رییس سازمان توسعه تجارت با بیان این که ۱۰ قلم اول واردات شامل گندم، برنج و کنجاله است، گفت:‌ متولی و مدیریت اجرای پنجره واحد تجارت گمرک ایران است و در تلاش هستیم از سوی دستگاه‌های همکار تا پایان سال اجرایی شود.


ولی‌الله افخمی در مورد وضعیت تجارت و موضوعاتی مانند ثبت سفارش و مشکلات مربوط به کارت بازرگانی، با طرح این سؤال که اگر ثبت سفارش یا کارت بازرگانی حذف شود، چه اشکالی پیش می‌آید، اظهار داشت: چه الزامی دارد که صادر کننده کارت بازرگانی داشته باشد و مانند این است که فردی برای خرید از یک مغازه باید کارت مخصوص آن را داشته باشد.

رییس کل سازمان توسعه تجارت با تاکید بر اینکه می‌توان کارت بازرگانی و ثبت سفارش را حذف کرد، گفت: اول باید فضا را ایجاد کرد و بعد به دنبال حذف این موارد بود. کارت بازرگانی نشان از عضویت افراد در اتاق بازرگانی است و مانند کارت خبرنگاری می‌ماند و فقط برای شناسایی است.

وی با اشاره به اینکه پیشنهاد حذف کارت بازرگانی را نمی‌دهم و فقط معتقدم روی این موضوع فکر کنیم، اگر کارت بازرگانی نباشد، چه اتفاقی می‌افتد، توضیح داد: بعد به این نتیجه می‌رسیم که اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد.

افخمی در پاسخ به این سوال چه حجم وارداتی مصرفی و سرمایه‌ای است، اظهار داشت: در جامعه این گونه جا افتاده، تا اسم واردات می‌آید، یک امر نکوهیده و مذمومی است، در حالی که بسیاری از کشورهای حجم بالایی از واردات دارند و در عین حال صادرات آنها نیز خوب است و باید در مجموع تراز بازرگانی را ملاحظه کرد.

وی با بیان اینکه 10 قلم اول کالاهای وارداتی مربوط به گندم، کنجاله، برنج و کالاهای اساسی است، تصریح کرد: کالاهای واسطه‌ای بیشترین سهم را در واردات دارند، در داخل به کالا تبدیل می‌شود، سپس صادر می‌شود.

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به تنش‌زدایی در عرصه سیاست خارجی بیان داشت: در همین راستا صادرات غیر نفتی 19 درصد از لحاظ ارزشی رشد کرد و 8 درصد از لحاظ وزنی رشد دارد و 27 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشتیم با وزن 55 میلیون است.

وی در باره اجرای پنجره واحد تجارت و اینکه چه ارگانی متولی آن است، گفت: امیدواریم که هر چه زودتر این مشکل حل شود و گمرک نیز بر اساس قانون به عنوان فرمانده عملیات در پایانه‌ها و مرزها محسوب شده و اگر مدیریت در مرزها اعمال نشود، لطمه آن به صادرات بر می‌گردد و باید هر چه زودتر پنجره واحد تجارت اجرا شود، زیرا نفع آن برای کشور است.

رییس سازمان توسعه تجارت یادآور شد: در بین دو دستگاه اجرایی اختلاف برای هماهنگی و اجرا وجود دارد که در حال رایزنی هستیم و امیدورایم تا پایان سال اجرای این موضوع نهایی شود.

منبع:فارس
کد خبر ced32f98602a4184aaefaf576af8bc27

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =