صنایع غذایی> واردات روغن پالم که به دلیل مسائل ومشکلات بهداشتی و پایین بودن استاندارد قرار بود به حدود 30 درصد واردات انواع روغن خام کاهش یابد، در سال گذشته طبق آمار گمرک حدود 150 هزار تن بیشتر از حد مجاز به کشور وارد شد.

روغن پالم در سال گذشته به دلیل آنچه وزیر بهداشت " پایین‌تر بودن کیفیت روغن پالم نسبت به دیگر انواع روغن خام و مضرات آن برای سلامت و بهداشت عمومی" اعلام کرد، نهایتا مصرف روغن پالم در لبنیات ممنوع شد و کار به جایی رسید که وزرای بهداشت و جهاد کشاورزی رسما اعلام کردند سهم واردات روغن پالم از کل واردات روغن خام از 50 درصد باید به 30 درصد برسد.

همچنین علیرغم اینکه دبیر انجمن روغن نباتی هم اعلام کرد که "برای کاهش 20 درصدی واردات روغن پالم در سال 1393 برنامه ریزی شده است"، اما نتوانست آن را مدیریت کند و نهایتا میزان واردات این محصول در پایان سال گذشته به 11 درصد بیشتر از حد مجاز تعیین شده رسید.

بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران طی 12 ماهه سال گذشته میزان واردات انواع روغن خام به بیش از یک میلیون و 285 هزار تن به ارزش بالغ بر یک میلیارد و 300 میلیون دلار رسید که اگر بخواهیم سهم 30 درصدی روغن پالم را محاسبه کنیم باید در سال گذشته 385 هزار و 500 تن انواع روغن پالم به کشور وارد می‌شد.

اما قدری بیشتر از این سهم تعیین شده تا پایان آذر سال گذشته به کشور وارد شد و میزان واردات روغن پالم طی 9 ماهه نخست امسال به حدود 387 هزار تن رسید که با این حساب طی سه ماهه پایانی سال گذشته واردات روغن پالم دیگر نباید صورت می‌گرفت. در حالی که این واردات همچنان ادامه پیدا کرد و میزان واردات انواع روغن پالم در پایان پارسال به حدود 535 هزار تن به ارزش بالغ بر 489 میلیارد دلار رسید که این یعنی سهم 41 درصدی از کل روغن وارداتی به کشور!

مازاد واردات روغن پالم به کشور نشان می‌دهد که متولیان تنظیم بازار این محصول که متعهد شده بودند سهم محدود شده 30 درصدی را رعایت کنند، نتوانستند مدیریت مناسبی را برای واردات مستمر آن در 12 ماهه سال گذشته اعمال کنند تا علی‌رغم پر شدن سهم 30 درصدی در پایان 9 ماهه سال گذشته مجبور نباشند تعهدات را زیر پا بگذارند و بیشتر از میزان مشخص شده روغن پالم مضر را به کشور وارد کنند.

البته علی‌رغم پیگیری‌های خبرنگار ایسنا برای چرایی واردات بیش‌ از حد روغن پالم به کشور، مسئولان انجمن روغن نباتی به عنوان متولیان تنظیم بازار انواع روغن خام که تقریبا همه ابزارهای لازم برای مدیریت بازار را نیز در اختیار دارند حاضر به پاسخگویی نشدند.

در جلسه امروز ستاد تنظیم بازار که قرار است این مسائل و مشکلات مورد بررسی قرار گیرد، مشخص نیست روند تنظیم بازار انواع روغن خام تغییر خواهد کرد؟ و آیا اختیارات تنظیم بازاری از جمله واردات، خرید دانه روغنی تولید داخل، تعرفه‌گذاری و... همچنان در اختیار انجمن روغن نباتی قرار خواهد گرفت یا تصمیم دیگری اتخاذ می‌شود؟

منبع:ایسنا
کد خبر bc49609382be47729737f028bc3561c1

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =