غذا و تغذیه> کارشناس مسئول بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: با توجه به جدید بودن بیماری کووید-19 و محدودیت مطالعات صورت گرفته، هنوز شواهد کافی مبنی بر تاثیر مستقیم منفی یا مثبت مصرف مکمل‌ها در درمان این بیماری گزارش نشده است.

عطیه رزازی با بیان اینکه تاکنون مطالعاتی مبنی بر تاثیر مستقیم مکمل‌ها و داروهای تقویتی در افرادی که واکسن کووید دریافت کرده‌اند، انجام نشده، گفت: در مطالعات انجام شده بر روی سایر واکسن‌ها تاثیر منفی از مصرف مکمل‌ها گزارش نشده است، اما مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهد، مصرف ریزمغذی‌ها حتی در اشکال دارویی به بهبود وضعیت ایمنی بدن کمک می‌کند.  

کارشناس مسئول بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین افزود: مطالعات نشان داده یکی از عوامل مهم در پاسخ ایمنی بدن در برابر بیماری‌ها، وضعیت تغذیه و مقادیر کافی ریز مغذی‌ها و ویتامین‌ها در بدن است در مورد بیماری کووید-19 نیز مطالعات نشان دادند که کمبود ویتامینD   با افزایش ریسک ابتلا به بیماری و یا در بیماران دارای کمبود این ویتامین با افزایش احتمال بستری و مرگ و میر همراه است.

وی اظهار کرد: با توجه به جدید بودن بیماری کووید-19 و محدودیت مطالعات صورت گرفته، هنوز شواهد کافی مبنی بر تاثیر مستقیم منفی یا مثبت مصرف مکمل‌ها در درمان این بیماری گزارش نشده است.

رزازی گفت : با توجه به شواهد موجود به نظر نمی‌رسد مصرف مکمل‌ها و ریز مغذی‌ها با دوزهای توصیه شده قبل و بعد از تزریق واکسن کووید- 19 اثرات سوء بر ایمنی زایی ناشی از واکسیناسیون داشته و یا باعث افزایش ریسک ابتلا به کووید شود، هرچند تصمیم گیری در این زمینه نیازمند مطالعات بیشتر و اختصاصی‌تر است.

منبع:ایلنا
کد خبر b7bb58b0ea9941f583ae4f0e60367000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =