صنایع غذایی> رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه سازمان غذا و دارو به هیچ عنوان اجازه افزایش واردات روغن پالم را نمی‌دهد، گفت: به دولت پیشنهاد دادیم که تعرفه واردات روغن پالم را بیش از سایر روغن‌ها قرار دهد.

دکتر رسول دیناروند، گفت: همانطور که سال گذشته اعلام کرده بودیم مصرف روغن پالم هیچ‌گاه ممنوع نبوده است و هشداری که در سال گذشته در مورد این روغن داده شد به دلیل افزایش مصرف آن در کشور بود.

وی با بیان اینکه واردات روغن پالم به 50 درصد کل نیاز کشور رسیده بود، گفت: این در حالیست که میانگین مصرفی روغن پالم در دنیا حدود 30 درصد است. بر این باوریم که چنانچه در ایران نیز در همین حدود بین‌المللی رعایت شود بهتر است. سازمان جهانی بهداشت نیز همواره توصیه کرده است که باید میزان اسید چرب اشباع را کاهش داد و اسید ‌چرب ترانس را نیز حذف کرد.

دیناروند با اشاره به اینکه اسید چرب ترانس در روغن‌های جامد هیدروژنه وجود دارد و میزان اسید چرب اشباع هم در روغن پالم بالاست، ادامه داد: بر اساس توصیه سازمان جهانی بهداشت میزان این روغن‌ها باید کاهش یابد. همچنین با کاهش مصرف روغن پالم می‌توانیم اسید چرب اشباع کمتری نیز مصرف کنیم.

رییس سازمان غذا و دارو، با بیان اینکه در سال گذشته سقف واردات روغن پالم به میزان یک‌سوم را رعایت کردیم، گفت: امسال نیز وضع به همان منوال خواهد بود، یعنی سازمان غذا و دارو به هیچ عنوان اجازه افزایش واردات روغن پالم را نمی‌دهد. البته به دولت پیشنهاد کردیم برای اینکه وارد‌کنندگان روغن، به واردات روغن های پالم تشویق نشوند، تعرفه آن را بالاتر از بقیه روغن‌ها در نظر بگیرد که در صورت عملیاتی شدن این موضوع دیگر نیازی به کنترل مقدار واردات هم نیست و خودبه‌خود واردات روغن پالم کاهش می‌یابد.

وی تصریح کرد: البته تا زمانی که تعرفه وضع نشده است، سازمان غذا و دارو میزان واردات را کنترل می‌کند و اجازه نمی‌دهد میزان واردات روغن پالم از سقف 30 درصد بیشتر شود. همچنین در برخی فراورده‌ها نیز امکان حذف روغن پالم وجود ندارد. یعنی در برخی فراورده‌ها مانند شکلات و بستنی جایگزینی روغن پالم با روغن‌های بهتر میسر نیست و اگر با روغن جامد جایگزین شود زیان آن از روغن پالم بیشتر خواهد بود.

ممنوعیت استفاده از روغن پالم در لبنیات


بنابر اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، دیناروند ادامه داد: عمده مصرف روغن پالم در روغن‌های مصرفی خوراکی خانوار است، به ویژه روغن سرخ‌کردنی که به میزان مشخص اجازه مصرف دارد. در مورد استفاده این روغن در لبنیات، هیچ دلیلی نمی‌بینیم که روغن پالم به لبنیات هم وارد شود زیرا استفاده از روغن پالم باعث می‌شود که لبنیات پرچرب با قیمت کمتری وارد بازار شود، بنابراین استفاده از روغن پالم در لبنیات همچنان ممنوع است.

وی در پایان گفت: پایین بودن قیمت فراورده‌ها و محصول پرچرب به معنای افزایش مصرف آنها است که مورد تائید وزارت‌ بهداشت نیست و راه‌حلی منطقی به نظر نمی آید. بنابراین لبنیات پر چرب باید با چربی طبیعی شیر تهیه شود، لذا اجازه استفاده از پالم را در آنها نمی‌دهیم و چنانچه واحدهای تولیدی لبنیات، از روغن پالم استفاده کنند تخلف محسوب شده و با آنها به شدت برخورد می‌شود.

منبع:ایسنا
کد خبر d89f62968fbb4b928494d01b130b7fd4

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =