وزیر جهادکشاورزی گفت: برای حمایت از تولید و تولید کنندگان شیرخام، دولت در سه مرحله یارانه ای را برای شیر خام تصویب کرد که هم اکنون مراحل تخصیص را طی می کند.

محمود حجتی قیمت تمام شده هر کیلوگرم شیرخام را 1440 تومان ذکر کرد و افزود: این یارانه به طور مستقیم به دامداران تعلق نگرفته، بلکه دولت این یارانه را برای کسری منابع مورد نیاز صنایع در اختیار آنان قرار داده تا بتوانند مابه التفاوت 140 تومان شیر خام را به دامداران بپردازند.

وی تصریح کرد: در واقع بخشی از پول شیرخام توسط صنایع پرداخت می شود و بخشی را نیز دولت به عنوان یارانه به آنها کمک می کند تا شیر را با مبلغ مصوب خریداری کنند.

وی اظهار داشت: دولت تلاش دارد؛ برای سالجاری محصولات افزایش نرخ نداشته باشند، دراین راستا برنامه های حمایتی را برای تولیدکنندگان در نظر گرفته است.

این در حالیست که دولت در چهار ماهه پایانی سال 92 یارانه شیرخام را در مرحله اول 300 میلیارد تومان، در بهار سال 93 معادل 200 میلیارد تومان و برای پائیز سالجاری نیز 200 میلیارد تومان به تصویب رساند اما متاسفانه تنها در مرحله اول 200 میلیارد تومان آن تامین و به صنایع لبنی پرداخت شد و تاکنون مبلغ دیگری به این بخش اختصاص نیافته است.

همچنین بنابه مصوبه سال گذشته دولت، صنایع لبنی باید هر کیلوگرم شیر خام را به قیمت 1440 تومان از دامداران خریداری می کردند، در حالی که هر کیلوگرم شیرخام با نرخی بین 1100 تا 1250 تومان از دامداران خریداری شد.

از آنجا که پایداری و تدوام تولیدات کشاورزی مورد توجه دولت قرار دارد اما آنگونه که باید این بخش مورد حمایت قرار نگرفته و کماکان دامداران شیرخام تولیدی را با قیمتی کمتر از قیمت تمام شده کارشناسی دولت به صنایع می فروشند و کماکان متضرر هستند.

منبع:ایرنا
کد خبر d71a4f720ac04af0bdd0a3da6d81f0f7

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =