معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: بیماری دامی لمپی اسکین که برای اولین بار از عراق وارد کشور شد، بعد از تلفات 20 راس دام و معدم سازی 437 راس دیگر، اکنون تحت کنترل در آمده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بیماری لمپی‌اسکین که 7 خرداد از منطقه بانه وارد کشور شد، 5 استان کشور را درگیر کرد، تاکنون 20 راس گاو تلفات گرفته و 437 راس گاو نیز برای جلوگیری از توسعه بیماری در این استانها معدوم شده است.

مسئولان می‌گویند خسارت‌ها فروکش پیدا کرده و بیماری تحت کنترل درآمده است.

محسن مشکوة در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ به اینکه بیماری لمپی اسکین دامی همچنان در استانها تلفات می‌گیرد که جدیدترین گزارش تلف شدن 9 راس دام در استان کرمانشاه است، گفت: گزارش‌ها حاکی است که خسارت‌های این بیماری کاهش یافته و بیماری تحت کنترل در آمده است.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در پاسخ به اینکه آیا امکان توسعه این بیماری وجود دارد؟ گفت: بالاخره چون حشره عامل ناقل بیماری است، بنابراین احتمال دارد، بعدا ظهور کند، اما در شرایط فعلی بیماری کنترل شده است.

مشکوة گفت: این بیماری ابتدا 5 استان کردستان، ایلام، کرمانشاه، آذربایجان غربی و شرقی را درگیر کرد، 500 هزار رأس گاو تزریق واکسن شد و سمپاشی علیه حشرات انجام گرفت.

وی افزود: تعداد کانون‌ها در این استان‌ها کاهش یافته و بیماری تحت کنترل درآمده است.

مشکوة گفت: در استان‌های زنجان، قم، خوزستان، فارس، کرمان، بوشهر و همدان نیز تک کانون‌هایی از این بیماری وجود داشت و یک یا دو تا از دامداری‌ها درگیر بودند، اما با انجام عملیات سمپاشی و تزریق واکسن بیماری در این استان‌ها توسعه نیافت.

مشکوة با بیان اینکه دوره کمون (مدت زمان ظهور علائم بیماری) 21 روزه است، گفت: شواهد نشان می‌دهد که خسارت‌های این بیماری فروکش پیدا کرده است.

وی در  پاسخ به اینکه این بیماری از کدام کشور وارد شده است، افزود: با توجه به مرز مشترک ایران با عراق و وزش باد از غرب به شرق ناقل بیماری یعنی حشرات، استان‌های غربی را درگیر این بیماری کرد.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور افزود: این بیماری در سال 1929 در کشور زامبیا مشاهده شد، در فلسطین اشغالی و سال‌های اخیر در خاورمیانه، لبنان و عراق مشاهده شده است.
کد خبر لمپی اسکین بیماری دامی سوغات عراق کنترل شد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =