کشاورزی> مدیر کل دفتر میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی گفت:کشور ما بعد از چین و آمریکا رتبه سوم تولید در جهان را به خود اختصاص داده است.

رمضان رویین‌تن مدیر کل دفتر میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به وضعیت تولید گردو در ایران و جهان اظهار داشت: سطح زیر کشت گردو بارور در دنیا یک میلیون هکتار، تولید 3.4 میلیون تن و تعداد بهره‌وران جهان 500 هزار نفر هستند.

وی افزود: کشورهای چین، آمریکا، ترکیه، مکزیک، اوکراین و هندوستان از عمده ترین تولیدکنندگان گردو در جهان به شمار می روند.

رویین تن با اشاره به سرانه تولید گردو در جهان گفت: با توجه به 7 میلیارد نفر جمعیت دنیا باید گفت که سرانه مصرف به ازای هر نفر حدود نیم کیلو گرم است.

سرانه مصرف گردو 5.7 برابر جهان است

مدیر کل دفتر میوه های سردسیری و خشک با اشاره به تولید گردو در کشور بیان کرد: سطح زیر کشت گردو در کشور 146 هزار هکتار است که از این میزان 120 هزار هکتار بارور است. 

وی با اشاره به عملکرد تولید گردو افزود: عملکرد تولید گردو در هر هکتار 1864 کیلو گرم است و می توان گفت که در همه استان های کشور به جز بوشهر و هرمزگان گردو تولید می شود.

رویین تن ادامه داد: استان های همدان، کرمان، فارس، لرستان، کرمانشاه، کردستان، اصفهان، قزوین، گیلان، خراسان رضوی، جنوبی وزنجان از عمده ترین تولید کنندگان محصول گردو در کشور به شمار می روند.

وی با بیان اینکه ایران رتبه سوم تولید و سطح زیر کشت را به خود اختصاص داده، اظهار داشت: کشور ما بعد از چین و آمریکا رتبه سوم تولید در جهان را داراست و گفتنی است که سرانه مصرف گردو در کشور 2750 گرم معادل 5.7 برابر سرانه مصرف جهانی است.

واردات گردو ممنوع است

مدیر کل دفتر میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به میزان صادرات گردو گفت: طی سال های اخیر سالانه 3 الی 8 هزار تن گردو به برخی بازارهای هدف همچون امارات، عراق، ترکیه، بحرین، قطر، عمان، کویت،آذربایجان،آلمان،انگلستان، تایلند، ازبکستان و بسیاری از کشورهای دیگر صادر می شود.

رویین تن در ادامه یادآور شد: ارزش صادراتی هر کیلو گردو 5 الی 6.5 دلار بوده که این رقم معادل ارزش ریالی 22 الی 28 هزار تومان است .

گفتنی است ارزش کل صادرات گردو طی سال های اخیر بین 19 الی 30 میلیون دلار در نوسان است.

وی با اشاره به قیمت گردو در بازار داخلی عنوان کرد: قیمت گردو با پوست در عمده فروشی های بازار داخلی 20 الی 25 هزار تومان، خرده فروشی ها 25 الی 35 هزار تومان و بعضا درآجیل فروشی ها تا 45 هزار تومان نیز به فروش می رسد.

مدیر کل دفتر میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی در خصوص واردات گردو با وجود ممنوعیت آن تصریح کرد: طبق آمار سالانه  علی رغم ممنوعیت واردات و تولید کافی 3 الی 5 هزارتن واردات صورت می گیرد.

وی با اشاره به برنامه های معاونت باغبانی مبنی بر افزایش سطح زیر کشت گردو گفت: معاونت باغبانی در نظر دارد طی یک برنامه 10 ساله سطح زیر کشت باغات گردو را از 146 هزار هکتار به بیش از 150 هزار هکتار برساند گرچه افزایش تولید و کیفیت محصول اولویت برتری در مقایسه با افزایش سطح زیر کشت دارد.

رویین تن در ادامه بیان کرد: کنترل آفات، تغذیه مناسب، هرس، سرشاخه کاری و مکانیزاسیون از عمده فعالیت هایی است که جهاد‌‌ کشاورزی و سازمان مربوطه به همراه تحقیقات  طی یک پروسه ده ساله برای افزایش محصول طی 1860 کیلو به مرز 3 تن انجام می دهند.

مدیر کل دفتر میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد با اشاره به نقاط ضعف تولید گردو تصریح کرد: عملیات پایین در واحد سطح تنها نقطه ضعف تولید گردو در کشور ما به شمار می رود که خشکسالی برخی استان ها، شیوع آفات درختان کهنسال را می توان از جمله دلایل اصلی این امر دانست.

منبع:باشگاه خبرنگاران
کد خبر db8e7c29025545a6ba47d42d0a222edc

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =