صنایع غذایی> به‌دلیل انتشار برخی اخبار در رسانه‌های جمعی، از ورود سه کشتی حامل شکرخام با وجود داشتن مجوزهای لازم جلوگیری به‌عمل آمد.


دبیر انجمن تصفیه‌کنندگان شکرخام با اعلام این خبر، در واکنش به جلوگیری از واردات 300 هزار تن شکر در مرزهای کشور، گفت: در صورت ادامه روند ممنوعیت ثبت سفارش شکر در سالن آینده با کمبود روبه‌رو می‌شویم، زیرا در صورت کمبود احتمالی این محصول در سال آینده و صدور دوباره مجوز واردات، در بهترین شرایط 75 روز طول می‌کشد که شکر به کشور وارد شود.

قاسم فلاحتی افزود: برای تأمین نیاز شب عید با هماهنگی وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت معدن و تجارت اقدام به واردات شکر به کشور کردیم، اما این محصول بعد از گذشت پنج ماه هنوز بلاتکلیف است.

وی خاطرنشان کرد: سه کشتی بار خود را بعد از چند ماه تأخیر محصول خود را در دبی تخلیه کردند، اما کشتی بهجت با 55 هزار تن محصول و داشتن مجوز‌های لازم هنوز بر روی آب قرار دارد.

فلاحتی ادامه داد: عمده شکر مورد نیاز ما از کشور برزیل می‌آید که تنها زمان حمل و نقل آن بدون احتساب موارد گمرکی 45 روز است.

وی تصریح کرد: بر اساس اعلام ستاد تنظیم بازار مصرف ماهانه شکر در ایران سالانه 186 هزار تن است و به‌طور معمول دولت به مدت سه ماه مصرف بازار، یعنی حدود 500 هزار تن اقدام به ذخیره آن می‌کند.

دبیر انجمن تصفیه‌کنندگان شکرخام درباره انحصار واردات شکر یادآور شد: واردات شکر انحصاری نیست، اما برخی بازرگانان ویژگی‌های خاصی مانند شناخت دقیق بازارهای جهانی و نوسانات قیمت، شناخت زمان مطلوب خرید، تجربه شرکت‌ها در بازارهای جهانی و داشتن اعتبار جهانی، نقدینگی و امکانات مناسب دارند که باعث می‌شود هرکس نتواند به‌راحتی وارد این بازار شده و اقدام به واردات کند.

فلاحتی تأکید کرد: در سال 91، یک میلیون و 700 هزار تن واردات وجود داشته که این میزان توسط شش شرکت خصوصی و نیز شرکت بازرگانی دولتی انجام شده است.

وی در پایان درباره شرح وظایف این انجمن تازه‌تأسیس اظهار داشت: برای ساماندهی امور کارفرمایان بخش تصفیه شکر خام و تولیدکننده قند و شکر و دفاع از حق و حقوق آنها این تشکل ایجاد شد که نشان‌دهنده توجه ویژه دولت به تشکل‌های صنفی است.

منبع:ایانا
کد خبر bf911e0aea294c0dafc8d918f718e85a

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =