کشاورزی> در حالی پیش از این وزارت جهاد کشاورزی ایران اعلام کرد امسال گندم وارد نمی‌کنیم که رویترز گزارش داده است،‌ ایران تعرفه واردات گندم و جو را برداشته و این چراغ سبزی به واردات این محصولات است. وزارت کشاوری هم از نیاز به واردات 4 میلیون تن گندم خبر داده است.


به گزارش رویترز، بر اساس اسنادی که این خبرگزاری مشاهده کرده است، ایران تعرفه‌ای را که برای جلوگیری از واردات گندم و جو در ماه جولای وضع کرده بود را لغو کرد.

به گزارش فارس،‌ فصل برداشت گندم و جو در ایران ازاردیبهشت تا تیرماه ادامه دارد و برای جلوگیری از واردات بی‌رویه و متضرر نشدن کشاورزان در داخل، معمولا واردات محصولات کشاورزی با سیاست تعرفه‌ای کنترل می‌شود.

اسنادی که توسط خبرگزاری رویترز مشاهده شده است، نشان می‌دهد، تعرفه واردات گندم در 6 سپتامبر و تعرفه واردات جو در 22 اگوست پایان یافته است.

دولت ایران، تعرفه  150 تومان برای واردات یک کیلوگرم گندم وضع کرده بود تا به نوعی واردات این محصول برای واردکنندگان به صرفه نباشد و کشاورزان داخل متضرر نشوند.

پیش از این دولت ایران گفته بود که تعرفه واردات گندم به مدت یک سال و برای جو تا 22 سپتامبر خواهد بود.

این گزارش می‌افزاید، لغو تعرفه گندم و جو بر خلاف اعلامیه دولت ایران است که اعلام کرده بود نیازی به واردات گندم نداریم.لغو ممنوعیت تعرفه‌ای به نوعی چراغ سبز به واردات این محصول است.

ایران سومین کشور بزرگ خریدار گندم روسیه بعد از گندم و مصر اس،‌ایران که در یک دهه گذشته در زمینه تولید گندم به خودکفایی رسید  یک دفعه به بزرگترین وارد کننده این محصول تبدیل شد اما با این وجود وزارت کشاورزی آمریکا که پیش از این میزان نیاز وارداتی ایران به گندم برای 2015-2016 را 6.3 میلیون تن پیش‌بینی کرده بود به 4 میلیون تن کاهش داد.

بر اساس این گزارش، ایران بزرگترین وارد کننده جو در جهان بعد از عربستان و چین است.
کد خبر bf4379cf327c4ca7add24427a3797191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =