انجمن برنج، وزارت صنعت ، معدن و تجارت، وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی نظرات متفاوتی در زمینه مصرف سرانه برنج در کشور دارند و این امر سبب واردات بیش از اندازه این محصول و در معرض خطر قرار گرفتن تولید داخلی شده است.

 به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در سالی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان کشاورزی می تواند محور تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی باشد آمارهای ضد و نقیض در مورد نیاز کشور به واردات محصولات غذایی و کشاورزی و  واردات بی اندازه، تولید داخلی را در معرض خطر قرار داده است یکی از این محصولات برنج است که اختلاف بر سر میزان مصرف سرانه آن در ایران موجب واردات بیش از اندازه این محصول به کشور شده است.

در همین زمینه جمیل علیزاده شایق، دبیر انجمن برنج به تسنیم گفت: اختلاف بر سر این است که انجمن برنج ادعا دارد مصرف سرانه برنج در کشور 37 کیلو گرم است، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می گوید این میزان 36 کیلوگرم در سال است و وزارت صنعت، معدن و تجارت آن را 44 کیلو گرم در سال می داند.

این در حالیست که علاوه بر انجمن برنج، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت بهداشت ، درمان و آموزش ، وزارت جهاد کشاورزی نیز نظر متفاوتی در این زمینه دارد .
در همین زمینه عباس کشاورز معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم افزود: بررسی های 14 سال گذشته نشان می دهد که مصرف سرانه برنج در کشور ما حدود 40 کیلوگرم است و با توجه به میزان جمعیت و تولید داخلی یک میلیون و 200 تا یک میلیون و 300 هزار تن نیاز ما به واردات این محصول است.
وی در رابطه با سخنان دبیر انجمن برنج مبنی بر اینکه نیاز کشور  به واردات برنج حداکثر حدود 600 هزار تن (با احتساب ذخیره سازی که داریم) است، اضافه کرد: ایشان نظر خودش را بیان می کند.

وی کسادی کنونی بازار ، بی تحرکی آن و تاخیری که در قیمت وجود دارد را  ناشی از 600 تا 700 هزار تن برنج اضافی که سال گذشته وارد کشور شده عنوان کرد و گفت: این امر کاملا محسوس است.
با توجه به سخنان معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر اینکه ما سالانه به یک میلیون و 200 تا یک میلیون و 300 هزار تن برنج خارجی نیازمندیم و همچنین با توجه به اینکه طبق آمار گمرک در سه ماهه نخست امسال حدود 300 هزار تن برنج وارد کشور شده است تا پایان سال باید حدود یک میلیون تن برنج دیگر وارد شود اما شایق نظر دیگری در این زمینه دارد.
وی  با بیان اینک معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده ما سالانه یک میلیون تن کسری برنج در کشور داریم که باید آن را وارد کنیم، افزود: آمار واردات این محصول در سال 92 دو میلیون تن بوده است یعنی با توجه به حرف ایشان یک میلیون تن برنج اضافی وارد کشور شده و این مقدار واردات اضافه از سال گذشته به امسال رسیده است در نتیجه ما امسال نیازی به واردات برنج نداریم.
اما معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی نیاز به واردات را یک میلیون تن نمی داند و به اعقتاد او این میزان 200 تا 300 هزار تن بیشتر از یک میلیون تن است.
براساس این گزارش اگر هم نیاز به واردات را یک میلیون و 300 هزار تن بدانیم و اعتقاد داشته باشیم سال گذشته 700 هزار تن برنج اضافی وارد کشور شده است در نیجه ما تنها نیازمند واردات 600 هزار تن برنج طی سال 93 هستیم که از این میزان نیز حدود 300 هزار تن آن وارد شده است بنابراین تا پایان سال باید حدود 300 هزار تن دیگر وارد شود.
البته این اتفاق زمانی رخ می دهد که آمار وزارت جهاد کشاورزی مبنای کار قرار بگیرد.
در این زمینه شایق با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده نیاز کشور به واردات برنج بیش از یک میلیون و 700 هزار تن است، ادامه داد: در نتیجه این وزارتخانه می گوید ما سال گذشته تنها 300 هزار تن برنج اضافه وارد کرده ایم .
وی با اشاره به اینکه اختلاف دو وزارت خانه بهداشت و صنعت، معدن و تجارت بر سر میزان مصرف سرانه حدود 8 کیلو گرم است ، گفت: اگر این 8 کیلو را ضرب در 75 میلیون نفر ایرانی کنید خواهید دید وزارت صنعت، معدن و تجارت طلبکار هم می شود و می گوید کم برنج وارد کرده ایم.
دبیر انجمن برنج افزود: 10 سال است که بنده می گویم گره و کلید واقعی این امر مصرف سرانه است، میزان تولید که مشخص است اگر ما بدانیم مصرف سرانه واقعی در کشور چقدر است، می شود کسری برنج را حساب کرد.
شایق اظهار کرد: بنده بارها پیشنهاد داده ام که مرکز پژوهش های مجلس، مرکز پژوهش های وزارت صنعت، معدن و تجارت ، مرکز پژوهش های وزارت جهاد کشاورزی و انجمن برنج کشور با همکاری یکدیگر این مساله را مشخص کنند ضمن اینکه راه ساده تری نیز برای این کار وجود دارد، مگر نه اینکه قرار است به زودی سرشماری کشاورزی انجام شود در این سرشماری یک سوال کوتاه را بگنجانند مبنی بر اینکه سالانه چقدر برنج در خانواده شما مصرف می شود؟ با این یک سوال می توان به میزان مصرف سرانه در کشور پی برد. اما چرا این کار را نمی کنند، سوالی است که باید در پی آن بود.
کشاورز نیز در پاسخ به این پرسش که وزارت جهاد کشاورزی چه برنامه ای برای جلوگیری از واردات بی رویه برنج به کشور دارد، افزود: بنده مسئول واردات نیستم. مسئول آن  قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی است و ما پیشنهادات خود را در این زمینه به ایشان ارایه کرده ایم.
نکته جالب اینجاست که بسیاری از برنج های وارداتی از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند و سال گذشته در پی اختلاط انواع  آلوده این برنج ها با تولیدات داخلی ، برچسب آلودگی به پیشانی برخی از برندهای داخلی خورد که البته این موضوع با پیگیری مسئولان مربوطه رفع شد و برنج های داخلی رفع اتهام شدند.

باتوجه با این مسایل واردات بیش از نیاز محصولات کشاورزی مانند برنج علاوه بر خطرات این چنینی سبب دلسرد شدن کشاورزان و دوری کشور از رسیدن به خودکفایی و امنیت غذایی می شود در نتیجه رسیدن مسئولان به نظری واحد در زمینه نیاز ما به واردات برنج امری ضروری است که به نظر می رسد باید هرچه زودتر در دستور کار آنان قرار بگیرد چرا که سالهاست ارایه آمار متناقض در زمینه میزان تولید، مصرف سرانه و نیاز کشور به واردات، کشاورزی  ما را در معرض خطر قرار داده است.
کد خبر abc6f5c77d634b11985e80b85bfb7dd5

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =