صنایع غذایی>  رئیس هیات مدیره  کانون انجمن های صنایع غذایی ایران، ترکیه و ایران را دو بازار بزرگ منطقه برشمرد و گفت: هر دو کشور می توانند نیازهای اولیه خود را به طور متقابل از یکدیگر تامین و تکمیل کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، سید محمدرضا مرتضوی روز شنبه در حاشیه امضای تفاهم نامه همکاری ایران و ترکیه در زمینه کشاورزی، صنایع غذایی و شهرک های صنعتی کشاورزی که در اتاق ایران برگزار شد، در جمع خبرنگاران درباره اقدامات این کانون در سال حمایت از کالای ایرانی و همکاری با ترکیه در زمینه صنایع غذایی وکشاورزی اظهار داشتد: هر کشوری برای تامین نیازهای خود علاوه بر تولید داخلی نیاز دارد تا از ظرفیت های خالی کشور با تولیدات سایر کشورهای دیگر به عنوان کالاهای واسطه ای و تکمیلی بهره مند شود.
وی با بیان اینکه دو کشور گام های اولیه خود را در زمینه توسعه همکاری های کشاورزی و غذایی برداشته اند تصریح کرد: هر دو کشور می توانند با تبادل کالایی نیازهای یکدیگر را تامین کنند به طوری که کالاهایی در ترکیه قابل تولید نیست، توسط ایران تامین شود.
وی اضافه کرد: به طور مثال ترکیه در حوزه تکنولوژی، آبیاری نوین در زراعت پیشرفت های خوبی داشته است و در مقابل ایران نیز دارای انواع کودهای شیمیایی، زعفران و پسته است که ترکیه می تواند آنها را از طریق ایران تامین کند.
مرتضوی گفت: در واقع اگر بازارهای خود را منطقی و دوستانه به روی یکدیگر باز کنیم می توانیم منفعت های بزرگی ببریم.
وی به 50 درصد ظرفیت خالی صنایع غذایی و تبدیلی در ایران اشاره کرد و افزود: بزرگترین مشکل تامین نقدینگی و مواد اولیه مورد نیاز برای دستیابی به اهداف صادراتی برای تکمیل ظرفیت های خالی صنایع غذایی ایران است که اگر ما درست حرکت کنیم و گام های صحیحی برداریم می توانیم در کنار این گام ها توفیقات بزرگی داشته باشیم.
وی با اشاره به این که بازارهای روسیه و عراق برای ترکیه و ایران جذابیت دارند، گفت: ما در اکثر بازارها با ترکیه رقیب هستیم که گاهی در رقابت با یکدیگر ممکن است فرصت های خوبی را از دست بدهیم اما در سایه همکاری ها می توانیم از این فرصت ها به طور کامل استفاده کنیم.

واردات ترکیه به ایران بدون واسطه انجام می شود
«فاحرتین پویراز» مدیرکل تعاونی های اعتباری کشاورزی ترکیه گفت: امضای تفاهم نامه کشاورزی و صنایع غذایی بین دو کشور ایران و ترکیه مقدمه ای برای همکاری های بلند مدت دو کشور است.
وی تاکید کرد که می توان مواد غذایی و مایحتاج اولیه مورد نیاز ایران را با کیفیت عالی بدون واسطه و راحت در اختیار آنها قرار دهیم و در مقابل انتظار داریم نیازهای کشور ترکیه نیز در بخش کشاورزی و مواد غذایی از ایران تامین شود.
کد خبر da545699c27e4b9ab384c5d284cf9937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =