به‌دلیل ناهماهنگی گمرکی و با وجود برداشته شدن تعرفه صادرات دام زنده، یک‌هزار و 500 رأس دام سبک به خاطر دریافت تعرفه 600 هزار و 360 هزار تومانی برای هر گوسفند در پشت مرزها معطل مانده‌اند!


به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق ایران امروز در جلسه ماهانه این کمیسیون گفت: طی دو هفته گذشته حدود یک‌هزار و 500 رأس دام زنده در بنادر کشور منتظر صادرات هستند که به‌دلیل عدم اطلاع‌رسانی صحیح، صادرات آنها متوقف شده است.

فاروق یوسفی افزود: بنا بر اعلام گذشته دولت مبنی بر حذف عوارض و تعرفه گمرکی صادرات دام زنده دامداران اقدام به صادرات این محصول کرده‌اند، اما حالا که مقدمات صادرات و عملیات گمرکی انجام و اظهارنامه صادراتی تکمیل شده است، گمرک به این نتیجه رسیده است که از سال 91 تبصره‌ای قانونی مبنی بر دریافت تعرفه از صادرات دام زنده وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس به‌دلیل وضع تعرفه 60 درصدی بر صادرات دام زنده 16 روز است که دام‌های زنده در قرنطینه گمرک معطل مانده‌اند!

این عضو اتاق بازرگانی کرمانشاه ادامه داد: این امر به معنی تلفات 20 درصدی و ضرر و زیان صادرکننده و حتی دامدار است.

یوسفی تصریح کرد: 60 درصد تعرفه گمرکی به معنای دریافت 600 هزار و 360 هزار تومان برای صادرات هر رأس گوسفند است که اگر به صادرکننده از قبل این موضوع اطلاع‌رسانی می‌شد، صادرات انجام نمی‌شد.

وی یادآور شد: در این شرایط صادرات برای صادرکننده منفعتی نخواهد داشت و دامدار که از اقشار ضعیف و زحمتکش جامعه است، نیز ضرر کلانی خواهد داد.

یوسفی در پایان از گمرک جمهوری اسلامی ایران خواست که برای مشخص شدن وضعیت صادرات دام زنده و جلوگیری از بلاتکلیفی بازرگانان و دامداران، شفاف‌سازی لازم را انجام دهد.
کد خبر dd9f872262ea4ce1962d35edbb9ca5a7

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ميثم كرمي ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
    0 0
    1500 نه بيش از ١٥٠٠٠ راس تو قرنطينه ابادان و بوشهر ماند اول ميگن ازاد بعد اونجا ميگن ٦٥٠ هزار تومن هر جفت گمركي داره
  • محمودی ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
    0 0
    بله 1500راس نه نزدیک 15000راس مگه میشه یه شبه بدون اطلاع قبلی بخشنامه صادر بشه دیگه بی قانونی تا چه حد
  • تیموری ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    0 0
    بغیراز ابادان وبوشهر بیش از ۵۰۰۰۰ راس در شهرستانهای استان لرستان وکرمانشاه واستان ایلام در قرنطینه دامپزشکی هستند خواهشا فکری بحال ما دامدارهای بدبخت بکنید.