حدود 6 ماه از زمانی که کارخانه لبنی کاله واقع در کربلا، در آتش سوخت، می‌گذرد. هفتم خرداد ماه 1398 بود که غلامعلی سلیمانی به «پایگاه خبری اتاق ایران» گفت: 90 درصد کارخانه لبنی کاله واقع در کربلا، در آتش سوخته است؛ آتش‌سوزی که برخی آن را تعمدی می‌دانستند. بنیانگذار کاله بعد از شش ماه از وضعیت بازسازی کارخانه کاله در بغداد گله می‌کند و می‌گوید: من بازسازی کارخانه کاله را خودم به تنهایی شروع کرده‌ام و اجرا می‌کنم و هیچ کس به قول و وعده خود عمل نکرده است؛ همه مدیران در ایران و عراق بدون استثنا به گفته خود عمل نمی‌کنند.

سال 1395 بود که کارخانه کاله در شهر کربلا فعالیت خود را با تولید محصولات مختلف لبنی و گوشتی آغاز کرد؛ تا اینکه هفتم خردادماه 1398 به گفته روابط عمومی شرکت کاله حدود ۹۰ درصد کارخانه لبنی در اثر آتش‌سوزی تخریب شد و میزان خسارت وارده، حدود ۸۰ میلیون دلار برآورد شد.

غلامعلی سلیمانی، بنیان‌گذار هلدینگ «سولیکو» و مالک شرکت کاله در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید: از زمانی که این حادثه اتفاق افتاد، تصمیم گرفتیم این کارخانه را هر چه سریع‌تر از نو بسازیم؛ البته از همان اول تصمیم ما این بود که اسکلت باقی مانده را تخریب کنیم و دوباره کار ساخت را آغاز کنیم، اما هیچ کسی در نهایت به کمک ما نیامد، هیچ کس در ایران به فکر تولید و حمایت از تولید نیست. ما عاشق مملکت هستیم و سرباز اقتصادی این مملکت هستیم اما تنها مانده‌ایم.

سلیمانی می‌گوید: هم ساخت کارخانه را شروع کرده‌ایم و هم تولید را ولی تا به همان شرایط قبلی بازگردیم حدود یک سال زمان می‌برد.

او درباره حجم تولید شرکت کاله در عراق می‌گوید: محصولاتی که قبل از آتش‌سوزی در عراق تولید می‌کردیم حدود 500 تن بوده است. این تولیدات شامل حدود 300 تن ماست، 200 تن دوغ و 10 تن فراورده گوشتی بوده است. ما کار را دوباره شروع کرده‌ایم. روش کار این‌طور بود که 50 درصد محصول مورد نیاز بازار عراق را از ایران صادر می‌کردیم و 50 درصد هم آنجا تولید می‌شد. بعد از اینکه این اتفاق افتاد تصمیم گرفتیم تا تکمیل این کارخانه در عراق دوباره همه محصولات مورد نیاز عراق را از ایران صادر کنیم. ولی خوشبختانه در شش‌ماه به مرحله‌ای رسیده‌ایم که بخشی از محصول صادراتی خود را در آنجا تولید می‌کنیم ولی هنوز به جایگاه قبلی بازنگشته‌ایم.

او ادامه می‌دهد: در این مسیر هیچ کس، نه دولت عراق و نه ایران به ما کمک نکردند حتی برخی گفتند که سلیمانی خودش کاله را آتش زده است. یعنی من اموال خودم را آتش زدم و بعد هم با پول خودم آن را بازسازی می‌کنم؟ این‌ها به جای کمک، حمله می‌کنند.

او درباره ویژگی‌های بازار عراق و چالش‌های این بازار می‌گوید: هر کشوری مشکلات خاص خود را دارد ما باید این مشکلات را بپذیریم و باید خود را با آن‌ها وفق بدهیم. آن‌ها که نباید خود را با شرایط ما وفق دهند؛ ما می‌خواهیم آنجا کار کنیم. ما با مخالفت همه کار خود را انجام می‌دهیم. هیچ کس به فکر تولید نیست و همه سعی می‌کنند تولید را به نوعی تعطیل کنند. به وضعیت بانک‌ها، بخش‌نامه‌ها و سیاست‌های تولید نگاه کنید؛ همه ضد تولید است.

سلیمانی به قوانین حوزه تولید اشاره می‌کند: در این دوره صندوق ضمانت صادرات هم به ما کمکی نکرد؛ من معتقدم که قوانین و سازوکارهای اقتصادی ما اجازه هیچ کاری را به کسی نمی‌دهد.

او تصریح می‌کند: من بارها این را در جلسه‌های متعدد گفته‌ام، با اینکه عراق شریک تجاری ما در منطقه است ولی عوارض گمرکی ما از پنج درصد به حدود 65 حتی تا 110 درصد رسیده است؛ یعنی ما میانگین حدود 50 درصد حقوق و عوارض گمرکی می‌دهیم. ما می‌گوییم مسئولان ایرانی با دولت عراق مذاکره کنند که چرا ما باید این میزان عوارض پرداخت کنیم؟ کشور ما همه نوع کمک به عراق کرده است. یعنی اگر من 200 میلیون دلار صادرات دارم، 100 میلیون آن از خزانه ایران به خزانه عراق منتقل می‌شود. من این را به آقایان روحانی، جهانگیری، واعظی و دانایی‌فر گفته‌ام ولی در نهایت پاسخ این بود: «این شدنی نیست!»

او می‌گوید: عراقی‌ها دوست دارند خودشان تولید کنند و کارگر بیشتری از عراق استخدام شود؛ این بخشی از خواست آن‌هاست. این مشکلات طبیعی است. اما به دولت خودمان می‌گوییم مثلاً ما در عراق پالایشگاه می‌سازیم؛ اینکه مواد اولیه خود را در آنجا تهیه کنیم و از عوارض گمرکی معاف باشیم، حداقل در این زمینه از ما حمایت کنید ولی سیاست‌های حمایتی وجود ندارد. ما تولیدکننده هستیم اما نمی‌دانیم تولید در کجای سیاست اقتصادی این مملکت قرار گرفته است؟

به گفته سلیمانی من وقتی 500 تا 700 تن کالا به عراق صادر می‌کنم این درست است که همه را از ایران به آنجا صادر کنم؟ من در عراق پالایشگاه شیر تأسیس کردم و از ایران مواد اولیه می‌فرستم و در عراق بقیه فراوری‌ها را انجام می‌دهم.

او تصریح می‌کند: ما با دولت و قوانین کشور عراق خیلی مشکل نداریم مشکلات ما داخلی است. دولت ایران اگر به فعالان اقتصادی به چشم سرباز اقتصادی نگاه می‌کند باید بتواند با فعال اقتصادی همراه باشد. ما هنوز مشخصات یک کشور صادرکننده را نداریم.

به گفته سلیمانی سهم کاله از بازار لبنیات عراق حدود 25 درصد است. من تا بازگشت وضعیت به شرایط عادی همه این سهم را به هر نحوی است، تامین می‌کنم، ولی حمایت و عمل به وعده‌ها کجاست؟

به گفته رئیس شرکت لبنی کاله، بازسازی این سرمایه مشترک که رونق صادرات و ارزآوری برای مردم ایران و اشتغال‌زایی و تأمین محصولات غذایی باکیفیت برای مردم عراق نتیجه آن است، نیاز به حمایت‌های ویژه هر دو دولت دارد. اگر برای دولت ایران ارزآوری مهم است، باید ما را حمایت کند تا بتوانیم دوباره این شرکت را از نو بسازیم.
کد خبر c5699327af9042bdaa251703394b6a8c

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =