دامداران مناطق شمالی کشور برای جلوگیری از دام‌های خود به بیماری‌های لمپی‌اسکین و تب برفکی، دام‌های خود را به مکان‌های مسقف ببرند.

رییس اداره هواشناسی کشاورزی کشور با اعلام این خبر گفت: به‌علت بارش‌های پراکنده در روزهای چهارشنبه، پنج‌شنبه و جمعه در استان آذربایجان شرقی و چهارشنبه و جمعه در استان آذربایجان‌های غربی و پنج‌شنبه در استان زنجان، محدودیت هایی در انجام عملیات محلول‌پاشی و سم‌پاشی در این مناطق وجود دارد.

مسعود حقیقت افزود: در استان‌های یادشده همچنین باید تدابیر لازم برای تعمیر، پوشش، تجهیز سیستم‌های گرمایشی و تأمین سوخت برای تنظیم دما و رطوبت گلخانه‌ها و سالن‌های پرورش قارچ و انبارها انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: در این مناطق برای از بین بردن پناهگاه زمستان‌گذران آفات، باید پای درختان بیل‌کاری شود و بقایای بوته‌های گوجه‌فرنگی برای جلوگیری از انتقال جمعیت آفات مینوز به سال بعد جمع‌آوری شود.

رییس اداره هواشناسی کشاورزی ادامه داد: در استان‌های گیلان و مازندران با پخش کود سرک و مبارزه علیه علف‌های هرز نازک‌برگ و پهن‌برگ و عملیات تغذیه برگی در مزارع کلزا انجام شود.

حقیقت تصریح کرد: با توجه به اینکه وزش باد به‌عنوان مهم‌ترین عامل انتقال‌دهنده ویروس بیماری تب برفکی (F.M.D) و بیماری لمپی‌اسکین (نوعی بیماری پوستی ویروسی) در دامداری‌ها است، به دامداران به‌ویژه دامداران گلستانی توصیه می‌شود که از پناهگاه‌های مسقف برای دور نگه داشتن دام‌ها از کوران باد ایجاد کنند.

وی یادآور شد: با توجه به وزش باد و باران و کاهش‌های هوا در مناطق مختلف کشور، به گلخانه‌داران توصیه می‌شود که تدابیر لازم برای تعمیر پوشش، تجهیز سیستم‌های گرمایشی گلخانه‌ها را انجام دهند.

حقیقت به باغداران استان‌های فارس، بوشهر و هرمزگان به باغداران پیشنهاد کرد برای پیشگیری از شیوع آفت و آلودگی درختان انار به کرم گلوگاه، انارهای آلوده را جمع‌آوری و معدوم کنند.

وی به‌دلیل کاهش دما در مناطق شمالی کشور به باغداران توصیه کرد که تمهیدات لازم را برای جلوگیری از سرمازدگی باغ‌های مرکبات انجام و محصولات باقی مانده را به مکان‌های امن انتقال دهند.

منبع:ایانا
کد خبر db99bce5eaca4a4f9a8405b8ab07e53d

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =