نمایندگان بخش خصوصی در نشست دوازدهم کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی تهران، در حضور رئیس و مدیران‌کل سازمان غذا و دارو به مسایل و مشکلات این حوزه پرداختند و از این سازمان درخواست کردند به عنوان متولی حوزه غذا و دارو با تخریب‌های عامدانه و بی‌پایه‌ای که علیه صنعت غذا رخ می‌دهد، برخورد حقوقی مناسب داشته باشد.

 رییس سازمان غذا و دارو با حضور در نشست دوازدهم کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران، با فعالان اقتصادی بخش ‌خصوصی پیرامون چگونگی حل‌و‌فصل مشکلات واحدهای تولیدی این بخش به گفت‌و‌گو نشست. رضا شانه‌ساز برای تعامل و گفت‌وگو با صاحبان صنعت غذا و مدیران تشکل‌های غذایی و کشاورزی، مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی و همچنین مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع کنترل غذا و دارو و تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو را همراه با خود به این نشست آورد.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، رئیس و مدیران‌کل سازمان غذا و دارو در این جلسه همچنین توضیحاتی درباره ماجرای جنجالی آلوده بودن شیر تولیدی در ایران به افلاتوکسین ارائه دادند و با رد این اظهارنظرها، تاکید کردند که این‌گونه شایعات تنها تولید و صنعت غذا در داخل کشور را مورد هدف تخریب قرار داده و واقعیت ندارد.

در آغاز این نشست رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران با تقدیر از حضور رئیس سازمان غذا و دارو و مدیران‌کل این سازمان در جمع فعالان بخش خصوصی، عنوان کرد که همکاری و هم‌فکری نزدیک این نهاد با بخش خصوصی، می‌تواند به بهبود فضای کسب و کار و تسهیل فعالیت‌های اقتصادی منجر شود که انتفاع آن به کلیت جامعه می‌رسد.

احمدرضا فرشچیان با ابزار امیدواری نسبت به تداوم همکاری‌های دوجانبه بین اتاق و سازمان غذا و دارو گفت: این همکاری به ویژه در روزهای سخت اقتصاد در حال حاضر که شرایط برای تولید و تجارت سخت شده است و هم‌چنین برخی از روی ناآگاهی یا غرض‌ورزی مطالبی بیان می‌کنند که به تولید و صنعت کشور لطمه می‌زند؛ لازم است بیشتر و نزدیک‌تر باشد و کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران این آمادگی را دارد که با سازمان غذا و دارو نشست‌های تخصصی بیشتری و متناوبی داشته باشد.

پس از این سخنان، نمایندگان بخش خصوصی از صنعت غذا به بیان مشکلات و معضلات خود که مرتبط با سازمان غذا و دارو است، پرداختند. ابتدا محمد فراهانی، رییس هیات مدیره انجمن واردکنندگان مواد غذایی و آشامیدنی، به تشدید بوروکراسی‌های اداری در وزارت بهداشت به عنوان معضل بزرگی پیش پای صنایع این بخش اشاره کرد و در همین رابطه یکی از چالش‌ها را مربوط به کد IRC دانست و خواستار افزایش مدت اعتبار این کد برای متقاضیان شد.

کاوه زرگران، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، نیز به موضوع تخریب چهره صنعت غذا کشور از سوی برخی افراد اشاره کرد و خواستار جدیت و پیگیری حقوقی و قضایی این موارد از سوی وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو شد. وی همچنین تصریح کرد که عرضه کالاهای فاقد شناسه در سطح بازار داخل همچنان ادامه دارد و از رییس سازمان غذا و دارو خواست تا این موضوع را مورد بررسی و رسیدگی قرار دهد.

صدرالدین نیاورانی، نایب‌رئیس انجمن ارگانیک، نیز در سخنانی به تلاش این انجمن برای صدور گواهی‌های ارگانیک در کشور اشاره کرد و حمایت پررنگ‌تر وزارت بهداشت را خواستار شد. وی همچنین با بیان اینکه محصولات ارگانیک در کشور محدود است، افزود: برای افزایش میزان محصولات این بخش در بازار ایران که به سلامت جامعه کمک می‌کند، نیاز به واردات برخی موارد اولیه ارگانیک ضروری است. از این رو از سازمان غذا و دارو می‌خواهیم که شرایط و ضوابط ورود مواد اولیه این بخش به کشور را تسهیل کند.

سیامک شهریاری، عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان خشکبار، نیز با اشاره به اینکه باقی‌مانده سموم در برخی محصولات تولیدی در کشور، به معضلی بزرگ برای صادرات این فرآورده‌ها تبدیل شده است، از تدوین راهکارهایی برای رفع این معضل از سوی این تشکل خبر داد و آمادگی بخش خصوصی برای همکاری با سازمان غذا و دارو برای ساماندهی به واردات و مصرف سموم خطرناک را اعلام کرد.

امیرهوشنگ بیرشک، دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی، نیز به سخت‌گیری‌ها برای واردات روغن خام به داخل کشور اشاره کرد و خواستار تهمدیداتی برای تسهیل در این بخش شد.

حسن فروزان‌فرد، رئیس کمیسیون حمایت قضایی اتاق تهران، نیز در این نشست، به نمایندگی از انجمن مدیریت کیفیت ایران سخنانی ارائه کرد و با اشاره به اینکه در این تشکل، مطالعات و پژوهش ارزنده‌ای با موضوع حقوق مصرف‌کنندگان صورت گرفته، از آمادگی این انجمن برای تعامل و همکاری با سازمان غذا و دارو خبر داد.

 

شایعاتی برای تخریب تولید

رییس سازمان غذا و دارو نیز در این نشست، هجمه‌های صورت گرفته برای تخریب صنایع غذایی کشور را یک توطئه جدی علیه صنایع این بخش که وی از آن به عنوان موفق‌ترین بخش‌ اقتصادی کشور یاد کرد، دانست و تاکید کرد که سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت به طور جد پیگیر دعاوی حقوقی علیه تخریب‌کنندگان و شایعه‌پراکنان است.

رضا شانه‌ساز به ماجرای کیک‌های آلوده اشاره کرد و افزود: در بازرسی‌هایی که از واحدهای تولیدی صورت گرفت حتی یک مورد نیز کیک آلوده به قرص یافت نشد. در ماجرای شیرهای آلوده به افلاتوکسین نیز، متاسفانه برخی افراد ناآگاهانه دست به تخریب تولیدات داخل زدند در حالی که مصرف سرانه شیر در کشور همچنان پایین است و نیاز داریم که فرهنگ مصرف این محصول را در کشور ارتقا دهیم.

رییس سازمان غذا و دارو در ادامه، از برنامه‌های این سازمان برای تفویض برخی اختیارات به بخش خصوصی خبر داد و گفت: ما معتقدیم که مسئولیت محصولات به صاحب پروانه باز می‌گردد از این رو، در بخش مکمل‌های غذایی و دارویی تغییر پارادایم را آغاز کرده‌ایم و نظارت بر تولیدکنندگان این بخش را به زمان ورود محصولات در بازار مصرف سوق داده‌ایم و اگر فردی نسبت به حسن‌اعتمادی که سازمان غذا و دارو به وی داشته، سوءاستفاده کند، با شدیدترین جرایم مواجه خواهد شد.

وی سپس سیاست جدید سازمان غذا و دارو را برون‌سپاری برخی از وظایف این سازمان عنوان کرد و گفت: در این رابطه نیز نیازمند کمک و مشورت بنگاه‌های اقتصادی و بخش خصوصی هستیم به ویژه آنکه در زمینه تدوین آیین‌نامه‌ها و ضوابط از نظرات و مشورت بخش خصوصی استقبال می‌کنیم.

شانه‌ساز همچنین در بخش دیگری از سخنانش، به مطالبه بخش خصوصی در زمینه کدهای IRC اشاره کرد و افزود: مدت اعتبار این کدها را فزایش خواهیم داد تا مشکلات واحدهای تولیدی در این بخش برطرف شود.

وی همچنین در این نشست، از برخی تشکل‌های صنایع غذایی که مشکلاتشان را در این نشست مطرح کردند، درخواست کرد تا در جلسات حضوری در دفتر وی نسبت به رفع این مشکلات رسیدگی شود.

 

حذف امضاهای طلایی

مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو نیز در این جلسه، به موضوع ثبت مجدد اشاره کرد و با بیان اینکه انحصارهایی در این زمینه ایجاد شده بود، گفت: به دلیل مشکلاتی که ثبت مجدد برای بسیاری از بنگاه‌های تولیدی ایجاد کرده بود، تمامی انحصارها و حق امضاهای طلایی را حذف کردیم و دیگر تفاوتی میان تولیدکننده و واردکننده وجود ندارد.

محمدحسین عزیزی سپس خبر داد که طی سه ماه آینده بخش عمده‌ای از تصدی‌گری‌های سازمان غذا و دارو برچیده شده و صرفا فعالان اقتصادی خود به انجام امور خواهند پرداخت، به این ترتیب بنگاه‌ها خود اقدام به بارگذاری مدارک لازم روی سامانه سازمان غذا و دارو خواهد کرد و حتی کد IRC را نیز شرکت‌ها از آن پس صادر می‌کنند و مسئولیت آن را می‌پذیرند.

به گفته وی، اعزام کارشناسان سازمان غذا و دارو به خارج از کشور برای بازرسی و تایید شرکت‌های شناخته‌شده و معتبر تامین‌کننده مواد و محصولات بنگاه‌های تولیدی و وارداتی ایران متوقف خواهد شد و برای تایید شرکت‌های کمتر شناخته شده نیز از ظرفیت شرکت‌های بازرسی بین‌المللی استفاده می‌شود.

 

بازنگری در نرخ تعرفه آزمایشگاه‌های سازمان غذا و دارو

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع کنترل غذا و دارو و تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو نیز، در خصوص تعرفه‌های آزمایشگاه‌ها توضیحاتی داد.

سید محمود مسیحا هاشمی با بیان اینکه تعرفه‌ آزمایشگاه‌های سازمان غذا و دارو مورد بازنگری و اصلاح قرار گرفته، افزود: در گام بعدی به دنبال اصلاح تعرفه‌های آزمایشگاه‌های مجاز و همکار هستیم.

وی همچنین در ارتباط با موضوع باقی‌مانده سموم، به تجربه موفقی که چندین آزمایشگاه مورد تایید اتحادیه اروپا در ارتباط با صادرات پسته ایران داشتند، اشاره کرد و از آمادگی این سازمان برای همکاری و هم‌فکری با بخش خصوصی به ویژه کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران، برای رفع مشکلات این بخش خبر داد.
کد خبر a5c781135d41438c82e3fd1d9e1d1d59

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =