کشاورزی> با توجه به مصرف 3.5 میلیون تنی سیب‌زمینی در کشور، مازاد تولید این محصول از یک میلیون و 500 هزار تن فراتر رفته است و در صورتی که نگاه ملی برای تنظیم بازار این محصول نباشد، سناریوی امحاء سیب‌زمینی‌های فاسدشده قطعی است؛ چرا که انبارهای سازمان تعاون روستایی مملو از این محصول است.



رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی کشور با اعلام این خبر گفت: بر اساس اخبار منتشرشده، میزان مصرف سیب‌زمینی در داخل کشور حدود سه تا 3.5 میلیون تن است، در حالی که در سال جاری به‌علت عدم رعایت الگوی کشت توسط کشاورزان، حجمی بیش از پنج میلیون و 200 هزار تن سیب‌زمینی تولید شده است.

شفیع ملک‌زاده افزود: اشباع بازار و مازاد تولید به قدری بالا است که باید برای آن برنامه‌ریزی کرد و به‌صورت سیستماتیک وارد بازار شد تا علاوه بر جلوگیری از ضایعات بالا و ضرر و زیان به کشاورزان و دولت، برای عرضه بهینه آن نیز برنامه داشت.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر کشاورزان سیب‌زمینی تولیدی خود را به قیمت حدود 120 و حتی 100 تومان به فروش می‌رسانند، در حالی که قیمت تمام‌شده هر کیلوگرم سیب‌زمینی برای کشاورزان بیش از 450 تومان برآورد شده است.

ملک‌زاده ادامه داد: امحاء محصولات کشاورزی به‌عنوان یک سناریو هرساله اتفاق می‌افتد، اما امسال به‌علت حجم بالای تولید و تمرکز رسانه‌ها، مبدل به یک بحران ملی شد.

هشدار! انبارهای سیب‌زمینی پر شده است

رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی کشور تصریح کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته توسط سازمان تعاون روستایی، خرید تضمینی سیب‌زمینی در برخی استان‌ها در دستور کار قرار گرفته، اما واقعیت آن است که انبارها و سردخانه‌های موجود گنجایش انبار کردن چنین حجمی از سیب‌زمینی را ندارند و بر اساس اطلاعات رسیده، انبارها در استان‌های تولیدکننده، هم‌اکنون مملو از سیب‌زمینی است و جریان فسادپذیری و گندیدگی سیب‌زمینی در سایر استان‌ها نیز محتمل خواهد بود.

وی یادآور شد: بر اساس اطلاعات دریافت‌شده از استان فارس، مدیرعامل تعاون روستایی این استان پیش از آنکه اقدام به امحاء یک‌هزار و 700 تن سیب‌زمینی فاسد کند، طی نامه‌نگاری‌هایی برای توزیع سیب‌زمینی در خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی اقدام کرده است.

ملک‌زاده تأکید کرد: بر اساس گزارش‌های تعاون روستایی فارس، حجم سیب‌زمینی انبارشده بسیار بالاتر از این مقدار بوده است، اما با وجود توزیع‌های صورت‌گرفته، یک‌هزار و 700 تن از آن فاسد شده و چاره‌ای جز امحاء وجود نداشته است.

وی اظهار داشت: با این حال، به‌نظر می‌رسد سناریوی فسادپذیری سیب‌زمینی‌های انبارشده در سایر استان‌ها نباید به امحاء ختم شود و از هم‌اکنون برای عرضه آن در بازار باید ابزارهای کمکی داشت.

ملک‌زاده همچنین گفت: توزیع سیب‌زمینی به‌صورت رایگان در میان مراکز عرضه میوه و تره‌بار یکی از مهم‌ترین راهکارهایی است که می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

صادرات سیب‌زمینی، نیازمند حمایت دولت


رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی کشور افزود: صادرات سیب‌زمینی به کشورهایی نظیر عراق، افغانستان و همچنان روسیه بدون حمایت دولت امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: تولید بالاتر از نیاز، یک مسئله پیچیده نیست و در همه کشورها از چنین شرایطی به‌عنوان یک فرصت یاد می‌شود که می‌تواند منجر به ارزآوری برای کشورها شود.

نوش‌داروی پس از مرگ سهراب نباشیم


ملک‌زاده ادامه داد: مسئله سیب‌زمینی و مازاد تولید آن به 200 تا 300 هزار تن ختم نمی‌شود و حجمی بیش از یک میلیون تن مازاد در کشور وجود دارد که جز با نگاه ملی برای خارج کردن آن از چرخه مصرف نمی‌توان انتظار اثرگذاری داشت.

وی تصریح کرد: عدم اجرای الگوی کشت مسبب چنین اتفاقی است که باید برای آن چاره‌اندیشی کرد.

ملک‌زاده یادآور شد: سرنوشت غم‌بار سیب‌زمینی سناریوی تکان‌دهنده‌ای است که احتمال می‌رود برای پرتقال نیز تکرار شود؛ چرا که امسال نیز با حجم بالای تولید پرتقال روبه‌رو هستیم که به‌زودی با رسیدن فصل برداشت، بازار مملو از پرتقال‌های تولیدی خواهد شد.

وی تأکید کرد: برای آنکه نوش‌داروی پس از مرگ سهراب نباشیم، از هم‌اکنون باید برای عرضه بازار پرتقال چاره اندیشی کرد.

اجرای الگوی کشت به سازمان نظام صنفی واگذار شود

ملک‌زاده اظهار داشت: مسئله مازاد تولید و امحاء محصولات کشاورزی طی سال‌های گذشته بارها تجربه شده است و از سوی دیگر کمبود یک محصول و بالا رفتن قیمت آن به‌طوری که دولت ناگزیر به واردات شده، نیز در تاریخ کشاورزی و بازار این کشور حک شده است؛ با این وجود، اجرای الگوی کشت چندان مورد توجه نیست.

وی در پایان گفت: در صورتی که وزارت جهاد کشاورزی برای عضویت همه کشاورزان در سازمان نظام صنفی به یاری این تشکل بیاید، این سازمان با در دست داشتن بانک اطلاعات صحیح از میزان تولید، سطح زیر کشت و با داشتن بدنه علمی و اجرایی در حوزه کشاورزی می‌تواند اجرای الگوی کشت را به‌صورت دقیق رصد کرده و آن را در کشور اجرایی کند.

منبع:ایانا
کد خبر b95d384423d640cb92844f7d9c55146e

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آریو ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    0 0
    اگه از یارانه هر فرد در یک ماه 5 هزار تومن کم کنن و به جاش بهش سیب زمینی بدهند هم کشاورزها نجات پیدا میکنن هم سیب زمینی ها خراب نمیشن و هم تامین نیاز غذایی مردم تازه این مبلغ زیادی هم نیست