مواد غذایی> دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی استان تهران گفت: با توجه به اینکه هنوز بسترهای اجرای طرح درج قیمت تولیدکننده روی کالا آماده نشده، این طرح یک آزمون و خطای بزرگ است.

قاسمعی حسنی در مورد درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها، اظهار کرد: طرح درج قیمت تولیدکننده روی کالا یک آزمون و خطای بزرگی است که وزارت صمت آن را پیاده سازی کرد.

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی استان تهران افزود: هنوز بسترها برای اجرای این طرح آماده نیست. منطقی‌تر این بود که وزارت صمت از قبل از طریق رسانه‌ها نحوه درج قیمت و محاسبه قیمت نهایی را آموزش می‌داد تا مصرف کننده بداند کالا را با چند درصد سود و … می خرد.

وی ادامه داد: درست است که برای قیمت گذاری یک کالا ۳ درصد سود عمده فروش، ۱۲ درصد سود خرده فروش و ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده محاسبه می‌شود، اما مصرف کننده نمی‌داند در نهایت چقدر روی قیمت تولیدکننده کشیده شده است چراکه هیچ گونه آموزش و اطلاع رسانی دقیقی در این مورد صورت نگرفت.

حسنی گفت: از سویی دیگر با توجه به عدم شفاف سازی دقیق و نامتوازن بودن هزینه‌ها، نحوه محاسبه هزینه حمل و نقل، کرایه، انبارداری و هزینه‌های جانبی در کشور ما جای بحث دارد. کاسب می‌تواند بگوید هزینه انبارداری و کرایه من ایکس تومان شده پس تمام این موارد را روی قیمت مصرف کننده اعمال می‌کنم.

مصرف کننده چگونه متوجه شود که قیمت فروشنده منصفانه است؟

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی استان تهران افزود: به عنوان نمونه اگر قیمت تولیدکننده یک کالایی ۸ هزار تومان درج شده باشد و فروشنده این کالا را با قیمت ۱۰ هزار و ۴۰۰ تومان بفروشد؛ مصرف کننده چه ایرادی می‌تواند به این قیمت بگیرد؟ چگونه می‌خواهد محاسبه کند که آیا قیمت فروشنده منصفانه است یا خیر؟ کاسب می‌تواند هزاران دلیل برای قیمت فروشنده بیاورد، مصرف کننده چگونه قرار است متوجه شود که افزایش قیمت اعمال شده، منطقی است؟

وی اظهار کرد: متأسفانه پیش از اجرای طرح، اطلاع رسانی‌های گسترده‌ای انجام نشد و از این رو به نظر می‌رسد این طرح اشکالات خاص خود را دارد و با عجله این کار صورت گرفت.

حسنی در مورد تأثیر اجرای آزمایشی ۶ ماهه بر اشکال یابی طرح مذکور، گفت: اگر بعد از ۶ ماه وزارت صمت به این نتیجه رسید که طرح موفق نبوده چگونه می‌خواهد طرح را برگرداند؟ حداقل روی یک محصول این طرح را اجرا می‌کردند تا در صورت عدم موفقیت، راحت تر اوضاع مدیریت می‌شد.

تبدیل کلمه «تخفیف» به کلمه «جایزه»

وی در خصوص تأثیر اجرای این طرح بر کاهش تخفیف‌های فیک فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز گفت: فروشگاه برای جذب مشتری بیکار نمی‌نشیند؛ بنابراین ممکن است تابلوهای تخفیف از فروشگاه‌ها برداشته شود اما تابلوهای «جایزه» جایگزین خواهد شد.

حسنی اظهار کرد: در واقع فروشگاه دیگر اعلام نمی‌کند که ایکس درصد تخفیف اعمال کرده بلکه کلمه تخفیف تبدیل به کلمه جایزه می‌شود.

منبع:مهر
کد خبر d4078b206ad74b43843d976b83cddb4c

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =