کشاورزی> مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی گفت: تاریک ترین نقطه اقتصاد ایران وابستگی شدید به واردات دانه‌های روغنی است و سال گذشته با چهار میلیارد دلار واردات روغن و دانه‌های روغنی، بیشترین رقم واردات این محصول به کشور را داشتیم.

سید محمدحسین شریعتمدار با بیان اینکه مزارع کلزا در وضعیت مطلوب قرار دارند، اظهار کرد: این وضعیت خوب با همکاری کشاورزان و همکاران ما در استان به وجود آمد.

وی با بیان اینکه در شرایط حاضر بخش کشاورزی به همت عالی از سوی دولت و کشاورزان نیاز دارد، افزود: باید نگرانی هایی که در خصوص بحران آب و کاهش حجم فعالیت های کشاورزی در جامعه به وجود آمده برطرف شود.

شریعتمدار با بیان اینکه هنوز دیر نشده و فرصت برای کنترل بحران وجود دارد، اضافه کرد: با همت کشاورزان در جهت حفظ منابع آبی موجود و ارتقای مدیریت مصرف می توانیم منابع آب از دست رفته را ترمیم کنیم، از بحران خارج شویم و در نهایت به تولید پایدار برسیم.

مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی گفت: این کار مستلزم همکاری سیاستگذاران، مجریان و مسئولان کشوری است و همه‌ مسئولان و مردم در مسیر حل این موضوع قرار گرفته‌اند.

شریعتمدار ضمن اشاره به راهکارهای دولت برای کاهش واردات دانه های روغنی افزود: سال گذشته با چهار میلیارد دلار واردات روغن و دانه‌های روغنی، بیشترین رقم واردات این محصول به کشور را داشتیم.

وی افزود: با توجه به شرایط اقلیمی، کشت پاییزه و نیاز کم به آب باید کشت کلزا را توسعه دهیم تا وابستگی به حد تعادل برسد.

مشاور ارشد وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه اولویت دولت کنترل منابع آبی و کاهش آن است، گفت: عدم کشت در دشت‌های ممنوعه و جلوگیری از برداشت بی رویه آب از جمله برنامه هاست.

وی جلوگیری از کشت محصولات آب بر و دارای ارزش اقتصادی کم نسبت به سایر محصولات را از دیگر برنامه ها عنوان کرد و افزود: به عنوان مثال محدود کردن کشت برنج در سایر نقاط و متمرکز کردن آن در شمال کشور که مصرف آب به ازای تولید برنج بیشتر در واحد سطح کمتر است از جمله راهکارهاست.

منبع:ایسنا
کد خبر b1653021fcff40f696b59e72db28fc95

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =