۰ نفر
۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۲
غذا و تغذیه> بی‌خوابی عامل بسیاری از بیماری‌ها مانند افسردگی، چاقی و آلزایمر است، افراد می‌توانند با مصرف برخی مواد غذایی بر این مشکل غلبه کنند.

بدن ما روزانه به ۶ تا هشت ساعت خواب نیاز دارد که این میزان بر حسب سن متفاوت است؛ اگر فردی به مدت چند شب دچار بی‌خوابی شود باید هر چه سریع‌تر جهت رفع آن اقدام کند، زیرا بی‌خوابی می‌تواند عامل بسیاری از بیماری‌ها(diseases) مانند افسردگی، چاقی، قند، فشار و چربی خون بالا، تپش قلب، اضطراب، کسالت، آلزایمر و کمردرد باشد.

ناراحتی‌های فکری، هیجانات عصبی و روانی، بیماری‌های معده و روده، سنگ کیسه صفرا که باعث درد شده باشد، مشکلات تنفسی، اختلالات قلبی و عروقی، درد‌های عصبی، پُرخوری، مصرف فست‌فود‌ها و غذا‌های ساندویچی، کمبود برخی از ویتامین‌ها به ویژه ویتامین‌های گروه B و استفاده بیش از حد از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به ویژه شب‌ها از جمله عواملی هستند که موجب بی‌خوابی می‌شوند.

برای بررسی اینکه چه مواد غذایی برای رفع بی‌خوابی مفید هستند با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت و گو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

سبزیجات و میوه‌هایی که خاصیت خواب‌آوری دارند

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره سبزیجات و میوه‌هایی که خاصیت خواب‌آوری دارند، اظهار کرد: سبزیجات و میوه‌هایی مانند کاهو، اسفناج، کلم‌بروکلی، سیب، کرفس، هویج، چغندر (لبو)، خیار، کدو سبز، آب لیموترش تازه، لوبیا سبز، کیوی، آلبالو، توت سفید، شاتوت و موز خاصیت خواب‌آوری دارند، زیرا برخی از این سبزیجات حاوی کلروفیل هستند و در تعدادی از آن‌ها سروتونین موجود است؛ سروتونین یک ناقل (حامل) عصبی است که سبب خواب در افراد می‌شود؛ این ناقل عصبی نشاط‌آور هم هست.

وی بیان کرد: برخی سبزیجات، میوه‌ها، آجیل‌ها مانند چهار مغز (بادام، گردو، فندق و پسته) و به ویژه بادام و غلات سبوس‌دار حاوی اسید آمینه تریپتوفان هستند؛ این اسید آمینه نقش موثری در ساخت سروتونین در دستگاه گوارش و مغز دارد و موجب آرامش بدن و خواب راحت می‌شود.

آب سبزیجات و میوه‌های مفید برای مقابله با بی‌خوابی

این محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره طرز تهیه آب سبزیجات و میوه‌های مفید برای مقابله با بی‌خوابی افزود: افراد دچار این عارضه باید ۲ عدد هویج، یک عدد سیب، ۱۰۰ گرم کلم (افراد می‌توانند از هر یک از انواع کلم مانند کلم‌پیچ، کلم‌بروکلی، کلم سفید و بنفش استفاده کنند)، ۲ قاشق غذاخوری لوبیا سبز خرد شده و سه تا پنج برگ کاهو را با هم در مخلوط‌کن بریزند و روزانه آب آن‌ها را ۲ تا سه لیوان میل کنند اشخاص همچنین می‌توانند این سبزیجات و میوه‌ها را به صورت سالاد همراه با روغن بودار مصرف کنند.

عظمایی تاکید کرد: مبتلایان به بی‌خوابی برای رفع مشکلشان باید ۲ عدد هویج، ۲ ساقه کرفس، یک عدد سیب، یک عدد چغندر (لبو) و ۲۵ ساقه جعفری را با هم در مخلوط‌کن بریزند و روزانه آب آن‌ها را ۲ تا سه لیوان میل کنند؛ اشخاص همچنین می‌توانند این سبزیجات و میوه‌ها را به صورت سالاد همراه با روغن زیتون بودار مصرف کنند.

وی با اشاره به نقش شیر بادام در رفع بی‌خوابی تصریح کرد: افراد برای تهیه شیر بادام باید هفت عدد مغز بادام را همراه با یک لیوان شیر داخل مخلوط‌کن بریزند و روزانه ۲ لیوان از این ترکیب میل کنند؛ شیر حاوی اسید آمینه تریپتوفان است که باعث ساخت سروتونین می‌شود.

ترکیبی موثر در رفع بی‌خوابی

این محقق و پژوهشگر(Researcher) طب سنتی درباره طرز تهیه ترکیبی موثر در رفع بی‌خوابی گفت: افراد دچار این عارضه باید مقدار دلخواهی از سیب و کیوی را داخل مخلوط‌کن بریزند تا این میوه‌ها به خوبی با هم مخلوط شوند سپس به این ترکیب یک قاشق غذاخوری عسل اضافه و روزانه ۲ تا سه لیوان از این مخلوط میل کنند.

عظمایی اظهار کرد: مصرف کلسیم، منیزیم و ویتامین‌های گروه B به ویژه b۶ و b۱۲ نقش موثری در بهبود کیفیت خواب دارند.

طرز تهیه دمنوشی خواب آور

وی درباره طرز تهیه دمنوشی خواب آور بیان کرد: مبتلایان به بی‌خوابی باید هر یک از گیاهان گل‌گاوزبان، سنبل الطیب، بهارنارنج، تخم‌گشنیز و بادرنجبویه را به نسبت مساوی با هم ترکیب کنند سپس یک قاشق غذاخوری از این مخلوط را به همراه چهار لیوان آب در قوری بریزند و بگذارند به خوبی دَم بکشد؛ این دمنوش باید در طول روز و شب قبل از خواب میل شود.

طرز تهیه ترکیب عرقیجات مفید برای رفع بی‌خوابی

این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: مبتلایان به بی‌خوابی می‌توانند هر یک از عرقیجات بیدمشک، اسطوخودوس، نسترن، سنبل‌الطیب و گل‌گاو‌زبان را به نسبت مساوی با هم ترکیب و روزانه سه استکان از این مخلوط میل کنند.
پرهیزات غذایی برای مبتلایان به بی‌خوابی

عظمایی یادآور شد: مبتلایان به بی‌خوابی باید از استفاده از مواد غذایی مانند قهوه، چای پُررنگ، انواع نوشابه‌ها به ویژه نوشابه سیاه، شکلات کاکائویی و دسر‌های چرب و شیرین خودداری کنند؛ استعمال دخانیات قلیان، مصرف الکل و برخی از دارو‌های ضدافسردگی هم از دیگر عواملی هستند که موجب بی‌خوابی می‌شوند.

منبع:شفاآنلاین
کد خبر cce02eca47c54cb79c81309a212beccb

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =