مواد غذایی> به رغم تاکید سازمان ملی استاندارد بر درج این علامت روی کالاهای مشمول استاندارد اجباری و نظارت این سازمان، همچنان کالاهای متعددی در سطح فروشگاه‌های شهر دیده می‌شود که فاقد آرم استاندارد هستند.

داستان آرم استاندارد و درج آن روی کالاهایی که مشمول استاندارد اجباری هستند مدت زیادی است که در بین مردم به دست فراموشی سپرده شده و هرچند که هنوز سازمان‌های مربوطه نظارت خود را روی این موضوعات انجام می‌دهند، اما کمتر کسی است که این روزها برای خرید محصولی به آرم استاندارد درج شده روی آن‌ها توجه کند.

در حال حاضر افرادی که برای خرید مواد غذایی بسته بندی شده که از موارد مشمول استاندارد اجباری است، به فروشگاه‌ها مراجعه می‌کنند، حداکثر موضوعی که مورد توجه قرار می‌دهند، تاریخ انقضای محصولات است؛ غافل از اینکه برخی از محصولات ارائه شده آرم استاندارد ندارند.

البته سازمان ملی استاندارد و اداره کل‌های استاندارد استانی در دوره‌های زمانی مختلف آماری از نظارت‌های دقیق خود روی این محصولات و پلمب برخی از آن‌ها ارائه می‌کنند، اما در عین حال یک بازدید میدانی از محصولات ارائه شده در فروشگاه‌های کشور نشان می‌دهد که تعداد محصولات فاقد آرم استاندارد هنوز هم کم نیست.

هرچند که عدم درج آرم استاندارد روی محصولات لزوما به معنی نداشتن استانداردهای لازم نیست و حتی ممکن است محصولی مجوز استاندارد داشته باشد اما آرم مربوطه روی آن درج نشده باشد که به گفته مسوولان سازمان ملی استاندارد عدم درج علامت استاندارد روی این محصولات نیز تخلف است.

نکته مهم اینجاست که با یک بازدید موردی از فروشگاه‌های سطح شهر می‌توان این محصولات را به راحتی پیدا و با آن‌ها برخورد قانونی کرد، چراکه در یک بازدید سطحی خبرنگار ایسنا از فروشگاه‌ها تعدادی از این محصولات شامل یک برند آبلیموی تک نفره، خورشت‌های بسته بندی یکی از برندها، ادویه در بسته بندی‌های کوچک و ... فاقد علامت استاندارد بودند.

از سوی دیگر مدتی قبل سازمان ملی استاندارد شماره پیامک 10001517 را در دسترس عموم قرار داد تا با ارسال کد زیر آرم استاندارد از صحت علامت درج شده روی آن مطمئن شوند. اما این موضوع نیز درباره برخی از محصولات از جمله نوشابه قوطی مشکی یکی از شرکت‌ها با مشکل مواجه و کد این محصول "فاقد اعتبار" اعلام شد.

در این زمینه مسلم بیات - مدیرکل استاندارد استان تهران - به ایسنا گفت: برخی از محصولات اشاره شده در تهران تولید نمی‌شوند و باید از طریق استان محل تولید پیگیری شوند.

وی افزود: به طور کلی زمانی که محصولی در استان‌های دیگر تولید شده و در تهران توزیع می‌شود باید به استان محل تولید اعلام شده و از طریق آن استان مورد پیگیری قرار گیرد.

گفته‌های مدیرکل استاندارد استان تهران در حالی مطرح می‌شود که در حال حاضر تعداد محصولات فاقد آرم استاندارد در فروشگاه‌ها کم نیست و با توجه به اینکه استاندارد بودن محصولات غذایی می‌تواند به طور مستقیم با سلامتی مردم مرتبط باشد، رسیدگی به این موارد را می‌توان در اولویت قرار داد.

به این ترتیب باید دید که واکنش سازمان ملی استاندارد در این زمینه چگونه خواهد بود و دلیل اینکه تاکنون این محصولات که در بسیاری از فروشگاه‌های شهر به راحتی قابل تهیه هستند، از دید بازرسان استاندارد دور مانده است چیست؟

از سوی دیگر از مصرف کنندگان این مواد غذایی نیز انتظار می‌رود که هنگام خرید این محصولات برای حفظ سلامتی خود به آرم استاندارد درج شده روی محصولات دقت کرده و در صورت امکان، از معتبر بودن کد آن نیز با سیستم پیامکی 10001517 مطمئن شوند تا علاوه بر حفظ سلامتی خود امکان سو استفاده را از سودجویان این عرصه بگیرند.

منبع:ایسنا
کد خبر b63fe3b3247b4a21a8547491e1c17593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =