مواد غذایی> اقتصادغذا – بررسی ها نشان می دهد که وزارت جهاد کشاورزی که مدعی توزیع هوشمند و گسترده  مرغ و تخم مرغ است توزیع اینترنتی این اقلام تنظیم بازاری را تا به امروز به صورت انحصاری در اختیار یک شرکت غیر دولتی قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد غذا «فودپرس»، در حالی که تنها چند روز از توزیع اینترنتی مرغ و تخم مرغ تنظیم بازاری توسط وزارت جهاد کشاورزی و با محوریت سازمان مرکزی تعاون روستایی در حال انجام است بررسی های خبرنگار ما نشان می دهد که توزیع اینترنتی تنها در سامانه «بازرگام» متعلق به «شرکت تعاونی پیشگامان توسعه بندر خشک کوثر» در حال انجام است و خبری از مشارکت بقیه پلتفرم ها  و غول های توزیع اینترنتی در کشور نیست و بازرگام توانسته با استفاده از فضای تبلیغاتی ایجاد شده توسط شخص وزیر جهاد کشاورزی و سازمان تعاون روستایی یک شبه ره صد ساله شهرت  و جذب مشتری را بدون هیچ تبلیغاتی و از زبان وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی طی نماید. که جا دارد در اینجا به چند نکته مهم در خصوص ابهامات و ایرادات روند طی شده توسط وزارت جهاد کشاورزی و سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در توزیع اینترنتی مرغ و تخم مرغ و شبهات  ایجاد شده بپردازیم.

1-به نظر می رسد طبق قانون واگذاری کار توسط دولت به بخش خصوصی باید با تشریفاتی نظیر برگزاری مناقصه، اطلاع رسانی گسترده و عمومی از طریق آگهی در روزنامه کثیرالانتشار و.. همراه باشد تا شبهه انحصار، رانت و فساد به وجود نیاید اما شواهد حاکی از آن است که در زمینه توزیع اینترنتی مرغ و تخم مرغ تنظیم بازاری تنها یک اطلاعیه در سایت سازمان مرکزی تعاون روستایی و چند خبر محدود در برخی خبرگزاری ها خلاصه شده است  که جا دارد دستگاه های حقوقی و نظارتی این امر را  بررسی کرده و نتایج آن را به اطلاع عموم مردم برسانند.

2- سازمان تعاون روستایی و وزارت جهاد کشاورزی در حالی مدعی اطلاع رسانی و دعوت از استارتاپ ها برای توزیع اینترنتی شده است که بررسی مستندات نشان می دهد خبر اعلام توزیع اینترنتی مرغ و تخم مرغ مربوط به 22 آبان ماه است اما خبر فراخوان در خبرگزاری فارس  به تاریخ اول آذرماه منتشر شده است و این یعنی اینکه حتی اعلام خبر فراخوان برای دعوت به همکاری نیز پس از آغاز توزیع اینترنتی توسط سامانه بازارگام بوده است و معلوم نیست چگونه و چه زمانی اطلاعات بازرگام به سازمان تعاون روستایی و وزارت جهاد کشاورزی ارسال، بررسی، بازدید و تایید شده است؟!

3- در همین فراخوان مورد اشاره تنها یک نشانی الکترونیکی info@corc.ir که به نظر می رسد ایمیل عمومی سازمان تعاون روستایی می باشد برای جمع آوری درخواست ها اعلام شده است و سوال اینجاست چه کسانی به آن دسترسی دارند و  این اطلاعات توسط چه شخص یا چه گروهی مورد بررسی  قرار می گیرد و چه تقاضاهایی ارسال شده است؟!

4-در حالی سید جواد ساداتی نژاد  وزیر جهاد کشاورزی در صدا و سیما و رسانه ها از توزیع هوشمند و راه اندازی سامانه ای در زمینه توزیع کالاهای اساسی صحبت می کند و از سامانه «بازارگام» متعلق به یک شرکت غیر دولتی بارها و بارها نام می برد  که معمولا حتی مدیران میانی دولت هم از آوردن اسم و برند بخش غیر دولتی به بهانه عدم تبلیغات و احیانا جانبداری مدیر دولتی و سوگیری مردم و مخاطبان امتنا می کنند.

 جا دارد وزارت جهاد کشاورزی در دولت مردمی سیزدهم  و به خصوص شخص وزیر جهاد کشاوری با دقت نظر بیشتری موضوعات را بررسی نمایند و سازمان تعاون روستایی با اطلاع رسانی دقیق و جامع پاسخی به شبهات مطرح شده ارائه کند و رسانه ها و دستگاه های نظارتی نیز به بررسی موارد فوق و سایر موارد که در گذشته به آن اشاره شده است ورود کرده و با دقت به جوانب این اتفاقات رسیدگی کنند و احیانا با متخلفان برخورد لازم صورت بگیرد.

کد خبر d9d753e5b72b4f33ba1773fa436975ee

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =