رییس سازمان شیلات با تأکید بر اینکه نگرانی رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در مورد پرورش ماهی تیلاپیا قابل قبول است، گفت: راه‌هایی برای پرورش این ماهی بدون آسیب‌های زیست‌محیطی وجود دارد.


حسن صالحی رییس سازمان شیلات ایران در مورد اظهارات رییس سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر اینکه هیچ گونه مجوزی برای پرورش ماهی تیلاپیا صادر نمی‌شود، گفت: نظرات و نگرانی‌های خانم ابتکار رییس سازمان محیط زیست کشور و معاونان وی درباره پرورش ماهی تیلاپیا در کشور قابل قبول است.

وی با بیان اینکه ما هم در سازمان شیلات معتقدیم که این ماهی نباید به رودخانه‌ها و منابع طبیعی راه یابد، گفت: قطعا برای پرورش ماهی تیلاپیا در کشور بدون اینکه صدماتی به محیط زیست وارد شود، راه‌حل وجود دارد و این کار بدون مشکلات زیست محیطی قابل انجام است.

صالحی اظهار داشت: با برخی روش‌های علمی می‌توان ماهی تیلاپیا را به صورت تک جنسی (نر) تولید کرد و به این ترتیب اگر این ماهی به رودخانه و یا دریا هم راه پیدا کند، امکان تکثیر ندارد.

رئیس سازمان شیلات با بیان اینکه سال گذشته حدود 12 هزار تن ماهی تیلاپیا به کشور وارد شد، گفت: هنوز تولید این گونه ماهی پرورشی در کشور آغاز نشده و در حال حاضر مشغول انجام کارهای تحقیقاتی برای تولید هستیم.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری حدود 20 هزار تن از این ماهی به کشور وارد شود، اظهار داشت: در راستای ابلاغیه مقام معظم رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی و تکیه بر تولید داخلی حتما باید شرایط تولید را در کشور فراهم کنیم.

واردات تخم آلوده قزل‌آلا بر اثر بی‌دقتی برخی واردکنندگان

رییس سازمان شیلات در مورد واردات تخم چشم‌زده ماهی قزل‌آلا گفت: متأسفانه بر اثر بی‌دقتی برخی از واردکنندگان بیماری VHS حدود 7 سال گذشته وارد کشور شد.

وی افزود: از دو سال گذشته واردات تخم چشم زده ماهی قزل‌‌آلا به شدت تحت نظر سازمان دامپزشکی است و کشورها و مراکزی که قرار است واردات از آنها صورت بگیرد، مورد بازدید قرار می‌گیرد.

صالحی اظهار داشت: مزارع پرورش ماهی قزل‌آلا که آلودگی وجود دارد، مزارع را خشک و ضدعفونی می‌کنند و پس از گذشت مدتی مجدد در آن مزارع پرورش ماهی آغاز می‌شود.

وی افزود: با رعایت الزامات دامپزشکی برای پرورش ماهی قزل‌آلا نگرانی وجود ندارد.

براساس این گزارش: تیلاپیا نوعی ماهی است که قابلیت سازگاری بالایی را با محیط اطراف دارد و در هر نوع آبی اعم از آب لب شور، آب دریا و آب رودخانه می‌تواند رشد و تکثیر یابد.

تیلاپیا نوعی ماهی یوری هالین است که تحمل بالایی نسبت به تغییرات شوری آب دارد و زیستگاه اصلی این ماهی شرق آفریقا به ویژه کنیا است.

کارشناسان زیست محیطی معتقدند، از آنجا که تیلاپیا همه چیز خوار است و به راحتی با محیط سازگار است، بنابر این با پرورش این ماهی در کشور، امکان آسیب‌رساندن به طبیعت و از بین رفتن گونه‌های بومی وجود دارد.

منبع:فارس
کد خبر ebd0aa11aa334937b91d34bb32228b15

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =