدکنندگان ایرانی در این سال ها کردند از عهده برترین کار آفرینان دنیا هم بر نمی آمد و بعد از تحریم ها شرایط اقتصادی با کشورهای دیگر برابر خواهد شد، و تولیدکنندگان ایران می توانند با کیفیت بالا و توانمندی بالا در بازارهای جهان شرکت کنند.

به گفته سلطانی مشکلات صادر کنندگان دو بخش است. 1- مشکلات درون بنگاهی 2- مشکلات برون بنگاهی که مربوط به قانونگذار و دولت است. تصمیم سازی باید از تولیدکنندگان باشد و تصمیم گیری از مسئولان که در دنیا هم همینگونه است.


اولین دارنده مدال افتخار صادرات ایران در ادامه با اشاره به موقعیت جغرافیایی کشور ایران گفت: خداوند به مردم ما موقعیت جغرافیایی استثنایی داده است. بالا دست ما 8 کشور محصور در خشکی است و پایین دست هم 300 میلیون نفر مصرف کننده نیازمند غذا هستند که می توانند بازارهای هدف ما باشند.

سلطانی خاطرنشان کرد: ما می توانیم از بالا دست غلات را دریافت و فرآوری کنیم که هیچگاه پالایشگاهی بر پایه غلات ایجاد نکرده ایم و کافی است با یک برنامه ریزی درست پالایشگاهی بر پایه غلات تاسیس کنیم. اما باید به خودباوری برسیم و بین بخش خصوصی و بخش دولتی روابط صمیمانه و تعامل باشد.

رییس هیات مدیره گروه صنعتی زر با تاکید بر اینکه ما در حوزه دانش مهندسی با آمریکا برابر هستیم تصریح کرد: این یعنی یک دنیا سرمایه که اگر مورد توجه قرار بگیرد به راحتی می توان سرآمد کشورها شد و ما به راحتی می توانیم در سال 1404 سرآمد کشورهای منطقه شویم.

سلطانی با بیان دو پیشنهاد گفت: طرح ها را از ابتدا در بورس ببریم، یا اینکه بانک های توسعه ای را پشتیبانی کرده و منابع مورد نیاز را در اختیار آنها گذاشته و دولت هم به طرح های شناخته شده اهمیت دار منابع بدهد. در غیر این صورت طرح در بورس برود و منابع آن تامین شود. اگر طرح به بورس برود مهندسان جوان می توانند با خرید سهام و مشارکت در طرح با انگیزه و علاقه در طرح فعالیت کنند.

صادرکننده ممتاز کشورمان تعامل دولت و بخش خصوصی را مناسب ارزیابی و تاکید بر تصمیم سازی بخش خصوصی و تصمیم گیری بخش دولتی افزود: دولتی ها بخش خصوصی را باور کرده اند و به شدت علاقه مند هستند، و اگر اقتصاد مقاومتی در دستور کار قرار بگیرد و پیگیری شود، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.


برای مشاهده فیلم کامل این گفتگو کلیک کنید
کد خبر a00c1015e6c1469883dfc8494bc67b79

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =