کشاورزی> صادق خلیلیان وزیر اسبق جهاد کشاورزی در خصوص مافیای واردات و دلیل افزایش واردات در سال‌های اخیر اظهار کرد: در چارچوب اقتصاد مقاومتی و ظرفیتهایی که اقتصاد ایران در بخشهای کشاورزی، تولیدی و صنعتی دارد، باید اتکای خود را به سمت محصولات داخلی سوق دهیم.

وی خاطرنشان کرد: برای کشوری که توانسته به دانش سلولهای بنیادین دست پیدا کند، ماهواره به مدار زمین بفرستد و یا در بحث هسته ای به این حجم از پیشرفت برسد، خوب نیست که در زمینه کشاورزی، کالاهای مصرفی و یا صنعتی به خارجی ها اتکا کند.

وزیر سابق کشاورزی تاکید کرد: ما نباید در این بخشها عملا از طریق واردات نیازهای خود را تامین کنیم و شرایطی را فراهم کنیم که به تولید داخل لطمه وارد شود، توسعه ما باید یک توسعه همه جانبه باشد. وقتی ما در بخش علوم می توانیم اینقدر پیشرفت کنیم این ظرفیت در کشور وجود دارد که در سایر بخشها هم جهش داشته باشیم.

خلیلیان با اشاره به بیانات روز گذشته رهبر معظم انقلاب گفت: تاکید مقام معظم رهبری بر تولید ثروت در کشور است و تولید ثروت باید یا از طریق صنعت، یا از طریق کشاورزی و یا از طریق تولید محقق شود و این ثروت وقتی بین آحاد جامعه توزیع عادلانه شود، در این صورت رفاه عمومی محقق شده و بیکاری و فقر ریشه کن می شود.

وی تصریح کرد: ما در منطقه ای خاص در دنیا قرار داریم و با توجه سیاستهای استقلال طلبانه جمهوری اسلامی، باید تا جایی که ممکن است اتکای خود را به واردات کالاهای مصرفی خارج از کشور کاهش دهیم. وقتی ظرفیت، توان و دانش فنی داریم و تولیدکنندگان ما هم آماده هستند، دولت باید با حمایت از تولید داخلی از اقتصاد مقاومتی حمایت کند.

وزیر سابق کشاورزی گفت: با توجه به این که انتخابات مجلس شورای اسلامی در پیش است، سخنان مقام معظم رهبری درباره جلوگیری از واردات و حمایت از تولید داخلی، یک نوع جهت‌گیری برای این انتخابات هم است؛ ایشان تاکید دارند مردم نمایندگانی را به مجلس بفرستند که رویکرد استقلال‌طلبانه داشته باشد و در جهت اقتصاد مقاومتی حرکت کنند. این نمایندگان باید در جهت دفاع از تولید ملی و ایجاد ثروت در جامعه و اجرا کردن سیاستهای اصل 44 گام بردارند.

خلیلیان افزود: طبیعی است وقتی ما چنین مجلسی با رویکردی قوی که مقام  معطم رهبری روی آن تاکید دارند تشکیل دهیم، هم امکان سازماندهی قوانین مختلف - در قالب بودجه - وجود دارد و هم در قالب برنامه ششم می توانیم گامهای موثری را برداریم.

وی بیان کرد: یکی از مهمترین ارکان کشور مجلس است و اگر مجلس قوی باشد امنیت ملی ما قوی خواهد شد، از آنجا ما می‌توانیم در بخشهای تولیدی موفق عمل کنیم و حتی شرایط را برای تامین غذای مورد نیاز کشور هم بهبود ببخشیم.

واردات محصولات کشاورزی در سال گذشته رکورد صد سال اخیر را زده است


وزیر سابق جهاد کشاورزی با انتقاد از رشد واردات محصولات کشاورزی در دولت روحانی به نسیم آنلاین تاکید کرد: متاسفانه آمار واردات در بخش کشاورزی در سال گذشته نزدیک به 23 میلیون تن شده، که این حجم واردات در بخش کشاورزی در 100 سال گذشته بی سابقه بوده است. برای اقتصاد ما که جز 20 اقتصاد برتر دنیا بوده و جز اقتصادهای نوظهور در یک دهه گذشته قرار گرفته است، این مقدار واردات جلوه خوبی در سطح جهانی ندارد.

خلیلیان با اشاره به واردات میوه در کشور تصریح کرد: در کشوری که خودش صادرکننده میوه است و سالانه مازاد تولید دارد، واردات میوه به جز موز که تولید آن در کشور کم است اصلا معنایی ندارد. طبیعی است که سازمان‌دهی بازار و بازارچه های مرزی و گمرکات بر عهده دولت است.

وی افزود: رویکرد دولت باید دفاع از تولید داخل و اقتصاد مقاومتی باشد، اگر دولت این رویکرد را داشته باشد تمام ساز و کارهای کنترل واردات میوه را هم پیدا خواهد کرد. اما اگر این رویکرد را نداشته باشد، اقتصاد را به حال خودش رها کند و از تولید ملی دفاع نکند وضعیت به شکل موجود در خواهد آمد.

در واردات گندم هم رکورد زدیم

وزیر سابق جهاد کشاورزی عنوان کرد: 23 میلیون تن محصولات کشاورزی در سال گذشته زیر نظر دولت و از مرزهای قانونی کشور وارد شده است و در زمینه غلات سال گذشته 7 میلیون و 200 هزار تن گندم وارد کشور شده است. این مقدار واردات گندم هم در 100 سال گذشته بی سابقه بوده است.

خلیلیان خاطرنشان کرد: نزدیک به 16 میلیون تن انواع غلات وارد کشور شده است، در حالی که مسئولان قول داده بودند سال 93 سال بهتری برای بخش کشاورزی کشور باشد. این نشان دهنده جهت‌گیری‌های نامناسب دولت در بخش کشاورزی است و شاهد این هستیم که سال گذشته حتی بودجه بخش کشاورزی هم برای سال 94 کاهش یافت.

وی با اشاره به ظرفیتهای صادراتی کشور در بخش کشاورزی گفت: منطقه ای که ما در آن قرار داریم برای توسعه صادرات بسیار مناسب است به خصوص در این چند ماه اخیر که روسیه در مناسباتش با برخی از کشورها در قضیه اوکراین و سوریه دچار مشکل شده ما باید از فرصت استفاده کنیم.

وزیر سابق جهاد کشاورزی گفت: توجه به بازار کشورهای همسایه مانند عراق و سوریه باید به عنوان یک راهبرد اساسی برای دولت باشد و مسئولین ما باید این موارد را سامان‌دهی کنند. کار دولت رسیدگی به چنین اموری است و اگر قرار بود چنین کارهایی را انجام ندهد، اصلا نیازی به وجود دولت نبود.

منبع:نسیم آنلاین
کد خبر c63761c9602b40da91e9936494572ab8

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =