مواد غذایی> مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغ تخم‌گذار با بیان اینکه گوشت جدا شده از اسکلت مرغ‌های پایان دوره در صنایع غذایی استفاده می‌شود، گفت: هنوز مصوبه ۵ میلیارد تومانی دولت برای حذف مرغ‌های پایان دوره به اتحادیه پرداخت نشده است.


رضا ترکاشوند مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغ تخمگذار میهن در پاسخ به این سؤال که علیرغم ممنوعیت خمیر مرغ در صنایع غذایی، 2.5 میلیون قطعه مرغ پیر حذف شده از چرخه تولید در روزهای اخیر، کجا مصرف شده است، گفت: با توجه به 3 الی 3.5 میلیون قطعه‌ جوجه‌ریزی در هر ماه، فرآیند حذف همین تعداد مرغ به صورت ماهانه از چرخه تولید یک امر کاملا طبیعی است.

وی با بیان اینکه مرغ‌های تخم‌گذار پس از 80 هفته باید از چرخه تولید خارج شوند، افزود: در 20 ماه گذشته به دلیل ممنوعیت استفاده از خمیر مرغ در صنایع غذایی توسط وزارت بهداشت چرخه حذف مرغ‌های پیر (مرغ پایان دوره) کند شد.

ترکاشوند تصریح کرد: این موضوع علاوه بر انباشتگی مرغ، تا حدودی بر روی میزان تولید تخم‌مرغ و در نتیجه کاهش قیمت این محصول هم تأثیرگذار بوده است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغ تخم‌گذار میهن بیان داشت: برای حل مشکلاتی که به دنبال بخشنامه سازمان غذا و دارو مبنی بر ممنوعیت استفاده از خمیر مرغ در صنایع در ماه‌های گذشته پیش آمد ستاد تنظیم بازار در اردیبهشت امسال طی مصوبه‌ای مقرر کرد، تا مبلغ 5 میلیارد تومان برای خروج مرغ‌های پایان دوره در اختیار اتحادیه میهن قرار گیرد.

وی افزود: با توجه به مصوبه مذکور  از اردیبهشت ماه امسال حذف گله‌های مرغ پیر آغاز شد و این اقدام تا حدی در پیشگیری از روند کاهشی قیمت تخم‌مرغ مؤثر واقع شد، اما تاکنون سازمان مدیریت هیچ پولی را در این رابطه به اتحادیه نداده است.

ترکاشوند با بیان اینکه مرغداران 5 میلیارد تومان از دولت طلب دارند، تصریح کرد: ممنوعیت استفاده از خمیر مرغ در صنایع غذایی، به لحاظ اقتصادی به ضرر مرغداران شده، زیرا برای جایگزینی مرغ پایان دوره هم متحمل هزینه می‌شوند و هم نمی‌توانند مرغ پایان دوره را به بازار عرضه کنند.

وی افزود: حتی این ممنوعیت باعث شده تا مرغداران، مرغ‌ها را به صورت زنده تهاتر کنند و انتقال و جابجایی مرغ زنده هم مخاطرات خاص خود را دارد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغ تخمگذار میهن بیان داشت: مرغ پایان دوره در حال حاضر در صنایع غذایی بکار می‌رود اما با توجه به اینکه فقط گوشت آن مورد استفاده قرار می‌گیرد، هزینه‌ بیشتری برای آن صرف می‌شود.

ترکاشوند افزود: در گذشته قبل از ممنوعیت استفاده از مرغ‌های پایان دوره در صنایع غذایی مرغ کامل پس از خروج امعاء و احشاء تبدیل به خمیر مرغ می‌شد، اما در حال حاضر صنایع باید فقط گوشت مرغ را استفاده کنند که این کار فرآیندی زمان‌بر و با هزینه‌ای بیشتر است.

وی در پاسخ به این سؤال که دلیل ضد و نقیض‌ گویی‌های وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی در مورد استفاده از خمیر مرغ چیست، گفت: وزارت بهداشت هنوز به صورت رسمی لغو ممنوعیت استفاده از خمیر مرغ را اعلام نکرده است.

ترکاشوند بیان داشت: با توجه به مشکلاتی که عدم خروج مرغ پایان دوره برای صنعت مرغداری بوجود آورده وزارت جهاد کشاورزی لغو ممنوعیت استفاده از خمیر مرغ را از وزارت بهداشت خواستار شده، اما هنوز وزارت بهداشت خواسته وزارت جهاد را پاسخ نداده است.

وی افزود: 6 ماه پیش حدود 12 میلیون قطعه مرغ پایان دوره روی دست مرغداران مانده بود که با کشتار آن‌ها در ماه‌های اخیر این تعداد در حال حاضر به حدود 7 میلیون قطعه رسیده است.

منبع:فارس
کد خبر d28f84d794e7410c9f791a1d8db97ade

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =