غذا و تغذیه> یک متخصص تغذیه با اشاره به اهمیت ارزش غذایی نان ها در ایام روزه داری، بهترینانواع نان برای این روزها را معرفی کرد.

 پیام فرح بخش متخصص تغذیه در خصوص انتخاب بهترین نوع نان برای وعده سحر در ماه رمضان اظهار کرد: با توجه به نان های مختلفی که در بازار است، افراد باید بتوانند بهترین نان را برای وعده سحر خود تهیه کنند.

نان شور در وعده سحر را حذف کنید

این متخصص تغذیه(Nutrition) با اشاره به اینکه نانی که برای وعده سحر انتخاب می کنیم باید ویژگی هایی داشته باشد، بیان کرد: اولین مطلب مهم این است که نان نباید شور باشد، در نان بربری درصد بالایی نمک به کار رفته که برای وعده سحر توصیه نمی شود، چرا که میزان شوری آن باعث می‌شود آب بدن فرد بیشتر از دست رفته و در طول روز بیشتر احساس تشنگی کند؛ نان بربری نسبت به بقیه نان ها  یک تا 2 درصد نمک بیشتری دارد که گزینه خوبی برای وعده سحر محسوب نمی شود.

نان سبوس دار بهترین گزینه برای وعده سحر است

فرح بخش با تاکید بر اینکه نانی که برای وعده سحر استفاده می شود باید سبوس دار باشد، عنوان کرد: نان سبوس دار به دلیل وجود فیبر گزینه مناسبی برای وعده سحر است و باعث می‌شود تا فرد کمتر دچار یبوست شود، همچنین این نان برای سلامتی دستگاه گوارش گزینه مناسبی است؛ نان سبوس دار به علت اثر فیبری که دارد خاصیت سیر کنندگی هم  دارد.

نان سبوس دار چه انواعی دارد؟

وی در خصوص انواع نان سبوس دار اظهار کرد: استفاده از سبوس غلاتی مانند گندم، جو چاودار و جوی دوسر در انواع نان‌های سبوس‌دار ارزش تغذیه‌ای بالایی دارد که افراد می توانند در سحر از آن استفاده کنند؛ نان سبوس دار غیر شور، مانند سنگک گزینه مناسبی برای وعده سحر هستند که علاوه بر خاصیت فیبری، حجم خوبی از معده را پر کرده که باعث می شود فرد در طول روز کمتر احساس گرسنگی کند؛ نان بربری، نان فانتری و نان لواش گزینه مناسبی در سحر نیستند ولی اگر مایل به استفاده از این نان ها هستید باید در وعده افطار آن را استفاده کنید.

در وعده سحر چه میزان نان مصرف کنیم؟

این متخصص تغذیه با بیان اینکه افراد باید به اندازه نیاز نان را در وعده سحر استفاده کنند، عنوان کرد: میزان مصرف نان بستگی به وضعیت جسمی و سوخت و ساز فرد دارد؛ اگر شخص  90 کیلوگرم وزن دارد باید 150 تا 200 گرم نان استفاده کند، در مقابل شخصی که 60 کیلو وزن دارد این میزان مصرف نان کاهش پیدا می کند.

نان بهتر است یا برنج؟

 فرح بخش در خصوص اینکه نان نسبت به برنج در تامین انرژی کاربرد بیشتری دارد، گفت: زمانی که صحبت از کربوهیدرات ها می شود، باید از کربوهیدرات های پیچیده  به جای ساده آن استفاده کنیم؛ کربوهیدرات ساده مانند قند و شکر  توصیه می شود افراد از آن ها کمتر استفاده کنند، کربوهیدرات پیچیده مانند نان، برنج، سیب زمینی، ذرت و ماکارونی است که بهتر است آن ها را به جای کربوهیدرات ساده استفاده کنیم.

کربوهیدرات های پیچیده را جایگزین کربوهیدرات ساده کنید

وی با تاکید بر اینکه بهتر است اگر از کربوهیدرات پیچیده استفاده می کنید نوع سبوس دار آن استفاده شود، تشریح کرد: ماکارونی یا برنج در صورت استفاده به طور سبوس دار آن مصرف شود؛ برنج قهوه ای گزینه مناسبی برای وعده سحر است چرا که علاوه بر خاصیب سیرکنندگی، فیبر در آن به کار رفته است، سیب زمینی در صورتی که استفاده می شود به صورت خوراک مصرف شده، همچنین ذرت در خوراک می تواند گزینه مناسبی باشد.

این متخصص (Expert)تغذیه با بیان اینکه اولین گزینه در وعده سحر بهتر است نان سبوس دار باشد، یاد آور شد: بعد از نان، ماکارانی و برنج قهوه ای گزینه مناسبی برای سحر است؛ افراد نه تنها در ماه رمضان بلکه در ماه های دیگر سال اگر از برنج قهوه ای استفاده کنند، به سلامتی شان کمک بیشتری می کند.

منبع:شفاآنلاین
کد خبر b77c4c067355451a8ef2fb52a44ec456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =