صنایع غذایی> اقتصاد غذا - در حالیکه به دلیل ضعف تنظیم بازار روغن پالم در سه ماهه پایانی سال 93 و زمانبندی نامناسب واردات روغن پالم، مصرف کنندگان روغن پالم با چالش کمبود مواد اولیه و همچنین ایجاد بازار سیاه و افزایش چشمگیر قیمت این روغن در بازار داخل  به رغم کاهش قیت های جهانی مواجه بودند محمد قبله دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی در گفت گویی اعلام کرد: پس از توقف واردات روغن پالم از دی تا اواسط اسفند 93 از سوی وزارت بهداشت، مشکلاتی در تأمین مواد اولیه کارخانه‌ها انفاق افتاد تا اینکه در نهایت با دستور معاون اجرایی رئیس جمهور واردات 60 هزار تن روغن پالم آزاد شد.

دبیر انجمن روغن نباتی  در گفتگو با فارس با اشاره به اختلاف ۴۰۰ تومانی بین قیمت روغن پالم وارداتی و عرضه‌شده در بازار، گفت: این اختلاف قیمت باعث شده برخی به دنبال واردات این روغن باشند، در حالی که برای واردات سایر روغن‌ها تقاضایی مطرح نیست.

محمد قبله  در مورد اعتراض برخی صنایع غذایی در مورد نحوه واردات روغن پالم، اظهار داشت: در حال حاضر بین قیمت هر کیلو روغن پالم وارداتی و فروش آن در داخل 400 تومان اختلاف وجود دارد، به طوری که هر کیلو روغن پالم وارداتی با قیمت 2300 تومان خریداری و به قیمت بیش از 2700 تومان در داخل عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه اختلاف قیمت بین روغن پالم وارداتی و بازار و همچنین توقف واردات روغن پالم از سوی وزارت بهداشت از دی‌ماه پارسال باعث شد تا تأمین این روغن برای برخی صنایع با مشکل روبرو شود، افزود: وزارت بهداشت علی‌رغم مصوبات کارگروه تنظیم بازار، از دی‌ماه جلوی ترخیص روغن پالم را گرفت تا اینکه در نهایت با دستور معاون اجرایی رئیس جمهور، واردات این روغن از سر گرفته شد.

وی با اشاره به اینکه تأخیر در واردات روغن پالم باعث شد مشکلاتی در تأمین نیاز برخی صنایع ایجاد شود، تصریح کرد: هیچ کارخانه‌ای در صنعت غذا و کشاورزی مجوز مصرف روغن خام را ندارد و این صنایع باید از روغن تصفیه‌شده استفاده کنند، در این شرایط حتی اگر قرار باشد شرکت‌های صنعتی برای واردات روغن اقدام کنند، باید آن را به کارخانه‌های روغن بدهند تا تصفیه شود.

چرا تقاضایی برای واردات روغن سویا مطرح نیست؟

قبله با طرح این سوال که چرا معترضان به دنبال واردات روغن‌های دیگر مانند روغن سویا نیستند؟ افزود: حاضریم واردات تمام انواع روغن نباتی را به کارخانه‌ها بسپاریم، نه اینکه فقط به دنبال واردات یک نوع روغن خاص باشند.

وی با اشاره به واردات 430 هزار تن روغن پالم طی سال گذشته، گفت: روغن پالم علاوه بر مصرف در صنعت روغن‌نباتی، در صنایع آرایشی و بهداشتی و همچنین تولید بستنی، چیپس و پفک نیز کاربرد دارد. در این شرایط وقتی واردات یک کالا سهمیه‌بندی می‌شود، اختلاف قیمت و بازار سیاه برای آن ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه تا دی‌ 93 مشکلی در تأمین مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌های تولید چیپس، پفک، بستنی، شکلات و محصولات آرایشی و بهداشتی اتفاق نیفتاده بود، گفت: پس از توقف واردات روغن پالم از دی تا اواسط اسفند 93 از سوی وزارت بهداشت، مشکلاتی در تأمین مواد اولیه کارخانه‌ها انفاق افتاد تا اینکه در نهایت با دستور معاون اجرایی رئیس جمهور واردات 60 هزار تن روغن پالم آزاد شد.

به گزارش فارس، طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار، واردات روغن پالم با سهم ۳۰ درصدی از کل واردات روغن ممنوعیتی ندارد.

وزارت بهداشت به جای ممانعت از واردات، محصول نهایی را کنترل کند

دبیر انجمن روغن نباتی تصریح کرد: وزارت بهداشت در حالی از واردات روغن پالم جلوگیری کرد که هیچ جایگزینی برای این روغن در تولید روغن سرخ‌کردنی و روغن نیمه جامد وجود ندارد.

وی تأکید کرد: وزارت بهداشت باید محصول نهایی را کنترل کند و اگر معتقد است نباید از روغن پالم استفاده کنیم، جایگزینی برای این روغن به ما اعلام کند.

وی افزود: در حال حاضر بحث سهمیه‌بندی روغن پالم برای صنعت و خانوار به میزان 170  و 250 هزار تن مطرح است که در این مورد در ستاد تنظیم بازار تصمیم‌گیری خواهد شد.

قبله اظهار داشت: وزارت بهداشت از مصرف روغن پالم در تولید روغن نباتی انتقاد می‌کند، در حالی که اجازه استفاده از این روغن را در تولید بستنی صادر کرده است.
کد خبر 72e40407bc574879947419832d3cdb6a

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    6 3
    دبیر محترم انجمن روغن نباتی بعد از انتقاد از وزارت جهاد کشاورزی حالا از وزارت بهداشت که مسئول سلامت مردم است انتقاد نموده ،چون جلوی واردات بی رویه پالم و سود هنگفتی که به جیب بعضی از وارد کنندگان می رود را گرفته است . بهتر است ایشان منافع ملی را فدای هیچ چیز ننماید.
  • کارشناس صنعت روغن نباتی ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    6 3
    قیمت روغن سویا از 1150 دلار از 18 ماه گذشته به 800 دلار در هر تن کاهش یافته است . قیمت پالم نیز حدود 680 دلار گردیده است حتی با احتساب دلار 2700 تومانی، چرا قیمت روغن در بازار های داخلی کاهش نیافته است؟سود هنگفتی در میان است که همه به دنبال واردات روغن خام هستند
  • کارشناس رسانه ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    7 0
    به نظر می رسد وضعیت واردات بقیه روغن ها خیلی خوبه که کسی به دنبال واردات روغن سویا نیست!