مواد غذایی> رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه واردات میوه‌های قاچاق نگرانی‌های از بابت احتمال آلودگی‌هایی انسانی و نباتی ایجاد کرده است‌، گفت: هیچ تضمینی برای سلامت مصرف انسانی و عدم آلودگی نباتی این محصولات وجود ندارد.


محمدعلی باغستانی  با بر شمردن تفاوت میوه‌های تولید داخل و قاچاق دراستفاده از سموم، افزود :بخش کشاورزی کشور 95 درصد ماده موثر سموم مورد نیازخود را از خارج کشور تامین می‌کند اما این واردات با سخت‌گیری‌های خاصی انجام می‌شود.

وی خاطر نشان کرد:به محض ورود سم به کشور به آزمایشگاه‌های کنترل کیفی منتقل می‌شود تا شرایط کیفی آن براساس استاندارد‌های فائو مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور، با بیان اینکه درصورتی که سموم وارداتی استاندارد‌های لازم را نداشته باشد اجازه دخول به کشور نمی‌یاید ادامه داد: بعد از این مرحله، ماده موثره اجازه فرآوری در صنایع و تولید سموم آماده مصرف پیدا می کنند.
باغستانی اظهار داشت: بعد از تولید و قبل از عرضه سموم کشاورزی  به بازار، محصول تولیدی مورد آزمایش مجدد قرار می‌گیرد تا با تایید شرایط باز تولید، در بازار مصرف توزیع شود.

وی اظهار داشت: در صورتی که از کشاورزان یا مسئولین استانی گزارشی مبنی بر عدم کارایی سموم ارائه دهند، سموم، مورد بازرسی مجدد قرار می‌گیرد تا در صورت تایید این ادعا از بازار جمع آ‌وری ‌شود.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در پاسخ به این سوال که آیا میوه‌های قاچاق موجود در بازار، مورد بررسی کیفی قرارگرفته ومیزان باقیمانده سموم و فلزات سنگین آنها مشخص بررسی شده است یا خیر، گفت: به طور کلی میوه ها که به صورت قاچاق به کشور وارد شده است استاندارد‌های لازم برای مصرف ندارد.

باغستانی بیان داشت: با واردات غیر رسمی میوه‌ امکان ورود آفات به کشور فراهم می‌شود و یک آفت ممکن است یک محصول کشاورزی را برای همیشه از بین ببرد.

باغستانی با بیان اینکه واردات میوه‌های قاچاق به کشور مصدایق‌ متعددی از آلودگی مزارع و باغات کشور را به همراه دارد، اظهار داشت: مگس زیتون که هر ساله باغات زیتون را درگیر می‌کند از یک نمونه وارداتی شایع شد و هنوز به طور کامل کنترل نشده است.

وی تصریح کرد: کرم ساقه خوار برنج در سال 1346 وارد کشور شد و حدود 50 سال است که برای مبارزه با آن از سموم استفاده می‌شود و بعد از گذشت این سال‌ها تنها توانسته ایم مراحل سم پاشی‌ آن را از سه دوره به دو دوره کاهش دهیم.

مسئولیت سلامت میوه‌های قاچاق را هیچ کس قبول نمی‌کند

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور،با تاکید بر خودداری از مصرف محصولات کشاورزی وارداتی قاچاق، اظهار داشت: در واردات قانونی محصولات کشاورزی، وزارت بهداشت قبل عرضه محصولات کشاورزی به بازار مسئولیت پایش آنها را برعهده دارد اما در ورود میوه قاچاق هیچ گونه نظارتی وجود ندارد و مصرف این محصولات با مخاطره همراه است.

وی درباره چگونگی ورود میوه‌های قاچاق به کشورگفت: یکی از راه‌های ورود میوه‌های قاچاق به کشورازمحل بازارچه‌های مرزی است که گمرک در آن حضور ندارد.

باغستانی اظهار داشت: در مبادی گمرکی پست قرنطیه نباتی،دامپزشکی و بهداشتی برای کنترل کیفی محصولات کشاورزی وغذایی وجود دارد اما محصولات قاچاق از هرگونه کنترلی معاف هستند و هیچ فرد یا سازمانی مسئولیت سلامت آن را قبول نمی‌کند .

وی یادآور شد: لزوم جلوگیری از ورود میوه‌های قاچاق به کشور به دلیل تاثیراتی که در سلامت مردم و نباتات دارد، نیازمند مراقبت بیشتری است.

وی در پایان اظهار داشت: همه نگرانی‌ها و احتمال آلودگی‌هایی انسانی و نباتی که در محصولات کشاورزی وجود دارد، در محصولات قاچاق متمرکز شده است.

گفتنی است که اخیرا 7 میوه جدید قاچاق درمیادین مرکزی میوه و تره بار و سطح شهر قابل ملاحظه است و این دسته از میوه‌ها با وجود اینکه گران قیمت هستند جای خود را درخرده فروشی‌ها بازکرده اند.

ورود قاچاقی محصولات کشاورزی خارجی علاوه برداشتن احتمال آلودگی انسانی و نباتی به عنوانی رقیب برای تولیدات کشاورزان به حساب می‌آیند.

منبع:تسنیم
کد خبر c4c1180fef6841dea2a03cdf9e0cffa4

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کشاورز ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
    7 0
    به نام خدا و با سلام آقای دکتر باغستانی نگرانی شما در مورد میوه های قاچاق آلوده جای تشکر دارد ، ولی از باقی مانده سموم و کود های شیمیایی در محصولات داخل چقدر اطلاع دارید؟!!!! مخصوصا" محصولات گلخانه ای که در آنها دوره کارنس سموم رعایت نمی شود .!!! از انباشت نیترات در گیاهان غده ایی چقدر نمونه برداری می شود؟!!! از بس که به آنها کودهای نیتراته داده می شود که بعد از برداشت خاصیت انباری آنها خیلی کم می شود و شروع به پوسیدن می کنند. و همچنین از سموم بی کیفیت و......