مواد غذایی> در حالی که بیش از 10 هزار تن مرغ مازاد در داخل کشور وجود دارد و شرکت پشتیبانی نیز برای خریداری مرغ اعلام آمادگی کرده است، به‌علت محدود شدن بازارهای صادراتی و معادله‌های تکراری شرکت پشتیبانی، عملاً بازار مرغ در شرایط نابسامانی پیش رفته و ضرر و زیان مرغداران ادامه دارد.


مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی خراسان رضوی  با اعلام این خبر گفت: بیش از 10 هزار تن مرغ مازاد در کشور وجود دارد که باید برای تنظیم بازار آن از همه ابزارهای تنظیمی استفاده کرد.

مجید مظفری افزود: در حال حاضر شرکت پشتیبانی امور دام برای خریداری مرغ‌های با تناژ یک کیلو و 500 گرم تا یک کیلو و 800 گرم اعلام آمادگی کرده و مقرر شده است هر کیلوگرم مرغ در کشتارگاه‌های تمام‌اتوماتیک به قیمت شش‌هزار و 800 و در کشتارگاه‌های نیمه‌اتوماتیک به قیمت شش‌هزار و 500 تومان خریداری شود و در مقابل آن نهاده‌های مورد نیاز به مرغداران پرداخت شود.

وی خاطرنشان کرد: ایراد ورود شرکت پشتیبانی امور دام به تنظیم بازار آن است که مرغ‌های خریداری‌شده را در انبارها نگهداری و با منقضی شدن تاریخ مصرف، مرغ‌های مذکور را به بازار عرضه می‌کند که زیان دوباره‌ای به دامداران تحمیل می‌شود.

ایران در رقابت با ترکیه در بازار صادراتی جا ماند

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی خراسان رضوی ادامه داد: در حالی که مازاد مرغ داخلی در کشور وجود دارد و هرچه سریع‌تر باید برای خارج کردن آن از چرخه مصرف اقدامی اندیشید، بازارهای صادراتی ایران محدود به عراق و افغانستان شده است.

مظفری تصریح کرد: صادرات مرغ به این دو کشور به‌کندی و در حجم محدود صورت می‌گیرد که نقش مؤثری در بازار داخلی ایفا نمی‌کند و ضرورت دارد هرچه سریع‌تر برای یافتن بازارهای جدید اقدام کرد.

وی یادآور شد: به‌علت آنکه قیمت تمام‌شده مرغ در داخل ایران بالا است، عملاً قدرت رقابت ایران در بازارهای صادراتی با کشورهای بزرگ تولیدکننده نظیر برزیل و آمریکا محدود است و حتی توان رقابت با ترکیه که کشور هم‌جوار ایران است و توانسته در صادرات مرغ و بسیاری از محصولات کشاورزی از کشورمان پیشی بگیرد، پشتوانه رقابتی لازم وجود ندارد.

خسارت 1800 تومانی مرغداران برای هر کیلوگرم مرغ

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی خراسان رضوی تأکید کرد: در زمان حاضر قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده سه‌هزار و 700 تومان و هر کیلوگرم گوشت مرغ بین پنج‌هزار و 400 تا پنج‌هزار و 600 تومان تعیین شده است، در حالی که قیمت تمام‌شده هر کیلوگرم مرغ برای مرغداران حدود هفت‌هزار تومان برآورد شده است.

مظفری اظهار داشت: زیان یک‌هزار و 400 تا یک‌هزار و 800 تومانی مرغداران در حالی صورت می‌گیرد که هیچ راه‌حل جدیدی برای جلوگیری از ضرر و زیان مرغداران وجود ندارد و این سیکل معیوب هرساله تکرار می‌شود.

وی همچنین گفت: به‌نظر می‌رسد یافتن بازارهای جدید برای صادرات و جذب مرغ در صنایع تبدیلی به‌صورت کالاهای ثانویه و صادرات آن به‌عنوان مهم‌ترین مؤلفه‌های اثرگذار بر تنظیم بازار باید مورد بررسی قرار گیرند.

شانس مرغ در تالار بورس را باید سنجید


مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی خراسان رضوی افزود: ورود مرغ به تالار بورس و عرضه از طریق بازار یکی از مؤلفه‌هایی است که می‌تواند در کنترل بازار مرغ مؤثر باشد.

مظفری خاطرنشان کرد: با عرضه مرغ در بازار، تولیدکنندگان بزرگ مرغ و خریداران به‌صورت رودررو در مقابل یکدیگر قرار گرفته و بازار از ثبات بیشتری برخوردار می‌شود، هرچند باید شانس مرغ را در تالار سنجید و عملکرد بورس را مورد ارزیابی قرار داد.

وی ادامه داد: در حالی که از تشکل‌های مرغداران به‌عنوان بزرگ‌ترین تشکل‌های صنفی کشور یاد می‌شود که می‌تواند اثرگذاری قابل توجهی در بخش کشاورزی ایفا کنند، برای کنترل بازار راه‌حلی اندیشیده نمی‌شود و با صراحت می‌توان گفت بازار محصولات کشاورزی در ایران یله و رها است.

مظفری تصریح کرد: کاهش سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی، پایین بودن رشد سرمایه در حوزه تولید و عدم رقبت سرمایه‌گذاران برای ورود به این حوزه به‌دلیل معیوب بودن سیستم بازار به‌وجود آمده و بارها به دولت‌های مختلف گوشزد شده، اما تاکنون راه‌حلی برای مقابله با آن پیدا نشده است.

منبع:ایانا
کد خبر a412a71329b349afbfa905e0266e7111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =