کشاورزی> عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ارز ۴۲۰۰ تومانی را عامل رانت و فساد در بخش نهاده‌های دامی دانست و گفت: با حل مشکل بازارگاه که پیگیر آن هستیم، به زودی بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

حجت الاسلام احد آزادیخواه  در ملایر با بیان اینکه نهادهه‌ای دامی از ۱۲۰ تا ۴۶۰ درصد افزایش قیمت داشته که متاثر از چند متغیر است اظهار کرد: یکی از مهمترین عوامل در این افزایش قیمت،‌ رانت و بازار سیاهی بود که اتفاق افتاد.

 وی گفت: ما در ایام تدوین بودجه ۱۴۰۰ به دولت گفتیم ارز ۴۲۰۰ تومانی را از نهاده‌ها بردارید تا قیمت آن آزاد شود و یارانه را از پنهان به پیدا تبدیل کنید و به زنجیره مصرف‌کننده و سرپرست خانواده بدهید که اقدام خوبی برای حمایت از تولیدکننده است اما متاسفانه قبول نکرد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه نتیجه این اتفاق، رانت و سوء استفاده بود، یکی دیگر از عوامل و مشکلات افزایش قیمت نهاده‌های دامی را خشکسالی‌ دانست و تصریح کرد: با خشکسالی‌ها تولید داخل از جمله علوفه، جو،کاه و... به حداقل رسیده و این خود میزان تولید داخلی را کم کرده است.

آزادیخواه با بیان اینکه برای حل مشکل نیاز به واردات داریم که مستلزم ارز دارد گفت: این مشکلات باعث گرانی قیمت محصولات لبنی، گوشت قرمز و بقیه فرآورده‌ها شده و امروز دامداران با این افزایش سنگین  قیمت نهاده‌ها متضرر شده‌اند.

وی با بیان اینکه باید در شرایط کنونی با راه‌ حل و چند پیشنهاد یک ماه آینده کشور را مدیریت کنیم  تصریح کرد: در حوزه نهاده‌های دامی باید کشاورزان را در اصلاح الگو انگیزه بدهیم تا کشت مرتبط تولید کنند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: باید قیمت و خوراک دام و طیور را متناسب با اقلیم تغییر داده و با استانداردهای ملی خودمان خوراک دیگری را برای دام و طیور جایگزین ذرت و سویا کنیم تا نیاز نباشد این میزان نهاده را از کشورهای دیگر آن هم با فاصله دور وارد کنیم.

وی یادآور شد: راه حل دیگر در حوزه ارز 4200 تومانی است که اگر بتوانیم این نوع ارز را در این حوزه حذف کنیم حتما رانت و این اختلاف تورم و انباشت نهاده در گمرک به حداقل ممکن می‌رسد.

 با جدیت پیگیر رفع مشکل نهاده‌های دامی و سامانه بازارگاه هستیم

آزادیخواه با اشاره به پیگیری مشکلات دامداران تصریح کرد: در همین راستا طی هفته جاری بازدیدی از شرکت تعاونی دامداران ملایر داشتیم و مسایل و مشکلات این حوزه با اعضا و فعالین حوزه دامداری شهرستان بررسی شد.

وی گفت: برگزاری جلسات مستمر فصلی برای رفع مشکلات و مطالبات دامداران، اخذ سهمیه نهادهای دامی برای دامداران ملایری در آینده نزدیک، مهیا بودن بستر سرمایه‌گذاری در حوزه خوراک دام و اختصاص تسهیلات مورد نیاز در این زمینه در این جلسه مورد تاکید قرار گرفت.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه بسیاری از مشکلات در سطح کلان است خاطرنشان کرد: بسیاری از مشکلات این حوزه در مجلس و رسانه‌ها مطرح شده و همچنان پیگیری آن مورد تاکید است.

وی با اشاره به اینکه به طور جد پیگیر رفع مشکل تامین نهاده‌های دامی و سامانه بازارگاه هستیم تأکید کرد: در این رابطه ۹ ایراد به فرآیند نهاده‌های دامی مطرح شد و با ساماندهی و حل مشکل بازارگاه، بسیاری از مسایل در حوزه نهاده‌ها به زودی حل خواهد شد.

منبع:فارس
کد خبر a9c7b80e372445748ae22bf1434d2d7a

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =