مواد غذایی> چندی پیش افزایش قیمت گوجه فرنگی و افزایش تولید سیب زمینی خبر ساز شده بود، این روز ها عدم تناسب بین تولید،عرضه و تقاضای پیاز در بازاری که به شب عید نزدیک می شود اشک مردم را درآورده است.

کشاورزی به عنوان یکی از پایه های استقلال کشور باید مورد توجه مسئولین بوده  و برای اینکه از این ظرفیت در جهت رشد و توسعه کشور استفاده شود باید برنامه ریزی مناسبی داشته باشیم.

توجه به برنامه ریزی در تولید ،عرضه و تقاضای محصولات کشاورزی در بازار آنجا احساس می شود که در برهه ای از زمان یک محصول پر مصرف با قیمتی نجومی عرضه و یا تناژ تناژ زیر خاک دفن می شود.
برنامه ریزی برای تولید و عرضه محصولات کشاورزی در ایران چهارفصل چندان سخت نیست فقط کمی دغدغه و دلسوزی مسئولین برای مردم و تولید کنندگانی را می طلبد که پس از چندین ماه تلاش و زحمت یا باید مزد زحماتشان را در جیب دلالان ببینند و یا محصولاتشان را که روی دستشان مانده در زمین رها کنند.

چندی پیش افزایش قیمت گوجه فرنگی و افزایش تولید سیب زمینی خبر ساز شده بود، این روز ها عدم تناسب بین تولید،عرضه و تقاضای پیاز در بازاری که به شب عید نزدیک می شود اشک مردم را درآورده است.

این روزها چشم مردم به دست دولت است تا بازار شب عید را با توجه به وعده و عیدهای پسابرجامی اش تنظیم کند.

هرچند گرانی در بازار فقط به محصولات کشاورزی ختم نمی شود و تقریبا در تمام حوزه های معیشتی مردم محسوس است اما مردم همچنان منتظرند تا دولت با برداشته شدن تحریمها چرخ زندگی مردم را با کاهش قیمتها به چرخش درآورد و یا صراحتا اعلام کند که تاثیر شگرفی که قرار بود برجام بر زندگی مردم بگذارد و سفره هایشان را رنگین کند اینقدرها نبوده تا مردم با خیال راحت بدون امیدداشتن به فرصتی که انتظارش را می کشیدند برای معیشتشان برنامه ریزی کنند.

بی برنامگی دولت در تدبیر معیشت مردم به وعده های پسابرجامی ختم نشده و نابسامانی قیمت پیاز به عنوان یکی از پرمصرف ترین صیفی جات در ایران  در شرایطی که به دلیل کاهش قیمت پیاز در سال گذشته و به تبع آن کاهش تولید و عرضه آن در سال جاری و در شرایطی که به دلیل سرمای هوا پیاز مناطق گرمسیر ایران مثل چابهار دیرتر به بازار عرضه شد،اقدام به صادرات پیاز تبریز به روسیه کرده و تنش در بازار این محصول را شدت بخشیده است.

کاهش قیمت پیاز با توجه به شرایط بعید است

محمد علی محمدی رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره باراراک   با اشاره به افزایش قیمت پیاز در روزهای اخیر گفت: پیاز در میدان تره بار اراک هم اکنون بین ۳ هزار و ۵۰۰ و تا چهار هزار تومان به فروش می رسد که البته این قیمت تا به مغازه های میوه فروشی و سپس به دست مصرف کننده برسد درصدی هم افزایش می یابد.

وی صادرات و دیر رسیدن پیازهای جدید به بازار را به خاطر سرمای هوا از دلایل افزایش قیمت پیاز در بازار عنوان و اظهار کرد: البته در این زمینه دولت می تواند با جلوگیری از صادرات نسبت به پیشگیری از افزایش قیمت این محصول نقش موثری داشته باشد.

 رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار اراک  با اشاره به اینکه افزایش قیمت پیاز در همه استان ها وجود دارد ادامه داد: با توجه به شرایط موجود امکان پایین آمدن قیمت پیاز برای روز های آتی بعید به نظر می رسد.

محمدی گفت: هر چند پیازهای سمت جنوب در حال برداشت هستند ولی این تولید به اندازه ای نیست که جوبگوی نیازها باشد و بتواند قیمت را کاهش دهد.

وی با بیان اینکه دولت برنامه ریزی مناسبی را برای تولید محصولات کشاورزی ندارد ادامه داد: اگر شرایط به همین منوال باشد سال آینده نیز باید برای سیب زمینی هم این شرایط را شاهد باشیم.

منبع:دیار آفتاب
کد خبر e3c9e62fef69401ab542b86ed9de5b51

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =