دبیر انجمن آب‌های معدنی و آشامیدنی ایران گفت: به دلیل کاهش کیفیت آب شرب، انتظار می‌رود تا دو سال آینده میزان تولید آب معدنی به دلیل افزایش تقاضا به دو میلیارد لیتر برسد.

پیمان فروهر  میزان تولید آب بسته‌بندی در سال گذشته را یک میلیارد و 500 میلون لیتر عنوان و اظهار کرد: از این میزان تولید 70 درصد آن 1.5 لیتری و 30 درصد آن نیم لیتری بوده است و پیش بینی می شود که میزان تولید امسال نیز تفاوت چندانی با سال گذشته نداشته باشد اما با توجه به شرایط فعلی جامعه، انتظار افزایش تقاضا برای این صنعت وجود دارد.

وی دلیل این امر را افت تدریجی کیفیت آب موجود در شبکه شهری به دلایل مختلف از جمله فرسودگی سیستم توزیع به دلیل قدمت بالای 40 ساله آن در کلان‌شهرها و نشت قابل توجه و در نتیجه ریسک ورود آلودگی به جریان آب، همچنین افزایش تدریجی برخی پارامترهای نامطلوب همچون نیترات و فلزات سنگین به سبب برداشت بی رویه آب از منایع زیرزمینی و در نتیجه افزایش غلظت پارامترهای مذکور در آنها دانست.

فروهر افزود: تغییر در نحوه و شیوه زندگی افراد و صرف اوقات بیشتر در بیرون از منازل و نیاز به همراه داشتن آب و همچنین افزایش سطح آگاهی اقشار مختلف جامعه از اهمیت مصرف آب، موجب افزایش مصرف آبهای بسته بندی و ارتقای فرهنگ مصرف این محصولات طی سال های اخیر شده است.

دبیر انجمن آب‌های معدنی و آشامیدنی ایران ادامه داد: باید فرهنگ استفاده بیشتر از آب‌های معدنی در میان خانواده های ایران جای بگیرد و با توجه به روال فعلی جامعه انتظار می‌رود میزان تقاضا برای این صنعت در آینده نه چندان دور افزایش چشمگیری داشته باشد.

فاصله 70 درصدی سرانه مصرف آب معدنی ایران نسبت به جهان

وی با بیان اینکه آینده خوبی در انتظار این صنعت است، اظهار کرد: سرانه مصرف آب معدنی در کشور بین 15 تا 20 لیتر است و سرانه مصرف در کشورهای همسایه‌ بالای ۱۰۰ لیتر است. همچنین سرانه مصرف در ترکیه ۱۳۰ لیتر است و عربستان، تایلند و تایوان از این مرز نیز عبور کرده‌اند.

فروهر علت این رقم از سرانه مصرفی کشورهای همسایه را عدم دسترسی آسان به آب شرب دانست و تأکید کرد: صادرات آب معدنی در کشور ضعیف است. سال گذشته حدود هفت میلیون دلار به این امر اختصاص یافت. علت هم این است که اگرچه آب گوارایی و کارخانجات معتبر و خوبی با تکنولوژی‌های روز داریم اما مهم‌ترین مشکل ما برای آب بسته بندی در صادرات لجستیک یا زنجیره تأمین کرایه حمل است.

دبیر انجمن آب‌های معدنی و آشامیدنی ایران ادامه داد: به‌طور مثال تاجری که 2000 دلار آب معدنی خریده، برای ارسال آن به قبرس باید 4000 دلار هزینه کند. چند سالی است که هزینه انتقال و کرایه حمل آب معدنی بسیار سنگین تمام می‌شود لذا رقابت در بازار هدف برای ما را دشورا می‌کند. کرایه حمل بالا، قیمت تمام شده را افزایش می‌دهد و امکان رقابت در بازار هدف را می‌گیرد. همچنین نوع کیفیت، مواد اولیه بسته بندی نیز بر صادرات تأثیر گذار است.

وی عدم ثبات و پایداری در مواد اولیه بسته بندی را در رقابت و صادرات تاثیرگذار دانست و اظهار کرد: بیشترین تمرکز صادرات به عراق، افغانستان و تاجیکستان است. در سال گذشته از هفت میلیون دلار صادرات صورت گرفته بیشترین مقدار به عراق، افغانستان و ترکمنستان انجام شده است.

روسیه بازار هدف آب معدنی نیست

دبیر انجمن آب‌های معدنی و آشامیدنی ایران در پاسخ به این سوال که آیا روسیه می تواند یکی از بازارهای هدف آب‌های آشامیدنی ایران باشد، گفت: این کشور در حوزه صنعت آب معدنی وضعیت خوبی دارد به همین دلیل نمی توان نسبت به دست گرفتن این بازار امیدوار بود اما کشورهای منطقه همچون ترکمنستان، آذربایجان، قزاقستان می توانند بازارهای ایران در این صنعت باشند.

به گفته وی طی چند سال گذشته فرهنگ استفاده از آب‌های بطری شده در مرحله جا افتادن در کشور بود اما با توجه به اینکه آب تنها ماده غذایی در دسترس مردم است و در هر خانه یافت می‌شود به همین دلیل هر تنش اقتصادی در کشور اولین چیزی را که از فهرست اقتصادی خانوارها حذف می‌کند آب بطری است؛ بنابراین این کالا به‌ عنوان کالای ضروری و استراتژیک دیده نمی‌شود. حتی گاهی نگاه‌ها به آب بطری شده مانند یک کالای لوکس است.

فروهر با اشاره به مسائل اقتصادی کشور طی دو سال اخیر گفت: این مسائل خانوارها را تحت فشار قرار داد و صنعت آب بسته بندی رکود ضربه پذیری را تجربه کرد؛ به طوری که می توان گفت ضربه پذیرترین صنعت آشامیدنی - غذایی در کشور آب معدنی است که از فهرست غذایی بسیاری از مردم به دلیل مشکلات اقتصادی حذف شده است.

وی گفت: انجمن آب‌معدنی با ۸۰ عضو رسمی و ۱۱۰ واحد فعال یکی از تشکل‌های پرعضو است که عضویت در انجمن مستلزم جواز کسب، مستندات، پروانه بهره‌برداری، گواهینامه استاندارد و مابقی استانداردهای یک کارخانه آب‌معدنی است.

دبیر انجمن آب‌های معدنی و آشامیدنی ایران ادامه داد: هیچ واحد تولیدی نمی‌تواند بدون کسب مجوز و نظارت دو نهاد رسمی استاندارد و اداره نظارت کار کند. همچنین با توجه به ناظرین فعال در حوزه کیفیت در این واحد صنفی تقلب غیرممکن است. البته تمامی محصولات درتمامی صنوف درجه A نیستند و مهم این است که محصول نهایی همه این رده بندی‌ها برای سلامتی مردم مخاطره ایجاد نکند.

فروهر با بیان اینکه ممکن است محصولی در یک کارخانه مدرن با میلیون‌ها یورو تولید شده و یک محصول در کارخانه‌ای با سرمایه اندک تولید شود، اظهار کرد: شاید تفاوت در نوع کیفیت و نوع بسته بندی باشد اما همه آن‌ها از گران‌ترین تا ارزان‌ترین وجه مشترکی به نام سالم بودن را دارند.

منبع:ایسنا

کد خبر c7d80c5bc22249aa8cf78d4e10c4de9f

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =