کشاورزی> سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: بنابر آمار ۴ میلیون تن ذرت، کنجاله، جو و دانه روغنی در بنادر موجود است.

حسن عباسی معروفان سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه مشکلی در ارتباط با تامین نهاده دامی نداریم، اظهار کرد: بنابر آخرین آمار تا ۱۹ تیر، یک میلیون و ۸۹۰ هزار تن ذرت، ۸۸۶ هزار تن جو، ۷۶۷ هزار تن کنجاله سویا و ۴۷۰ هزار تن دانه روغنی در بنادر موجود است که ۱۸ درصد دانه روغنی تبدیل به روغن و مابقی کنسانتره و کنجاله می شود.

او با اشاره به اینکه موجودی ۴ قلم کالا در بنادر کشور به ۴ میلیون تن می رسد، افزود: این میزان نهاده جوابگوی نیاز سه ماه کشور است.

عباسی معروفان ادامه داد: بنابر آمار از الان برای ماه‌های آتی ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تن نهاده ثبت سفارش شده که بیش از ۸ میلیون تن آن ذرت است و طی ماه‌های مرداد، شهریور و مهر بسته به نیاز هر ماه ارز مورد نیاز تخصیص و نهاده وارد کشور می‌شود.

سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد با اشاره به اینکه از ابتدای سال ۴ میلیون و ۹۵۰ هزار تن نهاده توزیع شده است، بیان کرد: بنابر آمار از ابتدای سال تاکنون ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن ذرت، یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن جو و مابقی کنجاله سویا در سامانه بازارگاه توزیع شده، همچنین به دامداری‌های سنتی توسط جهاد استان‌ها خارج از این سامانه یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن نهاده توزیع شده است.

او با اشاره به چالش تاخیر در توزیع نهاده‌های دامی به دست دامدار و مرغدار گفت: مرغداران و دامداران بر مبنای پروانه‌های تولیدی سهمیه دارند و یک هفته پس از واریز پول، نهاده را دریافت می‌کنند که متاسفانه اخیرا به علت کمبود کامیون از بندر، کالا با تاخیر به محل مورد نیاز ارسال می‌شود که با برگزاری جلسات متعدد از ارگان‌های مختلف درخواست کمک داشتیم تا با افزایش تعداد کامیون‌ها، کالا با سرعت بیشتری از بنادر حمل شود و در نهایت مشکلات تاخیر به پایان برسد.

عباسی معروفان درباه اینکه دامداران و مرغداران متعددی به کمبود نهاده در سامانه بازارگاه معترض هستند، افزود: با توجه به شرایط واردات و ذخایر در بنادر، پشتیبانی امور دام باید پاسخگوی کمبود نهاده در سامانه بازارگاه و علت عدم دسترسی تولیدکننده به نهاده با نرخ مصوب باشد، اما به طور کلی اگر مرغ یا دامی گرسنه مانده به طور موردی اعلام شود تا موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه قیمت نهاده‌های دامی تا پایان ۶ ماهه اول سال تغییری ندارد، بیان کرد: تا پایان ۶ ماهه نخست سال تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومان استمرار خواهد یافت که با این وجود قیمت نهاده‌های دامی همچنان با نرخ مصوب عرضه خواهد شد و پس از پایان شهریور دولت تصمیمات لازم را اتخاذ می‌کند به طوری که در صورت موجودی تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومان استمرار می‌یابد.

سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد در پایان در واکنش به مشکلات تخصیص ارز تصریح کرد: اخیرا تامین ارز و تخصیص نهاده به صورت نقدی دچار مشکل شده است و همواره بانک مرکزی به صورت اعتباری تخصیص می‌دهد که این امر کار را به تاخیر می‌اندازد و همواره نگرانی‌هایی در ارتباط با تامین کالا وجود دارد که امیدواریم‌ مشکل هر چه سریع‌تر مرتفع شود‌.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان
کد خبر bff8e17fe26d4f6dafbce4fb8ec7548a

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =