۰ نفر
۲۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۳
غذا و تغذیه> یک رژیم درمانگر و مشاور تغذیه می‌گوید بر اساس گزارش اخیر سازمان جهانی بهداشت، هیچ مطالعه‌ای مبنی بر خطر روزه‌داری و افزایش بیماری کووید-۱۹ وجود ندارد، لذا کلیه افراد سالم کمتر از ۶۵ سال با رعایت موارد بهداشتی- تغذیه ای می‌توانند روزه بگیرند.

آذین صبوری، کارشناس تغذیه و مشاور رژیم های درمانی عنوان کرد: رعایت اصول صحیح تغذیه تاثیر مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با عفونت‌ها به خصوص بیماری کووید-۱۹ دارد، با رعایت تغذیه صحیح و مصرف منابع غذایی حاوی ویتامین هایA ،D ،E ،C و همچنین منابع غذایی دارای آهن، روی و سلنیوم که برای عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به کرونا ضروری هستند، نگرانی از نظر تضعیف سیستم ایمنی بدن در ایام روزه‌داری و خطر ابتلا به این بیماری کاهش می یابد.

وی با اشاره به توصیه های تغذیه‌ای جهت تقویت سیستم ایمنی افزود: منابع غذایی حاوی ویتامین A و C و میوه های دارای ویتامین C مانند پرتقال، نارنگی، لیموشیرین، کیوی را روزانه دریافت کنید. "به عنوان مثال مصرف روزانه ۱ عدد پرتقال یا ۲ عدد نارنگی ویتامین C مورد نیاز روزانه بدن را تأمین می کند." همچنین سبزی های دارای ویتامین C مانند انواع کلم، گل کلم، شلغم، فلفل سبز و فلفل دلمه ای، جعفری، پیازچه، شاهی، گوجه فرنگی و میوه ها و سبزی های دارای ویتامین A مانند موز، مرکبات، هویج و کدو حلوایی و سبزی‌های سبز تیره مثل اسفناج، برگ چغندر و برگ‌های تیره رنگ کاهو.

سوپ های مقوی را کنار وعده‌های غذایی بگنجانید

این کارشناس تغذیه عنوان کرد: سبزی خوردنی و سالاد را همراه آبلیمو ترش یا آب نارنج مصرف کنید. از قارچ، هویج و کدو حلوایی در غذاهای روزانه استفاده شود. از میوه های دارای آنتی اکسیدان فصل مانند گریپ فروت، پرتقال تو سرخ و آناناس تازه استفاده کنید. مصرف پیاز خام به ویژه از نوع بنفش به دلیل داشتن ویتامین C و آنتی اکسیدان همراه با غذا توصیه می شود و سوپ های مقوی مانند سوپ کدو حلوایی، سوپ شیر و جو، خوراک لوبیا با قارچ، سوپ شیر و خامه و قارچ کنار وعده های غذایی بگنجانید.

صبوری با تاکید بر مصرف روزانه شیر و لبنیات کم چرب و ماست مصرفی از نوع پروبیوتیک گفت: همچنین روزانه یک عدد تخم مرغ پخته یا دو عدد سفیده پخته بخورید و از مصرف تخم مرغ عسلی بپرهیزید. خوردن خوراکی‌هایی گز، سوهان، نبات، انواع تافی، آب میوه های صنعتی، کیک های صنعتی، کلوچه و مواد شیرین دیگر را محدود کنید. روغن های جامد (گیاهی و حیوانی) را حذف کنید و برای دریافت ویتامین E به منظور افزایش سطح ایمنی بدن، از روغن های مایع کانولا- گلرنگ- ذرت و آفتابگردان استفاده کنید.

کمبود آهن و روی سیستم ایمنی را تضعیف می کند

مشاور رژیم های درمانی خاطرنشان کرد: از مصرف سوسیس و کالباس و سایر فست فودها و غذاهای چرب و شور مانند انواع تنقلات- کنسروها و شورها به دلیل تحریک سیستم ایمنی اجتناب شود. از مصرف گوشت های نیم پز مثل استیک، کوبیده و کوفته نیز پرهیز کنید.

وی تصریح کرد: انواع جوانه ها به ویژه جوانه ماش و گندم را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید. به عنوان یک پیشنهاد به سوپ، آش، کوکو و کتلت؛ سبوس های بسته بندی و پاستوریزه شده را اضافه کنید.

آذین صبوری با اشاره به اینکه کمبود ریز مغذی هایی مثل آهن و روی هم سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند، ادامه داد: از منابع غذایی این ۲ ریز مغذی (آهن و روی) مثل حبوباتی چون عدسی- دال عدس- لوبیا به عنوان جایگزین مناسب گوشت، شیر و لبنیات و سبزی های برگ سبز و انواع خشکبار و سبوس جو بیشتر استفاده شود.

رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه

این کارشناس تغذیه و مشاور رژیم های درمانی یادآور شد: چای سبز، زعفران، زردچوبه به میزان کافی مصرف کنید و روزانه با استفاده از منابع غذایی ویتامین D شامل ماهی های چرب، لبنیات و زرده تخم مرغ به افزایش سطح ایمنی بدن خود کمک کنید.

وی تاکید کرد: به خاطر داشته باشید رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه و حصول اطمینان از دریافت کافی ریز مغذی ها و پروتئین از برنامه غذایی روزانه نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به بیماری ها از جمله ویروس کرونا دارد.

منبع:ایسنا
کد خبر ba91c873214344f5a7ccec39290e1dea

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =