رییس سازمان شیلات با اشاره به پرورش ماهی تیلاپیا در بیش از 120 کشور، گفت: ما مصمم هستیم پرورش این ماهی در استان‌های فاقد رودخانه و محیط‌های مدیریت شده شروع و تنها به پرورش تک جنس نر آن اقدام شود.

حسن صالحی درباره نامه گروه هم‌اندیشی سازمان‌های غیردولتی تالابی کشور به رئیس جمهور برای جلوگیری از ورود ماهی تیلاپیا به ایران با بیان اینکه کسانی که این نامه را نوشتند، اطلاعی از آبزیان ندارند و به نظر می‌رسد ماهی تیلاپیا را نمی‌شناسند، افزود: ماهی تیلاپیا متعلق به آفریقا است. یک گونه این ماهی متعلق به کشور موزامبیک و گونه‌ای دیگر متعلق به کشور مصر است در حالی‌ که هم اکنون بیش از 120 کشور دنیا در حال پرورش این ماهی هستند.

وی اضافه کرد: در دنیا و در سازمان‌های بین المللی از جمله فائو، از این ماهی با توجه به شرایطی که دارد به عنوان مرغ دریایی نام می‌برند؛ یعنی همان‌گونه که مرغ با توجه به شرایطش، کارایی مصرف و فوایدی که دارد؛ گسترش زیادی یافته؛ ماهی تیلاپیا نیز چنین نقشی را در آبزیان ایفا می‌کند.

معاون وزیر جهادکشاورزی با اشاره به اینکه در سال 2000 حدود یک میلیون تن ماهی تیلاپیا در دنیا تولید می‌شده است، افزود: این میزان درحال حاضر به 5 میلیون تن در دنیا رسیده و براساس پیش بینی فائو؛ تولید آن در سال 2020 به بیش از 15 میلیون تن خواهد رسید.

صالحی؛ آمریکا و کشورهای اروپایی را بزرگترین واردکننده این ماهی برای مصرف جوامع‌شان خواند و گفت: در شرایطی که بیش از 1000 کارشناس شیلاتی، محقق، phd و استاد در سازمان شیلات و وزرات جهادکشاورزی وجود دارد؛ بهتر است هر کس در حوزه تخصصی خود اظهار نظر کند.

وی اضافه کرد: البته نکته‌ای که در این میان وجود دارد، این است که با توجه به چندین بار تکثیر ماهی تیلاپیا در سال، قطعا باید مراقبت شود که این ماهی در رودخانه‌های طبیعی وارد نشود تا نگرانی‌هایی که می‌گویند این ماهی مهاجم و ممکن است گونه‌های دیگر را مورد مصرف قرار دهد، رفع شود.

رئیس سازمان شیلات تصریح کرد: زمانی که این ماهی در استان‌هایی که فاقد رودخانه‌های طبیعی هستند از جمله استان‌های کویری مانند یزد، کرمان، سمنان، قم و مرکزی پرورش پیدا کند، کجا می‌تواند برود که نسبت به دیگر ماهیان مهاجم شود؟ ضمن اینکه این موضوع که ماهی تیلاپیا وارد رودخانه‌های طبیعی نشود، 100 درصد قابل کنترل است.

صالحی با بیان اینکه سازمان شیلات و سازمان محیط زیست به‌دنبال پرورش تک جنس نر این ماهی هستند، افزود: ما یک پروژه تحقیقاتی را از سال گذشته در موسسه تحقیقاتی علوم شیلاتی آغاز کردیم که این پروژه دو سال دیگر به نتیجه می‌رسد و آن، این است که ابر نر این ماهی وارد شود و بچه ماهی‌هایی که از طریق ژنتیکی تولید می‌شود، همه تمام نر باشند.

وی با اشاره به اینکه از 4 سال پیش کارهای تحقیقاتی مربوط به پرورش تیلاپیا 4 در بافق یزد در حال انجام  است، اضافه کرد: اینها مباحثی است که ما شیلاتی‌ها خود نسبت به آن حساسیت ویژه داریم. علاوه براین، ما سالانه بیش از 15 میلیون بچه ماهی در دریا رها سازی می‌کنیم تا علاوه بر پایدارساختن اشتغال، رودخانه‌ها نیز بتوانند تکثیر طبیعی داشته باشند.

معاون وزیر جهادکشاورزی افزود: ما با سازمان محیط زیست در تعاملیم و مصمم هستیم که پرورش این ماهی در استان‌های فاقد رودخانه و محیط‌های مدیریت شده شروع و تنها به پرورش و تکثیر نر آن اقدام شود، ضمن اینکه درحال حاضر کشورهای همسایه ما از جمله عربستان و امارات در حال پرورش این نوع ماهی هستند.

صالحی، واردات و مصرف حدود 12 هزار تن گوشت ماهی تیلاپیا طی سال قبل به کشور را مورد اشاره قرار داد و افزود: مقام معظم رهبری در ابلاغ سیاست‌های کلان می‌فرمایند ما در زمینه‌هایی که توان داریم به ویژه در مباحث غذایی، باید خوداتکا باشیم.

منبع:مهر
کد خبر cb4d219ecf694d32b540e6a9f65ade76

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =