۰ نفر
۱۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۵
دبیر کانون دانش و صنعت برنج از تولید دو میلیون و 300 هزار تن برنج سفید در سال جاری خبر داد و گفت: وضعیت تولید برنج سفید به گونه‌ای است که شالیکوبی‌های مدرن تنها 20 درصد ظرفیت اسمی خود فعالیت می‌کنند.

غلامرضا خانکشی‌پور – عضو هیات علمی موسسه تحقیقات برنج -اظهار کرد:‌ با توجه به ارزیابی‌های صورت گرفته از سه استان شمالی و دیگر مناطق برنج خیز کشور و با توجه به این که برخلاف انتظار وضعیت بارش‌ها طی فصل تولید مناسب بود، همه شالیزارها زیر کشت رفتند و براین اساس، امسال دو میلیون و 300 هزار تن برنج سفید تولید شد.

وی افزود: در ایران شالیکوبی‌های قدیمی وجود دارند که همچنان با همان سبک و امکانات گذشته‌شان فعالیت می‌کنند. از سوی دیگر شالیکوبی‌های دیگر نیز هستند که علیرغم قدیمی بودن اقدام به نوسازی کرده‌اند. همچنین شالیکوبی‌های مدرن نیز در کنار این شالیکوبی‌های قدیمی راه اندازی شده و فعالیت می‌کنند.

دبیر کانون دانش و صنعت برنج گفت: آنچه از شالیکوبی‌ها و توسعه مکانیزاسیون در آن‌ها مهم‌تر است، سطح آموزش و توانمندی فنی شالیکوبی‌ها و کسانی که در آن جا کار می کنند است.

خانکشی‌پور ادامه داد: در حال حاضر در شالیکوبی‌های مدرن فعالیت به گونه‌ای انجام می‌شود که تنها 20 درصد از ظرفیت اسمی آن‌ها پر می‌شود.

وی گفت: اگر صاحبان این شالیکوبی‌ها بخواهند ظرفیت اسمی خود را پر کنند به سرمایه در گردش بالایی نیاز دارند که با توجه به بالا بودن سود بانکی و شرایط نامناسب تسهیلات بانکی این سرمایه قابل تامین نیست بنابراین مجبورند با حق العمل‌کاری روزگار خودشان را بگذرانند.

دبیر کانون دانش و صنعت برنج اظهار کرد: برخی از دستگاه‌های شالیکوبی مدرن که از طریق چین وارد شده و مورد تایید سازمان استاندارد نیز قرار گرفته است دچار مشکلاتی هستند چرا که کیفیت آن‌ها مطلوب نیست و حتی دستگاه‌های شالیکوبی که از اروپا وارد می‌شوند نیز با نیاز شالیکوبی‌های ما همخوانی ندارد ؛ بنابراین باید توجه کرد شالیکوبی‌هایی که در استان‌های مازندران، فارس و ... تولید می شوند به مراتب بهتر از نمونه‌های وارداتی هستند.

منبع:ایسنا
کد خبر a2af21a52dff4dc888b4039b7bf37a1f

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =