صنایع غذایی> سازمان ملی استاندارد ایران در رابطه با روغن کنجد به دلایل عدم اطمینان از مواد اولیه مصرفی مناسب از نظر نوع دانه و احتمال بالا بودن میزان آلودگی میکروبی از جمله کپک زدگی، سموم قارچی مانند آفلاتوکسین ، شرایط نامناسب نگهداری مواد اولیه ، عدم رعایت بهداشت دستگاه های روغن کشی طبق معیارهای استاندارد ملی هشدار داد.

به گزارش سازمان ملی استاندار با توجه به گسترش روغن گیری دانه های روغنی به ویژه کنجد به روش سنتی با عنوان "روغن گیری در حضور شما" از هموطنان درخواست می شود به دلایل عدم  اطمینان از مواد اولیه مصرفی مناسب از نظر نوع دانه و احتمال بالا بودن میزان آلودگی میکروبی از جمله کپک زدگی، سموم قارچی مانند آفلاتوکسین ، شرایط نامناسب نگهداری مواد اولیه ، عدم رعایت بهداشت دستگاه های روغن کشی طبق معیارهای استاندارد ملی ، وجود برخی ناخالصی های مضر در محصول نهایی مانند فلزات سنگین و همچنین فسادپذیری روغن استحصالی بویژه در اثر شرایط نامناسب بسته بندی و نگهداری، از خرید و مصرف این گونه روغن ها خودداری و از انواع روغن بسته بندی شده دارای علامت استاندارد معتبر استفاده نمایند.





کد خبر d0191b4cc06143dba22716af619944f2

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس مسافر رحمتی ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    1 0
    این مطلب را من دوسال قبل در همین سایت اعلام کردم و کرارا نیز این موضوع را به دوستان در صنعت روغن و سایر کارشناسان اعلام کرده بودم متاسفانه همیشه کارشناسان سازمان های دولتی دیر از خواب بلند میشوند. با آزمایشی که حدود ده سال قبل روی دانه کنجدی که برای یک تولید یک برند اولیه روغن کنجد استفاده میشود وجود سم آلفا توکسین بوضوع و به مقار قابل توجه مشاهده شد. آزمایشکاه نیز بسیار معتبر و در نوع خود از بهترین در کشور بود. متاسفانه این کنجدها نیز وارداتی و عمدتا از کشورهای هند افزیقاِی و افغانستان وارد کشور میشوند و از قرار معلوم کنترل وجود سم آلفا توکسین روی دانه ها در مبادی ورودی صورت نمیگیرد. به کاشناسان استاندارد توصیه میشود بررسی کنند که چه مقدار از این سم در روغن وارد میشود و چه مقدار در کنجاله وارد میشود و تاثیر حرارت در فرایند روغنکشی با روش گرم روی باقیمانده سم چقدر است و این موضوع را در روش تولید روغن کنجد با پرس سرد بیشتر مورد توجه قرار دهند. این بررسی روی کنجد های مصرفی در تولید حلوا شکری و نانوئی و قنادی و سایر موارد خصوصا نوعی حلوای مغزی که بخش اعظم آن از کنجد تشکیل شده است بایستی صورت کیرد. این میتواند بعنوان یک پروژه تحقیقاتی مورد بررسی قرار گیرد البته نه بعنوان پروژه چندساله و حتی یکساله بلکه این بررسی در کوتاه ترین زمان و حد اکثر در شش ماه بایستی جمع و نتیجه گیری شود.
  • عباس مسافر رحمتی ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    0 0
    متاسفانه تجربه ما در وجود سم آلفا توکسین در دانه کنجد مربوط میشد به روغن کنجدی که دارای علامت استاندارد بود لذا این فکر که مشکل فقط مربوط به تولید کننده های در حضور مشتری است که ظرفیت بسیار ناچیز دارند اشتباه است . واحدهای بزرک تولید روغن کنجد مشکل جدی تری دارند