مدیرعامل اتحادیه سراسری باغداران کشور گفت: ایران در تولید انگور در جهان رتبه یازدهم را داراست.

ابوذر نگهداری در نشست خبری سطح زیر کشت باغات کشور را بیش از 2 میلیون و 700 هزار هکتار عنوان کرد و اظهار داشت: باغداران کشور مشکلات زیادی دارند که از جمله آنها می‌توان به بالا بودن هزینه‌های تولید، بالا بودن میزان ضایعات محصولات باغی، عدم پوشش مناسب بیمه‌ای باغات، پایین بودن سطح مکانیزاسیون باغات، پایین بودن میزان صادرات نسبت به تولید و غیره اشاره کرد.

وی با بیان اینکه ما پیشنهاداتی برای رفع این مشکلات داریم، افزود: اعطای مشوق‌های صادراتی، تسهیل امور گمرکی، توسعه فعالیت‌های بورس کالای کشاورزی و غیره از جمله این پیشنهادات است.

نگهداری درباره عملکرد محصولات باغی در سال جاری نیز گفت: امسال تولید سیب درختی بیش از 3 میلیون تن و تولید انواع مرکبات حدود 4 میلیون تن است که بین 55 تا 60 درصد این مرکبات مربوط به پرتقال است.

وی در زمینه صادرات محصولات باغی به روسیه اضافه کرد: در این راستا تجار روسی به کشور ما آمدند اما کیفیت محصولات در برخی مناطق مورد قبول آنان نبود و درخواست کردند تولید این محصولات برای سال آینده در برخی مناطق تحت نظر خودشان انجام شود.

نگهداری با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های اصلی باغداران ایرانی در تولید محصولات کشاورزی  بازار این محصولات است، افزود: این در حالی است که در دنیا دغدغه باغدار فقط تولید محصول است و بعد از آن اتحادیه‌های مربوط برداشت، بسته‌بندی و فروش محصول را به عهده دارند و قیمت تضمینی محصولات کشاورزی هم موجب آسودگی خاطر کشاورزان است.

وی ادامه داد: غرفه‌های شهرداری که قیمت پایه اجاره آن ماهانه حدود 1.5 تومان است، به مزایده گذاشته می‌شود و با مبالغ هنگفتی  مثلا 35 میلیون تومان اجاره داده می‌شوند که این موجب آسیب دیدن مصرف‌کننده و تولید‌کننده می‌شود به همین دلیل غرفه‌داران هم برای تأمین اجاره میوه‌های درجه 2 و 3 را که حاشیه سود بالایی برای آنها داردعرضه می‌کنند.

نگهداری با بیان اینکه اگر بخش عرضه محصولات باغی به اتحادیه‌ها سپرده شود اتحادیه‌ها می‌توانند به دلیل ارتباط مستقیم با کشاورزان محصول را از آنان خریداری و در میادین هم با قیمت مناسبی عرضه کنند، گفت: به این ترتیب قیمت‌ خرید محصولات باغی را می‌توان به صورت هفتگی تعیین و از کشاورزان خریداری کرد و بدین ترتیب هم از مصرف‌کننده و هم از تولید کننده حمایت کرد.

مدیرعامل اتحادیه باغداران با اشاره به رتبه ایران در تولید محصولات کشاورزی گفت: ایران در تولید انار رتبه دوم، در تولید انجیر رتبه پنجم، در تولید خرما رتبه دوم و در تولید انگور رتبه یازدهم جهان را دارد.

منبع:مهر
کد خبر b2657ed06ef74748a6470b2a211667b9

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =